Încă învăluită în mister și teorii ale conspirației, moartea timpurie a uneia dintre cele mai cunoscute și apreciate cântărețe a României anilor ’80, Mihaela Runceanu, va fi subiectul unui nou spectacol de teatru produs la Apollo111. Duoul Catinca Drăgănescu – Gabriel Sandu au documentat, în ultimii 2 ani, această poveste care a marcat istoria Bucureștiului și a lumii artistice. Piesa co-scrisă de cei doi dramatizează mai multe perspective asupra vieții și morții Mihaelei Runceanu, pe fondul intervenției și cenzurii regimului comunist în cariera artiștilor din epocă. Spectacolul va fi co-regizat de cei doi, iar rolul Mihaelei Runceanu va fi jucat de actrița Oana Pușcatu.
Oana Pușcatu a absolvit Facultatea de Teatru “I.L. Caragiale” București în anul 2014 și este actriță a Teatrului Mic din București. Joacă și pe scena teatrelor independente, este parte a companiei anglo-română Béznă Theatre din anul 2014. Pasionată de muzică, a început să cânte de la vârsta de 7 ani, a jucat în diferite musicaluri (“Chicago”, “Fecioarele Noastre Grabnic Ajutatoare”, “Familia Fără Zahar”,etc.), iar în prezent este solista trupei de cover-uri Avenue.
Repetițiile pentru spectacol au început în luna septembrie, în condiții de siguranță, la teatrul Apollo111 din București. Distribuția spectacolului este completată de Cristina Drăghici, Silvana Negruțiu, Vlad Galer și István Téglás, aleși în urma unui casting public la care s-au înscris peste 250 de actori. Gabi Albu semnează scenografia, iar Ana Cârlan proiecțiile video. Muzica spectacolului este creată de muzicianul Xenti Runceanu, verișorul Mihaelei Runceanu, și va include și cele mai cunoscute refrene ale acesteia.
Despre ideea spectacolului vorbește Gabriel Sandu:
„Și eu și Catinca Drăgănescu suntem interesați de revizitarea istoriilor artiștilor care au creat în comunism, de felul în care arta și destinele lor au fost afectate de cenzură, cât de moștenirea pe care aceștia ne-au lăsat-o. De Mihaela Runceanu sunt fascinat încă din adolescență și mi s-a părut o idee puternică să (re)construim (sau chiar să deconstruim) povestea ei, să redăm, prin teatralitate, o altă perspectivă decât cea unilaterală, a morții ei violente, cu care am fost intoxicați în media ultimilor 30 de ani. Lucrul ăsta nu se putea realiza decât printr-o documentare extinsă, care a constat în zeci de interviuri cu oameni care au cunoscut-o, prieteni, colaboratori, foști elevi, am fost la Buzău, unde l-am cunoscut pe tatăl Mihaelei, pe domnul Runceanu, am stat vreo două zile și într-un birou fără ferestre de la Judecătoria București unde am studiat dosarul crimei ei, care m-a lăsat fără cuvinte. Pentru a putea spune povestea Mihaelei aveam nevoie de distribuția ideală, de o actriță care să joace și să cânte în egală măsură de bine și de alți patru actori ludici, versatili, pe care i-am găsit în urma unui casting public și cu care suntem fericiți să lucrăm. În prezent suntem în plin proces de creație, iar această dinamică nouă atât pentru mine cât și pentru Catinca, de co-scriere și co-regie - sperăm să ofere publicului o experiență mai bogată, prin prezentarea a două unghiuri diferite asupra aceluiași subiect, unite de dezideratul nostru comun de a reda memoriei Mihaelei Runceanu ceea ce i-a fost luat: decența, intimitatea, dreptul la o reprezentare justă. Din păcate niciun spectacol sau niciun film nu-i mai poate reda viața, dar atât timp cât ne-o amintim și îi spunem povestea mai departe, ea continuă să trăiască. ”
Catinca Drăgănescu este regizor de teatru şi dramaturg. În 2012 a absolvit studiile de regie la UNATC, iar ȋn 2019 a obţinut titlul de doctor ȋn cadrul aceleeaşi universităţi. Proiectele sale tratează subiecte actuale şi controversate, ȋn maniere originale, ȋntr-un aşa numit teatru al conştiinţei. Estetica sa foloseşte plastica corporală, rostirea şi muzicalitatea pentru a crea experienţe performative generatoare de empatie. Preocupările sale principale includ teatrul cinematic, storytellingul, teatrul fizic, instalaţiile sonore şi silent theatre. Printre cele mai recente spectacole ale sale se numără: Domeniul luptei la Unteatru, Wasteland 2020 la Centrul de Teatru Educaţional Replika, Legea celui mai puternic de Dominik Busch la Teatrul de Nord Satu Mare, Dragonul de aur la Teatrul Andrei Mureşanu Sfântu Gheorghe.
Gabriel Sandu (n. 1988) este un regizor, dramaturg, și jurnalist român, doctorand al Facultății de Teatru din cadrul Universității Babes Bolyai din Cluj. O parte considerabilă dintre piesele de teatru pe care le-a scris și regizat se bazează pe subiecte investigate anterior în munca sa de jurnalist. Unul dintre cele mai elocvente exemple este piesa „Tatăl meu, preotul”, inspirată de cazul real al unui preot care milita împotriva homosexualilor, în timp ce propriul său fiu este gay. Piesa a fost montată de două ori, întâi la Teatrul Național din Târgu Mureș, în regia Letei Popescu și la Teatrul Apollo111, în regia Elenei Morar. Una dintre cele mai recente producții ale sale, Uitasem, scrisă și regizată la POINT din București, spune povestea unui copil crescut să creadă că este Iisus Hristos și s-a jucat cu casa închisă din luna noiembrie 2019. Cea mai recentă a producție scrisă și regizată de acesta a avut loc la Teatrelli în București, se numește „Dușmănie. E ceva vindecător în a le da oamenilor un obiect al urii lor” și îi are în distribuție pe Rodica Mandache, Edith Alibec și Istvan Teglas. În prezent, Gabriel dezvoltă împreună cu Catinca Drăgănescu un spectacol inspirat din viața Mihaelei Runceanu la Teatrul Apollo111 din capitală.
Gabi Albu este architect și scenograf, absolventă a Institutului de Architectură “Ion Mincu”, București, în 2002, și a unor burse de studii Cheltenham Art College – Gloucestershire, Marea Britane și la Istitutto di Architettura – Palermo, Italia. Este unul din “cei șapte magnifici” de la Centrul Replika și colaborator al PopUP Theatrics din 2018. În prezent Gabi Albu este producător și scenograf la Teatrul Național “I.L. Caragiale” din București. Dintre cele mai recente spectacole unde a semnat scenografia amintin “Neguțătorul din Veneția” de W. Shakespeare, regia: Alexander Morfov și “Matilda și groparii” de Stela Giurgeanu, regia: Mircea Rusu la Teatrul Național București “I.L.Caragiale” (2019) și “Toată liniștea din lume” și “Limite” de Michaela Michailov, regia Radu Apostol, la Centrul de Teatru Educațional Replika (2019)
Istvan Teglas este actor angajat la Teatrul Național din București. În teatru a jucat în regia lui Radu Afrim, Bobi Pricop, Alexander Morfov, Mihai Măniuțiu, Dragoș Galgoțiu, Felix Alexa, David Doiashvili. Spectacolele în care joacă pot fi văzute la Teatrelli, Apollo111, Linotip, Muzeul de arta Recenta, Point. Joacă în ultimele filme ale lui Cristi Puiu (Malmkrog, premiu de regie la Berlinale în secțiunea Encounters) și Corneliu Porumboiu (La Gomera, în selecția oficială de la Festivalul de la Cannes), la acesta din urmă a luat premiu pentru cel mai bun actor într-un rol secundar la Gala Gopo 2020.
Silvana Negruțiu, absolventă a UNATC în 2011, este actriță la Teatrul L.S. Bulandra și membră a echipei Centrului de Teatru Educațional Replika. Din 2010 până în prezent a colaborat cu mai multe teatre de stat și independente din București, având turnee în țară, în Europa, New York și Sankt Petersburg. A condus ateliere de teatru pentru adolescenți. Crede cu tărie în funcția educativă a teatrului, atât pentru actori, cât și pentru public.
Vlad Galer joacă în spectacole de teatru în Bucuresti (Teatrul Național, Teatrul Nottara, Excelsior) și în țară (Teatrul “Maria Filotti” Braila). În strainatate, a lucrat la un spectacol la Teatro Verdi din Padova și a participat cu un program Erasmus la Festivalul de la Avignon. Dupa ce a absolvit actoria la U.N.A.T.C. și Literele la Universitatea București, a terminat și un masterat în Pedagogie Teatrală.
Cristina Drăghici este actriță, absolventă UNATC. A activat atât în teatrul independent, cât și în cel de stat. De curând a descoperit pasiunea și aplecarea spre impersonare (imitație) și se joacă prin zona asta din când în când. Îi place să scrie, își iubește mult pisica și spera ca într-o zi să o debuteze.
Runceanu Xenti-Alexandru (n. 30.10.1976) este un compozitor de muzica vocal-instrumentala, premiat in 1999 de U.C.M.R. pentru „originalitate in muzica tinerei generatii” , premiat la Festivalul Mamaia la sectiunea compozitie in 2002 , finalist - interpret si compozitor (cu trupa No Comment) de 2 ori la Eurovision Song Contest Romania (2000, 2002). La concursul "Melodia Secolului" organizat de Televiziunea Națională in 2000, piesa "Atât de frumoasă" a fost singura premiată dintre piesele unei trupe tinere și desemnată printre cele mai bune cântece scrise vreodată în România. Are 3 albume de interpret-compozitor la Intercont Music. E absolvent al UNMB, artist interpret vocal si instrumentist (pian), dirijor, orchestrator, producator muzical pentru diferiti artisti (Amadeus Electric Quartet, No Comment), a semnat muzica pentru piesa de teatru „Dusmanie” de Gabriel Sandu (Teatrelli).
Ana Cârlan locuiește în București, a terminat Facultatea de Limbi și Literaturi străine (secția Japoneză - Portugheză) și este ghid turistic național. Din 2012, a devenit pasionată de artă generativă, mai ales cea creată prin intermediul codului (produs în limbajul de programare numit Processing). Parcursul ei creativ a luat amploare în 2013 când a fost invitată să participe (în calitate de creative coder) la o expoziție interactivă (MNAC, București), organizată de laboratorul new media Modulab. Participarea avea să ducă la o lungă colaborare cu Modulab, în calitate de membru, artist vizual și content editor, colaborare ce a produs numeroase proiecte, workshop-uri, instalații artistice interactive expuse în orașe din România, dar și în Berlin, Paris, Sofia. Debutul în teatru a fost în 2016, la un proiect al Teatrului din Lorient, Franța, în regia lui Vlad Chiriță, în care s-a ocupat de partea video, expunând proiecții generate prin cod, dar și din software-uri de grafică 3D. De atunci, Ana a lucrat la mai multe proiecte de teatru din București, ultimul fiind piesa intitulată Dușmănie, scrisă și regizată de Gabriel Sandu, la Teatrelli (2020).