x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Spectacole de neratat la Teatrul Dramaturgilor Români

Spectacole de neratat la Teatrul Dramaturgilor Români

de Magdalena Popa Buluc    |    09 Feb 2024   •   11:00
Spectacole de neratat la Teatrul Dramaturgilor Români

Spectacole de neratat la Teatrul Dramaturgilor Români

9 februarie

TEAMA DE A ÎNOTA PE ÎNTUNERIC

 de Gabriela Harabagiu, regia Tudor Licu

În întuneric nu putem vedea nimic, deci ne putem imagina orice. Ne putem imagina cum cel mai copilăresc vis devine realitate. Ne putem imagina cel mai realist coșmar. Ne putem privi pe noi înșine ca într-o oglindă care îți arată adevărul. Mai mult decât adevărul. Putem fi adulți, iar în oglinda întunecată să vedem un copil. Copilul speriat pe care am învățat să-l ascundem, dar care încă există în fiecare dintre noi.

Otilia navighează prin întunericul casei bunicii folosindu-și imaginația drept compas. Mama e plecată în țară la ea, pe tataia l-au dus sub pământ, iar baba de bunica n-a învățat-o decât să-i fie și mai frică. Să-i fie frică de frică, fiindcă oamenii fricoși merg în iad.

Noroc că Mubi, peștele de pluș, știe foarte bine să înoate. Pentru el, necunoscutul nu e nimic mai mult decât o apă care ne înconjoară pe toți. Aici imaginația prinde viață, creând un univers fantastic alimentat de imaginația infinită a Otiliei.

Alături de Mubi, Otilia descoperă curajul de a-și privi frica în ochi.

Tu îl ai?

 

TEAMA DE A ÎNOTA PE ÎNTUNERIC

de GABRIELA HARABAGIU

regie TUDOR LICU

scenografie CLARA ȘTEFANA

sound design ROBERT GĂGEATĂ

mișcare scenică TEODORA VELESCU

video mapping MIRUNA CROITORU

distribuție

ALEXANDRA BOB

RAUL PĂCURAR

distribuție live action

IOSIF PAȘTINA

ANDREI „IORGU” BOIANGIU

REBECA PAVEL

animații originale EUGEN MUNTEANU

regie live action MATEI PREDA

mixaj sunet ADRIAN PICIOREA

asistent sunet MARIO IONIȚĂ

imagine live action

ALBERT WEISZ

DAN LUCA

MATEI PREDA

asistent imagine PAUL LIVIU GOȚEA

montaj MATEI PREDA

colorizare MATEI PREDA

afiș AGATA TABACU

 

10 februarie

EXAMEN DE BACALAUREAT

 De Dumitru Solomon, regia Ramona Iacov

Suntem în pragul examenului de bacalaureat, iar președintele comisiei, profesorul Cantemir, a dispărut fără urmă.

Însărcinați cu cercetarea acestui caz misterios, Teo, o tânără procuroare stagiară, și Fifi, un anchetator specializat în infracțiuni minore, descoperă o lume guvernată de corupție, în care obținerea unei diplome pe căi cinstite nu este nimic altceva decât o “fata morgana”. O satiră a mediocrității, spectacolul este o comedie polițistă, cu savuroase trimiteri la anii ’70.

Regie:

RAMONA IACOV

Scenografie:

ÇILEM TÜRKÖZ

Cu:

ANDREI RĂDULESCU

JENNIFER DUMITRAȘCU

ANDREI MARIN

ANTONIA BOANTĂ

ALIN ARONOVICI

IZABELLA DEMETER

AURELIAN TERȚIU

DARIA BROJBAN

ALEXANDRU SURULESCU

TEODOR DINCĂ

 

11 februarie

DRUMUL DAMASCULUI

 de Doina Jela, regia Mihai Măniuțiu

În lumina tragicelor evenimente care au loc în Ucraina, se discută tot mai frecvent, în vremea din urmă, în întreaga Europă, despre nevoia imperioasă de a avea un Nürenberg al comunismului, de a revela, printr-un proces răsunător, mecanismele criminale ale unui sistem ideologic și politic care a provocat, peste tot unde a ajuns la putere, exterminarea în masă a milioane de ființe omenești, instaurând o imensă rețea concentraționară. În Europa, comunismul a dispărut ca sistem politic de stat, în 1990, iar crimele comise în numele lui, teroarea instaurată vreme de decenii, destinele frânte, victimele și torționarii lor, au rămas în umbra prezentului, ca și cum memoria lor ar fi dăunat acestuia.

Pornind de la volumul Doinei Jela Drumul Damascului. Spovedania unui fost torționar, „un unicat în memoria postcomunistă”, cum l-a caracterizat Virgil Ierunca, Teatrul Dramaturgilor Români prezintă un spectacol tulburător, bazat pe interviul pe care autoarea l-a luat lui Franț Țandără, un torționar comunist care nu doar că s-a căit, dar a dorit sincer să fie judecat pentru crimele sale. Un caz paradoxal care ne cufundă în universul macabru al metodelor perverse de tortură și manipulare folosite de sistemul represiv comunist. Partidul comunist s-a folosit de oamenii fără școală, proveniți din familii dezorganizate, cărora le oferea nu doar un loc în sistem, ci și posibilitatea de a dispune discreționar de viața și moartea semenilor. Vreme de ani buni, Țandără a substituit partidul familiei pe care nu o avea, iar acesta a devenit pentru el centrul existenței sale. Călău și victimă totodată, Țandără a cunoscut infernul fanatismului și lipsei de scrupule a torționarilor, dar a avut puterea să se ridice la lumină.

În regia lui Mihai Măniuțiu – cel care semnează și adaptarea scenică – spectacolul Drumul Damascului îl prezintă pe Răzvan Vasilescu în rolul lui Franț Țandără. Confesiunea lui, cutremurătoare în simplitatea și grozăvia ei, ne dezvăluie dedesubturile unuia dintre cele mai tragice și aberante episoade ale istoriei secolului XX. Maia Morgenstern – în rolul scriitoarei Doina Jela –  este cea care îl chestionează și încearcă să înțeleagă: De ce? De ce ați făcut asta?

Țandără simte nevoia irepresibilă a mărturisirii. El nu cere iertare de la semeni, dar se simte cumplit de vinovat și se căiește continuu pentru iadul al cărui instrument a acceptat de bună voie să fie. Prin mărturisirea sa, prin căința sa sinceră, Țandără este unic… Atitudinea de iertare a profesorului Fronea Bădulescu – interpretat de Mircea Rusu – care nu confundă iertarea cu uitarea și nici tăcerea cu mila, este exemplară.

Spectacolul, în scenografia semnată de Adrian Damian, aduce în prim-plan ideea renașterii, nu neapărat iertarea unor fapte sau a unui om.

De DOINA JELA

Adaptare scenică și regie:

MIHAI MĂNIUȚIU

Scenografie:

ADRIAN DAMIAN

Distribuție:

MAIA MORGENSTERN

RĂZVAN VASILESCU

MIRCEA RUSU

Video design:

MIRCEA ILAȘ

IOANA BODALE

Sound design:

MIHAI DOBRE

Light design:

CRISTIAN ȘIMON

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×