x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Piesa care a sfidat cenzura în ’88

Piesa care a sfidat cenzura în ’88

de Maria Coman    |    10 Sep 2015   •   18:23
Piesa care a sfidat cenzura în ’88
Sursa foto: cipi

Teatrul „Nottara” aşteaptă publicul la noul spectacol bazat pe textul semnat de Mihai Ispirescu, „Aprilie, dimineaţa”. Premiera va avea loc în octombrie, în cadrul celei de-a III-a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru Fest(in) pe Bulevard (8-17 octombrie).

Povestea - cu un umor usturător, însoţit de o demascare metodică a fisurilor unui sistem din care omul a fost exclus - îl are ca personaj principal pe Georgescu, un cetăţean oarecare... Acesta intră în centrul atenţiei tuturor, în momentul în care devine, în mod inexplicabil, gazda unui suflet încă nenăscut, dar declarat la recensământ. Situaţia stranie şi... neprevăzută dă peste cap tot biroul Serviciului de statistică şi creează o stare mobilizatoare, cât se poate de ridicolă. Pentru că orice schimbare de „plan” aduce destabilizare unei realităţi sterile, exprimate prin cifre şi tabele, controlată febril de autorităţi.

Montarea ni-l readuce în memorie pe Dan Micu, regizorulcare a ales, în 1988, aceeaşi piesă pentru scenă, sfidând autoritatea regimului, păcălind vigilenţa cenzurii. O distribuţie de neuitat (Horaţiu Mălăele, Mircea Diaconu, Camelia Zorlescu, Anca Bejenaru şi Viorel Comănici) a acceptat atunci jocul îndrăzneţ propus de creator şi a rostit pe scenă, în hainele satirei, gândurile nutrite în secret de un popor întreg. Cu un imaginar neaşteptat, cu accente suprarealiste propuse de dramaturgul Mihai Ispirescu, la care s-a adăugat o viziune regizorală viguroasă,spectacolul „Aprilie, dimineaţa” (apărut cu titlul „Într-o dimineaţă”) a trecut toate probele de foc ale comisiilor şi s-a jucat cu succes până la ruptura politică din ’89.

Acum, în 2015, regizoarea Diana Lupescu abordează, la rândul său, lumea născută în micul birou al şefului George Berzea şi al statisticianului Tică Stroescu (personaje din piesă) şi o aduce în actualitate cu sprijinul dramaturgului. Saltul temporal s-a făcut cu naturaleţe, datorită lucidităţii cu care au fost conturate relaţiile interumane dintre personaje. Relaţii care, în fond, nu s-au schimbat nici până în prezent. Umanitatea se pierde încă în faţa unui totalitarism insinuat al structurilor moderne, care încearcă să controleze realitatea. Diana Lupescu mizează pe acest fapt şi, cu sensibilitatea-i caracteristică, ne anunţă că singura şansă a omului de a rămâne OM este iubirea.

Din distribuţia actualului spectacol fac parte actorii Mihai Marinescu, Lucian Ghimişi, Dan Clucinschi, Ada Navrot şi Raluca Tiţa.
 

×