S-au consolidat cel puţin 70% din suprafaţa clădirii Teatrului Naţional Bucureşti (TNB). Este afirmaţia directorului general al instituţiei, Ion Caramitru, care a făcut joi, 21 martie, un bilanţ al şantierului. Pare uimitor faptul că, în condiţii atât de cumplite din punct de vedere financiar, lucrările de reconstrucţie continuă. După deschiderea celor două spaţii noi – Sala Mică şi Sala Media –, în curând vor fi gata Sala Pictură (construită pe locul Atelierului de pictură al teatrului), care va fi inaugurată în luna mai, după Paşte, şi Sala Studio (care a aparţinut peste un sfert de veac Operetei şi apoi dată din nou TNB) urmând să fie deschisă în septembrie. La Studio vor fi jucate spectacolele de la Sala Mare, care se va reface total. Iar la 1 iunie “se intră în concediu forţat”, ca să se dea în continuare spaţiu de desfăşurare lucrărilor. Astfel se respectă convenţia ca trei săli să funcţioneze în orice condiţii pe perioada cât şantierul este deschis.
Potrivit directorului, adaptarea spectacolelor din sălile dispărute (Atelier şi Amfiteatru) în noile spaţii inaugurate deja a creat mari probleme teatrului. S-au pierdut până acum 600 de locuri. Din această cauză au scăzut veniturile. Pare straniu că, în aceste condiţii de reconstrucţie, TNB e pus în aceeaşi situaţie ca alte teatre: să-şi crească venitul propriu cu 50%. Or, cu scăderea numărului de locuri, momentan este imposibil acest lucru. Apoi, bugetul de la stat este drastic redus, iar noile săli, dotate cu tehnologie modernă, necesită cheltuieli mai mari.
Ion Caramitru pare îngrijorat şi de alte probleme: cea a corpului tehnic pentru toate sălile, atunci când vor funcţiona concomitent, sau cea a actorilor. Dacă în urmă cu câţiva ani în schema TNB erau 500 de angajaţi, acum se permite, conform legii, 401, dar sunt aproximativ 370, pentru că posturile sunt blocate.
“La toamnă, când vor fi alte două săli noi nu vom avea destui tehnicieni”, a remarcat Caramitru, vorbind şi despre problemele care au existat, cum ar fi condiţiile de muncă în praf, pe frig sau pe căldură. Au fost şi accidente. Au fost şi reclamaţii. “A fost un sacrificiu asumat, dar s-a încheiat cu bine. Acum există un sistem tehnic de încălzire foarte modern”, spunea Ion Caramitru.
Prezent la conferinţa de presă, Romeo Belea, arhitectul care se ocupă de proiectul TNB, a spus că atunci când toate cele şase săli de spectacol vor funcţiona, cu sălile de repetiţii (neexistente înainte la TNB), când se vor deschide toate spaţiile expoziţionale, biblioteca, terasa, cafenelele etc., etc., această clădire “va fi cea mai complexă construcţie de teatru din lume”. Şi asta în condiţiile în care mijloacele financiare sunt din ce în ce mai mici. Romeo Belea a prezentat virtual Sala Pictură şi Sala Studio. Sunt transformabile, cu scena în diverse variante. Da, arată senzaţional. Când lucrările se vor încheia, teatrul va avea patru intrări pentru public.
La conferinţă s-a vorbit şi despre proiectele din 2013 ale teatrului. Cea mai apropiată premieră va fi cu spectacolul “Revizorul” de Gogol, în regia lui Felix Alexa, care se repetă pe scena Sălii Mari, dar se ţine cont de faptul că va fi transferat la Sala Studio.
Citește pe Antena3.ro