În 1970, la Rîmnicu-Vîlcea, Televiziunea Română a organizat
o preselecţie pentru concursul “Floarea din Grădină”.
În 1970, la Rîmnicu-Vîlcea, Televiziunea Română a organizat o preselecţie pentru concursul “Floarea din Grădină”.
A intrat sfioasă, ultima, după ce membrii comisiei
audiaseră peste 500 de concurenţi. “Eu îmi căutam profesorul de muzică să
vină cu mine să mă susţină... Nu l-am găsit. Am intrat ultima. Comisia
finalizase preselecţia... Strîngeau totul... I-am rugat să mă asculte. Au
acceptat. Am avut două piese pe care mi le-am făcut singură: o doină de
haiducie şi încă un cîntec, pe care nu-l mai ştiu. M-au ascultat şi, parcă o
aud pe doamna Eugenia Păcuraru: «Să vină şi fata asta mică, la Bucureşti! Să
vii, drăguţa mea!» Aşa am plecat eu la Bucureşti şi... m-am mutat cu totul.
M-a luat sora mamei mele, tanti Nuţi. M-am transferat la Liceul «Ion Luca
Caragiale». M-am înscris şi la Şcoala Populară de Artă, unde am luat lecţii
de acordeon şi de canto popular. Era greu, stăteam în gazdă, mă urcam
dintr-un autobuz în altul să ajung de la o şcoală la alta, dar nu mă plîngeam,
îmi plăcea...”
SPECTACOL. Se grăbea
să ajungă la liceu în zori, să poată cînta în sala de clasă. Vocea puternică îi
răsuna pe culoar. Era aplaudată, la final, de femeia de serviciu, sprijinită
în mătură, vădit fascinată de vocea fetei.
“Plecam din Drumul Taberei, schimbam două maşini, ajungeam o dată cu portăreasa, o portăreasă mică, bătrînică. Mergeam repede în clasă, îmi plăcea să cînt în sala goală, pe la ora 7:00, cînd nu era nimeni”.
FLACĂRA. A început să participe la cît mai multe concursuri. La una
dintre competiţii, faza pe sector, a fost remarcată de folcloristul Harry Brauner, membru al comisiei. “I-a plăcut
timbrul vocii mele. M-a promovat în faza pe municipiu şi chiar am rămas în relaţii
foarte bune. Mi-a realizat cîteva imprimări şi le-a trimis în străinătate,
document, eu şi Alexandru Nica. Am imprimat la parter, în Casa Scînteii, pentru
că era o rezonanţă bună. Tot domnia sa m-a trimis şi la concursul «Maria Tănase»
unde am luat premiul de popularitate, care m-a ajutat foarte mult. A fost încă
un pas în cariera mea. Tot Harry Brauner m-a prezentat lui Adrian Păunescu şi
am început să cînt în Cenaclul Flacăra. Am cîntat vreo doi ani, cu mare drag,
singură, fără orchestră...”, îşi aminteşte Maria Dragomiroiu.
CONTROVERSATĂ. “Floarea din grădină am finalizat-o în şapte
ani, pentru că am fost foarte controversată că semăn la voce cu Maria Tănase.
Am rugat comisia să mă introducă în concurs, în etapa a treia, era dreptul meu.
Am obţinut media 10 şi trofeul. Eram la Bacău
şi cînd am ieşit, de emoţie, am leşinat pe o rogojină”, continuă interpreta pe
firul amintirilor.
În 1974, înainte de bacalaureat, a cunoscut-o pe Ileana Sărăroiu, cea care avea să-i devină ulterior îndrumător. “Printr-o doamnă de la ARIA am cunoscut-o pe Ileana Sărăroiu. Eram în liceu. Ea cînta la «Balada», la Intercontinental. M-a ajutat să-mi cîştig pîinea din această meserie. M-a cununat şi mi-a botezat copiii. A fost o verigă din lanţul vieţii mele artistice, dar a murit în ’79 şi n-a apucat să mă vadă că prind şi eu viaţă, pentru că succesul meu s-a declanşat prin ’82. Eu am avut de la 17 ani atestat categoria I. Chiar îmi zicea naşa mea... Avea Ileana o vorbă, pe care mi-o spunea aşa, de drag, cînd venea pe la mine: «Făi, fetiţă, nu ţi-e ruşine, mucoaso, tu ai categoria I şi eu am avut categoria a II-a?!»... Ileana m-a ajutat să mă angajez la barul Athenee Palace. Am cîntat vreo 6 luni. După aceea m-am transferat. Am renunţat, pentru că întotdeauna mi se dădeau 115 lei din care îmi opreau şi impozit, cînd aveam voie să primesc între 115 şi 150 de lei, după atestat. Iar eu m-am supărat, fiindcă aveam nevoie de bani, aveam copiii. Am avut şansa şi bucuria să cînt cu Romica Puceanu, la Salonul Spaniol. Am cîntat foarte mult împreună. Mergeam cu copiii după mine pentru că, la 22 de ani, aveam amîndoi copiii. Se ştia: Maria, cu ăia mici... Cînd nu erau la mama, unde au copilărit, îi luam cu mine. Ce cîştigam puneam de-o parte să am în casă pentru copii. Niciodată nu m-am gîndit la mine. Am cîntat prin toate marile restaurante ale Bucureştiului, unde am învăţat să fiu aproape de sufletul celor care mă ascultă.
AMINTIRI. Naşa a vrut să mi-o ia pe fetiţa mea, pe Ileana. Îmi
spunea: «Dă-mi-o mie pe Ileana, că tu mai faci copii…» Ea nu putea avea copii.
La 6 luni îi pierdea. Dar n-am putut să-i dau o părticică din sufletul meu… Cînd
avea Ileana un anişor, pe 31 decembrie, m-am întîlnit cu naşa, la Piaţa Unirii.
A luat-o în magazin, la etajul I, unde era raionul pentru copii, şi a îmbrăcat-o.
A făcut-o bobocel pe Ileana. Pentru mine a fost ca o sărbătoare, pentru că eu
nu mi-aş fi permis să fac lucrul ăsta. Era darnică, era un om minunat. Am
impresionat-o odată... Era născută în septembrie. Nimeni nu-i spusese la mulţi
ani. Iar eu am sunat-o. Aşa fericită a fost, ne-a luat şi ne-a dus la Capşa...”,
continuă îndrăgita interpretă.
TV. “Naşa m-a prezentat şi doamnei Florentina Satmari, în
’79. I-a spus «Florenţico, este o fată care are o voce foarte frumoasă. Te rog
să o ajuţi!», mai ales că Ileana a ajutat foarte multă lume. Toată lumea m-a
iubit de la prima mea emisiune alb-negru. De atunci, viaţa mea parcă s-a
deschis… Am cîntat Leliţă Ioană, cîntecul Ioanei Radu… Florentinei Satmari am
să-i mulţumesc toată viaţa mea pentru că este un stîlp, poate cel mai
important, al carierei mele. M-a pus în valoare în cele mai bune emisiuni. Iar
eu am fost un copil muncitor, ascultător. Totdeauna eram ochi şi urechi. Tot
un om extraordinar de televiziune care m-a ajutat a fost şi Tudor Vornicu.
Dinu Săraru m-a ajutat, de asemenea! Pe vremea lui Ceauşescu n-aveai voie să
fii singur pe un disc, ca începător. Iar eu am avut această şansă, cunoscîndu-l
pe Dinu Săraru, luînd parte la emisiunile pe care le realiza pe cînd era
director în Televiziune. Se numeau «Şezători literare». A dat telefon la
Electrecord şi i-a spus directorului că Maria Dragomiroiu merită să aibă de la început
un album singură. Aşa am avut primul album: «Floricică de pe coastă». Eu am
avut şansa unei imagini mai speciale, dar şi a unei voci speciale. Pentru că nu
de la început am avut părul lung, care m-a individualizat şi mi-a conturat
imaginea ca artist. Cînd am fost însărcinată, mi-a crescut părul foarte tare. Aşa
a fost creată imaginea mea, cu părul lung şi drept”, ne destăinuie Maria Dragomiroiu.
“Maria Dragomiroiu
vine în lumea cîntecului popular cu o bucurie atît de luminoasă şi cu o dăruire
atît de fericită, încît, ascultînd-o, mereu am sentimentul că anotimpurile
toate izvorăsc şi se împlinesc în luncile Oltului oltenesc. Această fată
frumoasă, pictată de Grigorescu, are darul şi harul de a purta cu o unică mîndrie
ţărănească marama de borangic a celei mai curate tradiţii. Ea cîntă cu o
credinţă a neamului ei ţărănesc şi cu o bogăţie sufletească, pe care puţini
dintre cîntăreţii de azi le mai au”
Dinu Săraru