Pentru Florin Zamfirescu, Ştefan Mihăilescu-Brăila este acel actor cu un “uriaş instinct de scenă”. Deşi cei doi au repetat prea puţin şi au jucat împreună în piese periferice, amintirile şi impresiile sunt multe.
Orice geniu îşi cunoaşte propria valoare. Astfel, actorul devine puţin “altfel”.
Pentru Florin Zamfirescu, Ştefan Mihăilescu-Brăila este acel actor cu un “uriaş instinct de scenă”. Deşi cei doi au repetat prea puţin şi au jucat împreună în piese periferice, amintirile şi impresiile sunt multe. În piesa “Aceşti îngeri trişti”, de D.R. Popescu, Mihăilescu-Brăila era “magistral” – “Avea doar o scenă şi plecai cu el în gând, deşi spectacolul era grozav în întregime”. În “Ordinatorul” de Paul Everac, unde juca cu Olga Bucătaru, cei doi fiind un cuplu, Mihăilescu-Brăila avea “ştiinţa de a sublima ce trebuie, orice text şi să-l facă să devină surprinzător, proaspăt, fascinant”, mărturiseşte Zamfirescu.
HAMLET? Avea gânduri mari – voia să joace şi Hamlet. O seară întreagă a jucat în faţa prietenului său, revoltându-se împotriva regizorilor “tâmpiţi”, care nu-l găseau potrivit pentru Shakespeare, ne-a povestit Florin Zamfirescu. Mai târziu avea să fie distribuit în “Pasărea Shakespeare”. Deşi a intrat bine în rol, încă de la prima lectură, la a treia repetiţie s-a revoltat – “Nu pot să joc ziua ce visează alţii noaptea”. Astfel, a abandonat şi acest rol. ”Regele Lear”, spune Florin Zamfirescu, l-ar fi putut face “unic”. Lucian Pintilie, regizorul care putea “să vadă lucrurile care nu se văd şi care să fie fascinat de ce poate scoate din actori” era o singularitate, Mihăilescu-Brăila neîntâlnind un astfel de om, care să-i maximizeze potenţialul.
SCENA ŞI VIAŢA. La Găeşti, într-o “sală organizată, dar plină de beţivi, copii care fluierau şi tineri cu radio-portabile”, Florin Zamfirescu i-a propus marelui actor să grăbească piesa, ca să plece mai repede din acel infern. Mihăilescu-Brăila a acceptat, dar după un timp s-a răzgândit, pentru că el nu ştia să trişeze. Mihăilescu-Brăila era însă şi dificil, pentru că era conştient de valoarea sa, poate chiar “îşi apăra dumnezeirea din el, pe care o aducea pe scenă. Cred că de aceea cheltuia tot ce e rău, sordid, meschin în viaţă. Nu suporta să stea la coadă la salariu, îi da pe toţi deoparte. Cu locul de parcare era destul de exigent, pentru că nu îi plăcea «grămada». Complexele, deşi bine ascunse, ieşeau uneori la iveală. I se părea că e prea mare şi urât”.
APA MINERALĂ. Florin Zamfirescu îşi aminteşte de o poveste plină de umor, atât de caracteristic lui Brăila: “Într-o pădure, la o filmare cu George Constantin şi Octavian Cotescu, cineva a băut din apa minerală pe care scria numele lui Mihăilescu-Brăila. Acesta s-a urcat pe un dâmb, îi avea pe toţi la picioare, şi a început o cuvântare, de parcă spunea monologul lui Arturo Ui: «Care mi-ai băut, mă, apa? N-ai văzut că am scris numele meu pe sticlă? Nu l-ai văzut? NU? Te uiţi la mine şi taci şi nu spui nimic. Dar eu te văd! Te văd şi mă uit la tine. Blestemat să fii! Să-ţi stea apa-n gât. Să te ia naiba», a tunat Mihăilescu-Brăila. Apoi, un maşinist i-a spus: «Meştere, apa a băut-o băieţelul dvs.» «Să-l ia naiba şi pe el», a încheiat Mihăilescu-Brăila”.
Prea puţin aur pentru el
Contemporanul (anul 1977) analizează piesa “Descăpăţânarea”, în care “străluceşte Ştefan Mihăilescu-Brăila, cuceritor, prin spontaneitate, de echilibru, de forţă, în tonul comicului dureros şi al unui tragic direct, simplu, frust, viclean, amestec cu totul neobişnuit, datorită căruia personajul, corespunzând perfect datelor istorice reale, se înalţă la monumentalitatea cea mai originală. Nu încape vorbă că Mihăilescu-Brăila ar fi meritat cea mai înaltă distincţie, dar vorba unui mare om politic francez: e prea puţin aur pentru atât de mulţi idoli”. (I.R.)
Voia un restaurant al artiştilor
Mihăilescu-Brăila, povesteşte regizorul Mircea Mureşan, avea farmec în orice împrejurare. “Dacă te trezeai cu el la masă, parcă însufleţea totul, era ca o străfulgerare… Se integra imediat în atmosferă, după care mai adăuga şi coloratura lui – o vorbă mereu potrivită sau, dimpotrivă, o glumă care răsturna discuţia, dacă ceva nu îi convenea”. Mircea Mureşan nu crede că poate altcineva să îl egaleze. Aceasta pentru că, oricum, “destinul actorului este de a fi unic şi să fie odată pentru totdeauna”. O amintire plăcută a lui Mircea Mureşan este o întâmplare petrecută în Parcul Copiilor, unde au fost construite două conace. Unul dintre ele trebuia să fie dărâmat, pentru că aşa era scenariul. “El îmi zice însă într-o zi că acolo ar trebui să facem un restaurant al artiştilor şi insista că nu o să ard construcţia aceea. Până la urmă am pus un pariu pe trei sticle de vin – eu, că vom arde Conacul Vechi; el, că nu voi arde nimic. Aşa a rămas dator faţă de mine pentru totdeauna cu trei sticle de vin. Pe stradă, când îl întâlneam, îi ziceam mereu: «Sticlele!». El: «Ştiu, ştiu…». Asta a rămas poanta noastră.” (Ionuţ Răduică)
“Escrocul copleşitor”
În Gazeta literară (1963), Mihăilescu-Brăila este prezentat drept cel care, pe scenă, “creează un escroc internaţional de anvergură, dezvăluind chipul criminal o dată cu nebunia clinică autentică. Actorul dispune de o paletă coloristică extraordinară în ceea ce priveşte mişcarea scenică, mimica, gestica, inflexiunile vocii. Uluitor. El creează impresia unui adevărat dans pe sârmă al nebuniei, reuşind să stârnească ura profundă a spectatorului pentru funestul personaj”. (I.R.)