x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale A vestejit bugetul de campanie

A vestejit bugetul de campanie

05 Noi 2004   •   00:00

Campaniile electorale se castiga cu idei, lideri carismatici, staff-uri care lupta ca fiarele, actiuni, mitinguri - de la care omul sa plece macar cu o bricheta ori un pix. Plus distractia, oferita gratis de cantareti ori trupe - convocati la cinstita adunare de partid.

La alegerile locale, inca din prima zi de campanie electorala, strazile au fost pur si simplu invadate de portrete - cel mai generos afisat fiind al lui Mircea Geoana. Dar nici ceilalti nu au stat deoparte. Dumitru Dragomir trona, cu precadere, in zonele sportive si la fantana Miorita. Monica Tatoiu, prin centru. Traian Basescu, pe la periferie. Fiecare pe unde stia ca mai are nevoie de prins ceva simpatie, ceva interes, ceva recunoastere din partea electoratului.

Si in provincie a fost la fel: batalie pe spatiile publicitare, o presa locala excedata de comenzile politice, statii de radio si televiziune care cu greu faceau fata solicitarilor venite de la candidati.

Va vine sa credeti ca, de 9 zile, suntem in campanie electorala pentru alegerea presedintelui si a Parlamentului? Mie nu prea! Firave afise - ici si colo. Sporadice machete de campanie prin ziare. Aparitii solitare ale candidatilor pe la televizor. Cateva masini-reclama pe strazi care deruleaza, alene, portretele candidatilor si mesajele lor, pentru trecatori si soferii care nimeresc in spatele acestor aparitii colorate.

Clipuri austere - ca si bugetele care par a fi puse la bataie pentru aceasta campanie. Par, zic bine! Pentru ca, de fapt, surse bine informate jura ca sunt bani, si inca bani frumosi, pentru batalia electorala. Numai ca staff-urile nu prea mai sunt dispuse sa arunce in stanga si-n dreapta pentru victorie. Se arunca totul in lupta, dar mai putin banii.

Banii sunt dati, dar cu masura. Oricum, presa e obligata sa mediatizeze gratis ofertele electorale, iar asa-numitele aranjamente de la om la om nu costa mare lucru. La fel si cu panotajul exterior - de ce sa ne stresam inutil? Daca vin lapovita si ninsoarea si se duc pe apa sambetii milioane si milioane de lei? Iar in tara... lucrurile s-au simplificat major.

Partidele se spioneaza reciproc si nu prea mai tine convingerea electoratului prin metoda: "Dau cos cu merinde, contra vot stanga ori dreapta sus-jos".

Bugetele - cele vestejite de teama de a nu fi risipite - sunt, dar hiberneaza. Partidele si-au pus deoparte bani albi pentru zile negre, numai ca acum ii cam impiedica organizarea. Multi bani nu intra in circuit, pentru ca organizarea e haotica, iar tintele nu sunt definite foarte clar. Asta si din cauza faptului ca principalii actori in alegeri sunt doua coalitii: Uniunea PSD+PUR si Alianta PNL-PD. Imbinarea echipelor cere timp, sacrificarea orgoliilor, a vanitatilor, apoi - contributii reciproce la transpiratie, buget si implicare. Nu e lucru usor, stiut fiind faptul ca politicienii ii depasesc, la cantitatea de amor propriu, pe artisti ori vedete de televiziune.

Se vor stinge, una cate una, si urmatoarele zile de campanie, ne vom trezi din amorteala la 28 noiembrie, cand vom vota si vom realiza ca anul acesta am asistat la cea mai ieftina campanie electorala. Cea mai cumpatata si chibzuita din cate s-au pomenit pana acum la noi. Spre deosebire de Statele Unite, unde tocmai s-a consumat cea mai extravaganta campanie de pana acum.

Dar bugetul - ca bugetul - el ramane, se conserva, sporeste, face pui - daca e prin banci, si nu prin ciorapii politici. Bine-ar fi sa iasa la iveala macar de Craciun, cand saracii simt mai acut ca oricand cat sunt de nevoiasi. Iar singurii se simt si mai parasiti decat in restul anului. Bugetul de campanie - neutilizat - ar putea face fericite, macar cateva clipe, o mana de suflete. Chiar daca nu au votat. Ramane ca datorie pe data viitoare.
×
Subiecte în articol: editorial campanie