În ultima perioadă asistăm la o schimbare majoră în ceea ce priveşte forţa de muncă din sectorul alimentaţiei publice şi mai ales pentru activităţile sezoniere.
Proprietarii de restaurante şi terase se confruntă cu cea mai acută criză de personal de după revoluţie, ceea ce i-a dus pe mulţi dintre aceştia să „supraliciteze” pentru a rămâne funcţionali, iar toată această mişcare duce la o scădere a veniturilor, dar şi a cali¬tăţii serviciilor.
Odată cu liberalizarea forţei de muncă în zona EU, dar mai ales ridicarea restricţiilor pentru Marea Britanie, personalul din cadrul unităţilor de alimentaţie publică a început să migreze masiv spre Vest, unde este plătit de 4-5 ori mai bine decât în România, ceea ce a lăsat o întreagă piaţă „fără personal calificat”.
Prin urmare s-a creat o situaţie fără precedent în care proprietarii sunt nevoiţi să supraliciteze pentru a atrage personalul, iar mai mult decât atât, personalul este cel care dictează relaţia cu angajatorul.
Cei care au rămas în ţară dictează noile reguli nescrise ale jocului, iar aceste reguli afectează atât angajatorul, cât şi consuma¬torul final. Cel mai bun barometru care reflectă situaţia actuală sunt interviurile pentru angajare la care se prezintă între 5-10 % din cei care confirmă prezenţa. Pe scurt din 20 de interviuri programate şi confirmate, cel mai probabil vor apărea 2-3 potenţiali angajaţi. O altă problemă actuală o reprezintă neseriozitatea celor care se anga¬jează, iar apoi dispar fără să anunţe managerul, pur şi simplu nu mai vin la program, iar după câteva zile te anunţă că au plecat undeva „mai bine”.
Aşa că, inevitabil, vara aceasta veţi aştepta mai mult timp pentru o comandă, iar serviciile prestate vor fi mai puţin calitative decât în trecut.