x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Batalia de la musicgrad

Batalia de la musicgrad

10 Sep 2004   •   00:00

Batalia sistemelor de operare s-a incheiat demult. O alta insa e in desfasurare: lupta pentru dominatia pietei de muzica in format digital.

Putina istorie mai intai: puterea de calcul pentru a asculta muzica pe computer exista de cel putin 10 ani. Insa fisierele erau mari - in 1994, cu doua-trei CDROM-uri in format aiff puteai umple hardul unui calculator respectabil.
LUCIAN MANDRUTA

Revolutia a inceput la sfarsitul anilor ’90 cu compresia muzicii, in special in formatul MP3. Iar rasturnarea a venit o data cu playerele portabile pentru aceste fisiere. Mai precis, in urma cu vreo doi ani, o data cu lansarea primului player de capacitate mare, cu hard-disc incorporat: iPod de la Apple. Acesta a oferit dintr-o data, la vreo 200 de dolari, de zece ori mai mult spatiu de stocare decat cele mai incapatoare playere cu memorie flash.

La inceput, masinaria a prins doar la fanii MacIntosh - iti trebuia acest sistem de operare pentru a transfera muzica din calculator in unitatea portabila. In scurt timp insa, aplicatia iTunes care motorizeaza iPod-urile a primit o versiune de PC. Moment in care vanzarile au decolat. Astazi, Apple are 60% din piata acestor playere, iar profiturile din ultimul an s-au bazat in proportie covarsitoare tocmai pe aceste vanzari. Adaugati la asta o alta idee buna a Apple - magazinul online de muzica, cu vanzari de peste 100 de milioane de cantece deja...

Microsoft insa nu putea sa stea departe: si-a upgradat playerul de media, iar acum a lansat propriul site de muzica, pe portalul MSN Music. Lipseste inca un element din puzzle - playerul propriu-zis, insa Microsoft e destul de rezervata acum cand vine vorba de device-uri fizice, dupa succesul modest pe care l-a avut in ultimii ani cu periferice precum tastaturi sau mouse-i. Nu-i nimic: alte companii s-au inghesuit sa incerce sa doboare iPod-ul de pe soclu, cu playere cu hard-disc pozitionate mai jos ca pret si ca pretentii, evident compatibile cu Windows.

Din punct de vedere al afacerii, lucrurile stau insa destul de ciudat: bani nu faci decat din vanzarea de playere, asa cum marturiseste Apple, care, la un dolar cantecul downloadat de pe site-ul iTunes, abia isi scoate cheltuielile. In aceste conditii, inca un site cu muzica pare o aventura destinata a dobori un rival mai degraba decat de a face bani.

S-ar putea insa ca si asta sa fie o tinta legitima. Dupa succesul iPod, vanzarile de calculatoare Apple au inceput sa creasca pe piata americana. Clientii spera sa gaseasca in ele acelasi design minimalist si usurinta de utilizare ca la micul player de MP3. E un fenomen pe care Microsoft trebuie sa-l contracareze, daca vrea sa-si mentina dominatia chiar in zona care i-a adus, de fapt, toti banii: sistemul de operare. Asaltat nu doar de Apple, ci si de Linux. Iata de ce, in spatele zgomotului boxelor si castilor, utilizatorul avizat va distinge, in urmatorul an cel putin, sunetul cristalin al casei de bani.
×
Subiecte în articol: editorial