In decurs de numai o saptamana, presedintele Basescu a lansat oficial doua proiecte titanice: modificarea Constitutiei si reimpartirea administrativa a Romaniei. Stie, desigur, ca majoritatea parlamentara pe care o controleaza e insuficienta pentru a se putea atinge de legea fundamentala. Stie si ca asemenea demersuri monumentale nu se incropesc pe genunchi, cand alegerile bat la usa. Ar necesita dialog si consens, nu antagonizari electorale. Mai stie, cu certitudine, si ca aceste proiecte (altminteri importante) nu se numara printre prioritatile unei natiuni strivite de criza.
Cu alte cuvinte, pentru obiectivele declarate ale presedintelui, momentul este cat se poate de prost ales. Si, totusi, Traian Basescu nu poate face altceva decat sa arunce in lupta mari teme teoretice, incercand sa deturneze atentia opiniei publice de la dezastrul guvernarii pe care o patroneaza. Este obligat sa pluseze mereu in jocul sau de-a reformatorul statului, sperand ca nu vom mai avea timp sa observam ca, de fapt, statul se afla intr-o accelerata disolutie. E greu sa le explici oamenilor ca inchizand scoli si spitale modernizezi, de fapt, tara. Sau ca vor trai mai in siguranta daca pe strazi vor fi mai putini politisti, platiti mai prost. Rezultatele 'reformelor' de pana acum se simt dureros. Sa vorbim despre ele nu ar fi in avantajul puterii. Ea are nevoie de subiecte noi, astfel incat promisiunile pentru viitor sa eclipseze bilanturile prezentului. Strategia este ingenioasa. Nici Opozitia, nici media nu pot ignora temele impuse de presedintie. Exista insa riscul ca cetateanul de rand sa-si dea seama ca tara arde si baba piaptana hartile aiurea. Mai ales dupa ce minciuna justificatoare avansata de Emil Boc a fost dezmintita de la Bruxelles: nu, reorganizarea administrativa nu este o solicitare a Uniunii Europene. Nu conditioneaza alocarea de fonduri comunitare. Dimpotriva, proiectele in derulare ar putea fi blocate prin modificarea parametrilor aprobati initial.
Cu aceeasi seninatate, premierul sustine o alta aberatie: desfiintarea judetelor nu va implica nici un fel de costuri suplimentare pentru populatie. Fiindca documentele personale vor ramane valabile pana la expirarea lor naturala. Cine va plati, insa, pentru hartile, manualele, indicatoarele rutiere, tipizatele care trebuie actualizate? Sponsorizeaza ministrul Dezvoltarii din contul personal? Mii de contracte grase pe bani publici ar trebui 'licitate' o data cu reorganizarea administrativa. Adica – ce sa vezi? – exact in preajma alegerilor de anul viitor!