O cercetare de teren pe care am coordonat-o in cadrul unui proiect POSDRU derulat de BNS arata realitatea muncii la negru in Romania. Sunt 1,2 milioane de persoane ocupate in sectorul informal si, daca adunam si ocuparea informala (in special in agricultura), avem in total 3,4 milioane de asa-zisi angajati. Asa-zisi pentru ca nu platesc impozite sau, pentru unii dintre ei, nu li se platesc impozite.
Circa trei sferturi dintre salariatii care lucreaza in sectorul informal au declarat ca au contract de munca pe durata nedeterminata (desi nu pot prezenta nici o dovada in acest sens). Totodata, cea mai mare parte a salariatilor remunerati cu salariu in sectorul informal au declarat ca acesta este trecut in intregime in cartea de munca. Doar 12,4% cunosc ca in cartea de munca salariul inregistrat este mai mic decat cel real. Aceste doua informatii releva existenta unui risc semnificativ la adresa securitatii nationale: trei din patru angajati in sectorul informal se asteapta sa fie asigurati pentru sanatate si sa primeasca pensie, ceea ce nu se va intampla cata vreme nu lucreaza in sectorul formal.
Preocupant este si faptul ca o cincime dintre angajatii din sectorul informal lucreaza in sedii amenajate (birouri, fabrici, uzine, magazine, depozite, hoteluri, restaurante, banci, institutii etc.) intrucat arata ineficienta mecanismelor de control. Faptul ca sectorul informal face parte din viata de zi cu zi poate fi insa si incurajator: exista potential pentru a reduce sectorul informal cu cel putin 20%.
De remarcat ca daca toti angajatii din economia informala ar trece in economia formala, rata ocuparii ar creste cu 45%, ajungand de la 58% in prezent la 75%, pragul impus de Strategia Europa 2020 si asumat de Romania. De asemenea, veniturile bugetare (strict cele din impozitul pe venit si din contributiile de asigurari de pensii si sanatate) ar creste cu aproape 6% din PIB pe an, asigurand intreg spatiul fiscal necesar pentru investitii si pentru finantarea bugetelor de pensii si de sanatate. Intr-un scenariu mai realist, daca numai 20% dintre angajatii din economia informala ar trece in economia formala, rata ocuparii ar ajunge la 63% (aproape de media europeana din prezent care este 66%) si s-ar aduce la buget un venit suplimentar de 1,2% din PIB.
Sectorul nonagricol, cel mai bine reprezentat in economia informala, este cel al constructiilor. Se explica in acest mod de ce boom-ul economic din perioada 2003-2008, in buna parte provocat de sectorul imobiliar si de constructii (constructiile si-au dublat ponderea in formarea PIB in acest interval), nu a condus si la cresterea ocuparii.
Probabilitatea ca tinerii (15-24 ani) si varstnicii (peste 55 ani) sa lucreze in sectorul informal este mai mult decat dubla fata de persoanele de varsta medie. Persoanele cu nivel scazut de educatie prezinta un risc de aproape 12 ori mai mare de a lucra in informal, in timp ce riscul este cu 73% mai redus pentru absolventii de invatamant superior.
Cei prinsi in economia informala sunt si cei mai vulnerabili: tineri si varstnici, cu putina calificare si cu putina educatie. Este o noua confirmare a polarizarii societatii romanesti. In acest context, este necesara gandirea unui sistem mai echitabil de redistribuire, in vederea diminuarii polarizarii societatii. Printre masurile care ar putea sustine acest proces ar fi cresterea salariului minim pe economie, care ar reduce stimulentul pentru angajarea in economia informala. In aceeasi directie, pe masura ce cresterea economica o va permite, va trebui avuta in vedere crearea unui sistem eficient de protectie sociala, focalizat pe cei care intr-adevar au nevoie de ajutor, care sa faciliteze acestora accesul la asistenta medicala gratuita, la ajutoare de la buget pentru hrana zilnica si alte facilitati pentru asigurarea unui trai decent. Pentru salariati si angajatori, reducerea CAS-ului ar putea reprezenta un stimulent semnificativ pentru transferul unei parti importante din economia informala in aceea formala.
Interesant este si faptul ca, pentru persoanele ocupate care au recunoscut caracterul variabil al activitatii pe care o desfasoara, probabilitatea de a lucra in sectorul informal a celor care presteaza munca sezoniera, precum si a celor care lucreaza cu ziua sau cand se gaseste este de aproape 58 ori, respectiv de 28 ori mai mare decat in cazul categoriei cu activitate permanenta. Si cei care presteaza munca ocazionala pe anumite perioade ale anului au risc de 22,5 ori mai mare de a lucra in sectorul informal. Aceste rezultate arata de fapt ca viziunea care a stat la baza modificarii Codului Muncii in directia cresterii flexibilizarii muncii este gresita pentru ca flexibilizarea pietei muncii este direct corelata cu munca informala.