Vrem sa cunoastem un om? Suntem tentati, poate si din reflex, sa-i aflam povestea vietii. Biografia. Sau "CV"-ul, cum spunem astazi. Avand impresia ca, daca stim de unde vine, e de ajuns. E importanta povestea vietii unui om. Dincotro vine. Dar numai in masura in care ne poate ajuta sa aflam incotro merge.
La fel cand e vorba despre grupuri de oameni. Cateva zeci. Sau cateva sute ori cateva mii. Bunaoara, grupuri adunate sub embleme ale unor companii, firme, intreprinderi. Ca doar o intreprindere industriala asta inseamna intai si intai. Un grup de oameni. Cu priceperea, cu mentalitatile, cu obiceiurile lor. Cu sentimentele ori resentimentele lor. Si cu capacitatea lor de a produce bunuri utile. Abia in al doilea rand inseamna hale, masini, tehnologii, bani. De prea multe ori, insa, pe noi, romanii, ne intereseaza de unde vin aceste grupuri de oameni. Si nicidecum incotro merg.
Este adevarat ca si in tarile capitaliste dezvoltate, unde concurenta a atins cote extrem de inalte, marile concerne privesc inapoi. Chiar angajeaza istorici, pe care-i platesc cu bani grei, sa le scotoceasca trecutul, sa le puna in lumina traditiile, victoriile. Pentru a castiga un plus de incredere pe piata. De altfel, multe companii au cu ce se lauda. Istoria lor e plina de momente glorioase. Iar faima trecuta continua sa fie o componenta importanta a fondului comercial. Dar nu cea mai importanta.
Astazi, piata se uita mai putin de unde vin producatorii. Important este incotro merg. Castigatori fiind cei care pot sa produca mai bine, in conditii de eficienta maxima.
Citește pe Antena3.ro
Daca la noi munca ar fi intelept organizata, ea ar produce valori adaugate de care oamenii, piata au nevoie. Aceasta ar fi conditia ca munca sa aduca bunastare. La noi, insa, munca este organizata anapoda.
Americanii calculeaza confidenta. Este un indicator specific, ce are in vedere tocmai increderea in economie. De fapt, in cartile de vizita prezentate de intreprinderile de pe piata interna.
Desigur, intai si intai are importanta increderea agentilor economici, a investitorilor. Pentru ca, in raport de acest fapt - au ori nu au investitorii incredere in economie -, se decide directia fluxurilor de finantare.
La noi, nu calculeaza nimeni acest indicator: increderea agentilor economici si increderea populatiei. Nu ne ramane, in aceste conditii, decat sa incercam sa-l observam cu ochiul liber. Si, desigur, prin corelarea altor indicatori calculati in Romania: deschideri de afaceri, de firme, depuneri la banci, dinamica desfacerii de marfuri cu amanuntul, apelul la serviciile interne si asa mai departe. Se impune sa adaugam: 1) cum este valorificata datoria externa; 2) ce semnale ne dau investitorii straini; 3) fluxul investitiilor straine directe si de portofoliu. Dar, mai cu seama, sa luam in calcul proiectele prin care ne definim inaintarea.
Incotro mergem? La noi, lucrurile sunt mai complicate. Nici agentii economici, nici populatia nu au exercitiul increderii in astfel de proiecte. Fiindca apar mari discordante intre proiecte si realizari. Asa ca de aici ar trebui sa pornim: de la semnul egal intre ce proiectam si ce facem.