În Franţa şi în România sunt în dezbatere două legi similare ca obiectiv - schimbarea sistemului de pensii. Şi Sarkozy, şi Băsescu şi-au pus în mişcare mecanismele prin care pot impune respectivele acte legislative. În Franţa, noua lege impune o creştere a duratei de pensionare de la 60 la 62 de ani, cu stagiul complet de cotizare. În România, ţară mai săracă, venită recent din comunism, statul vrea să-şi ţină angajaţii până ajung cu un picior în groapă - la 65 de ani. Un punct delicat este în proiectul legii franceze, cel referitor la pensionabilii care nu au stagiul complet de cotizare. Vârsta la care se iese la pensie ajunge pentru ei la 67 de ani. În ambele ţări, proiectele de lege nu au fost bine digerate. Franţa este dată peste cap de câteva săptămâni de manifestaţiile de protest, cetăţenii - cu milioanele - ieşind pe străzile marilor oraşe. Guvernul a impus un ritm mai rapid de trecere prin Parlament a legii, însă dezbaterea din Senat, în această săptămână, a băgat Franţa în haos. Punctele vitale din transport sunt paralizate prin lipsa carburanţilor, iar bulevardele au intrat pentru ore bune în stăpânirea protestatarilor. Bande de anarhişti au spart totul în cale, trupele de intervenţie reuşind cu greu să le anihileze. Sarkozy, ajuns la cota cea mai de jos a încrederii, caută un nou prim-ministru pentru a mai schimba peisajul politic. Strada este inflamată, participarea elevilor şi studenţilor la luptele de stradă amintind de mai 1968. De ce răspund milioane de francezi la chemările la protest? Întrebarea este firească mai ales dacă privim, prin comparaţie, la ceea ce înseamnă protest în România faţă de noua lege a pensiilor.
Aderarea noastră la francofonie nu aduce automat şi un transplant al conştiinţei civice atât de puternic exprimat de societatea franceză. Îşi cunoaşte francezul interesul mai bine decât românul? Evident că da, cetăţeanul din Hexagon fiind de multe generaţii într-un dialog cu legea, cu instituţiile statului. Având în spate generaţii de oameni mai educaţi, mai informaţi, ei îşi apără drepturile chiar cu vehemenţă atunci când nu sunt ascultaţi. O lege care le prelungeşte contractele de muncă nu poate fi o bucurie populară. În România, protestele la legea pensionării au debutat prin acţiuni ale pensionarilor, deşi această categorie nu este lovită de reglementare. Cei afectaţi de noua lege sunt la noi cei aflaţi în activitate. Mass-media s-a concentrat la Bucureşti pe nemulţumirile pensionarilor; la Paris erau intervievaţi studenţii, elevii, salariaţii - cei vizaţi de creşterea vârstei de pensionare, de schimbarea sistemului. Ei înţeleg cel mai bine consecinţele legii, mai bine decât bunicii lor, deja pensionari. În România s-a instalat şi o lehamite a protestului; a fost abil întreţinută o operaţiune de compromitere a sindicatelor şi a Parlamentului. Presa este ameninţată şi supravegheată cu mijloace grosiere de poliţie politică. Cârtiţe ale sistemului de opresiune sunt infiltrate în canalele de comunicare. Rezultatele sunt pe măsură. Valul de proteste a fost temperat în România. Frica de schimbare a Guvernului Boc duce la provocări mediatice greţoase. Problema lui Băsescu a devenit de câteva zile nu eficienţa manipulărilor, ci prostia colosală a vasalilor. Or, aici este marea vulnerabilitate a regimului: românii nu sunt proşti. Se enervează groaznic atunci când sunt luaţi de proşti. Chiar pot ieşi pe stradă pentru a fi văzuţi că nu acceptă prostirea pe faţă. Este totuşi o speranţă să vedem cum şi Micul Paris îşi cere drepturile.
Citește pe Antena3.ro