Un angajament al Gabrielei Firea la preluarea cu largă susținere a Primăriei Capitalei este legat de o îmbunătățire a transportului în Capitală. Datele problemei impun fixarea unor repere statistice ale fluxului de călători fără de care nu se pot lua decizii. Greutatea de aplicare a oricărei soluții este comparabilă cu operarea pe viu a unui pacient. Investițiile în transport pentru extinderea metroului, repararea liniilor de tramvai sau a arterelor de circulație perturbă grav traficul. Rapiditatea execuției lucrărilor ar fi remediul, dar în București nimeni nu poate explica de ce un pasaj durează mai mult decât construirea Canalului Dunăre-Marea Neagră. Metroul din Drumul Taberei a adus un coșmar pentru întregul cartier, modernizarea tramvaiului pe câțiva kilometri s-a întins pe două mandate electorale.
Bucureștiul este sufocat în primul rând de circulația auto. Poluarea depășește cotele de alarmă, deși măsurătorile sunt un eșec. În 1990 erau înmatriculate 300.000 de automobile, acum ar fi 1,5 milioane. Un studiu indică ieșirea în trafic a 600.000 de mașini zilnic. Șoferii simt că se circulă mai ușor în lunile de vară (iulie-august) și când iarna blochează ieșirea din străzile laterale sau trimite aglomerația spre Valea Prahovei. Nu există date clare despre fluxul de transport în ,,pauzele” menționate când în București se circulă ca la Viena în zile normale. Matematic, sarcina primarului este să dezumfle ,,cocoașa” care blochează traficul în restul zilelor anului, mai ales când dă o ploaie.
La Paris, primărița Anne Hidalgo a impus circulația par-impar a automobilelor pentru a reduce smogul. Are în aplicare și transformarea în zone pietonale a malurilor Senei. La Madrid, tot o primăriță determinată a preluat măsurile și a închis o arteră principală pentru trafic în Sărbătorile de Iarnă.
Cum va face Gabriela Firea să reducă traficul auto spre nivelul ,,vienez” din aceste zile de cod portocaliu? Un plan coerent de modernizare a traficului, supus dezbaterii ,,pacienților” pentru a minimiza restricțiile inerente, devine o prioritate.