x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Consumul de care avem nevoie

Consumul de care avem nevoie

de Adrian Vasilescu    |    11 Mar 2012   •   21:00

La Guvern, vineri, a fost analizata ce­rinta cresterii consumului. Ar fi o so­lutie de a impinge mai sus cresterea eco­nomica in 2012, incepand din tri­mestrul al doilea. Un avant absolut ne­cesar dupa contractia de minus 0,2 la suta in trimestrul al patrulea din anul trecut, careia i s-ar putea adauga inca o contractie in acest trimestru cauzata de puternicele turbulente din natura, din ianuarie-fe­bruarie.

Avem nevoie de mai mult consum. Dar nu de orice fel de consum. Ne-o spune teoria, am invatat si din experienta istorica de dinainte de criza actuala ca ori de cate ori creste consumul intern, fara un raspuns pe masura al productiei interne de bunuri si de servicii, se ajunge fie la inflatie prea mare, fie la adancirea deficitului extern, fie la ambele. Iar aceste dezechilibre nu numai ca se accentueaza, dar in final stopeaza cresterea economica.

Inainte de criza, economia ro­ma­neas­ca a fost dominata de un de­ze­chilibru puternic intre cresterea ce­rerii de cumparare pe toate planurile – de la limuzine si case pana la bunuri curente – si oferta interna de bunuri si servicii, care a ramas in limite mo­deste. De altfel, modeste au fost si procesele de restructurare. Asa se ex­plica de ce, dupa noua ani de cres­te­re economica accelerata, tara n-a apu­cat sa se imbogateasca. Marea ma­sa a populatiei, starea a treia, abia in­ce­puse sa guste din bunastare cu lin­gurita. Stilul de viata de zi cu zi obliga cea mai mare parte a po­pu­latiei sa-si restranga drastic cheltuielile, pentru ca niciodata nu ajun­geau banii. Iar o schimbare a stilului de viata ar fi fost posibila numai intr-o alta ecuatie economica, mai apro­pi­a­ta de logica economica, in stare sa va­lorifice mai bine proprietatea si sa dinamizeze munca, productia, venitul si consumul.

Inceputul fusese intr-adevar facut. Oamenii nu doar ca aveau nevoie de case, de imbracaminte, de hrana, de multe alte lucruri; incepeau chiar sa le obtina. Daca nu potrivit nevoilor si dorintelor, macar in cantitati care sa fie semnalul unui inceput de viata noua. Cum insa nu au fost deschise larg ferestrele, ca sa intre si in Romania aerul proaspat al eficientei econo­mi­ce, ne-am trezit brusc ca socie­ta­tea romaneasca nu mai poate sa-si mentina consumul la nivelul cu care ne obisnuiseram. Dupa ce lumea a intrat in criza si valul de bani din flu­xuri externe a scazut dramatic, a scazut si puterea de cumparare. Iar consumul a fost tot mai restrans.

Acum, consumul isi revine. Dar incet. E nevoie de o apasare pe acce­le­rator. Daca insa vrem sa ajungem sus, la o crestere econo­mica sa­na­toa­sa, va fi nevoie sa creasca mai intai investitiile. Si, totodata, sa ne ingrijim de "supra­structura": sa facem din initiativa, din creativitate, din competenta

un avantaj competitiv. Fiindca avantajul comparativ ni l-a dat Dumnezeu: o tara cu o populatie relativ numeroasa, chiar daca in scadere, cu o piata in extensiune, cu o pofta de consum explicabila dupa atatia ani de privatiuni. Asa ca, acum, problema numarul unu e performanta, care sa sustina un nou tip de consum.

×