Saptamana care a trecut a fost incarcata de tensiunile politice acumulate in Europa privind largirea comunitatii europene, dar si de discutiile legate de perspectiva financiara 2007-2013, discutii care vor defini prioritatile UE pentru perioada mentionata.
Criza politica declansata de ÃNU-ulì francez si cel olandez a condus, intr-un final, la o decizie comuna a sefilor de stat si de guvern reuniti la Bruxelles in 16-17 iunie: trebuie sa se ia o pauza de reflectie cu privire la procesul largirii si chiar s-a inaintat ideea - de catre presedintele Chirac - a convocarii de urgenta a unui summit special pe aceasta tema. Criza politica parca nu era suficienta. A venit alaturi de ea si criza financiara. Mult-discutatul buget pe urmatorii sapte ani a aprins discutii majore intre Franta si Marea Britanie. Pe de o parte, Franta doreste incontestabil pastrarea Pactului Agricol Comunitar care utilizeaza peste 40% din resursele totale ale bugetului european, iar Marea Britanie nu doreste sa renunte la beneficiul pe care il are din 1994 de rebat pecuniar, ceea ce duce la o inghetare pe termen mediu si lung a bugetului european. Unde se afla Romania in aceasta batalie? Faptul ca oboseala europeana incepe sa isi spuna cuvantul, faptul ca institutiile europene sunt poate nepregatite pentru inca un val de largire, faptul ca temele pe care Romania le are de facut sunt numeroase si complicate, mai multe decat la sfarsitul anului 2004 (in scrisoarea de data recenta adresata Guvernului se vorbeste de sapte segmente de activitate care trebuie imbunatatite, printre ele numarandu-se si impozitarea, care la sfarsitul anului 2004 nu mai reprezenta o problema pentru Europa), faptul ca actualii guvernanti inca nu reusesc sa-si coordoneze activitatile, toate acestea determina o intarziere a deciziei privind aderarea Romaniei la 1 ianuarie 2007. Din punct de vedere politic, exista un sprijin actual incontestabil din partea sefilor de stat si de guvern in ceea ce priveste aderarea la 1 ianuarie 2007 a Romaniei si a Bulgariei. Dar acest lucru nu este suficient. Politicul din tarile membre dezvoltate (vezi Franta, Germania, Italia) trece si el prin perioade dificile; se remarca diferente intre elita politica si vocea contribuabililor ceea ce se poate traduce printr-o intorsatura nefavorabila, inclusiv pentru Romania si Bulgaria.Citește pe Antena3.ro