Mulţi comentatori au fost surprinşi că severitatea crizei economice nu a favorizat o basculare către partide de stânga în alegerile pentru Parlamentul European (PE). Cred că un factor are putere explicativă majoră în acest sens. Mă refer la căderea în dizgraţie a filosofiei dereglementatoare a pieţelor, a „fundamentalismului de piaţă".
Avem de-a face numai cu un paradox aparent aici, întrucât, de ceva timp (predatând izbucnirea crizei financiare), partide de centru dreapta din Germania şi Franţa au criticat defectele gândirii potrivit căreia pieţele nu au nevoie de reglementări. De ani de zile, „modelul continental" (care ar caracteriza economiile mixte din Germania şi Franţa) a fost supus tirului crticilor celor care pledau pentru pieţe dereglementate, pentru reducerea sectorului public cât mai mult, pentru concurenţa globală fără oprelişti. Inclusiv preşedintele Horst Koehler a intrat în polemică publică criticând activităţi ale fondurilor de risc şi de investiţii (hedge funds şi private equity funds) care ar fi interesate numai de profituri pe termen scurt amplificând totodată prin îndatorare înaltă (high leverage) riscuri sistemice. Din propria experienţă în PE am sesizat optici diferite ale parlamentarilor britanici vs ale celor mai mulţi din Franţa şi Germania, care transgresau frontiere ale grupurilor politice; britanicii privilegiau regimul de reglementare moale (light touch), în timp ce numeroşi colegi continentali au privit favorabil mesajul raportului pe care l-am elaborat privind nevoia de reformă a reglementărilor pieţelor financiare.
Că o culoare naţională (interes naţional) contează mult în disputele privind vizualizarea crizei economice se vede şi din evoluţia Partidului Laburist din Marea Britanie. Premierul Gordon Brown este un artizan al dereglementărilor pe piaţa financiară în deceniul trecut - rolul City-ului londonez, al industriei financiare de peste Canalul Mânecii fiind în atenţia autorităţilor. De aceea, schimbarea sa de poziţie, când efectele crizei au aneantizat câteva mari instituţii financiare britanice, a fost dramatică, la aproape 180 grade (a se citi şi raportul Turner). Ai spune că niciodată nu este prea târziu pentru penitenţă. Dar, în timp ce pentru britanici această schimbare este de-a dreptul istorică (admiţând că va persista), în Franţa şi Germania sunt partide de centru dreapta care de ani de zile aveau dubii faţă de practicile propovăduite de City şi Wall Street. De aceea, fiind la guvernare în ţări cu mare greutate în UE, „popularii" francezi şi germani au avut un ascendent puternic în alegerile pentru PE. Interesant este că şi liberalii germani au fost cu accente critice vizibile la adresa modelului anglo-saxon. Şi aceasta pot spune, din nou, din experienţa proprie în cadrul grupului politic ALDE din PE. În unele ţări din UE, unde socialiştii (social-democraţii) sunt la guvernare (cazul Spaniei, de pildă), efectele crizei şi-au spus cuvântul, popularii lui Aznar având câştig de cauză. Una peste alta, este de acceptat ipoteza că asimilarea de către partide de centru dreapta a discursului critic la adresa fundamentalismului de piaţă a răpit stângii europene un atu decisiv în dezbaterea publică. La factorul evocat mai sus se cuvine să menţionez „naţionalizarea" unor politici publice în UE ca şi o nemulţumire în creştere a cetăţenilor europeni faţă de performanţă (aşa cum este ea percepută) a instituţiilor europene. Întâlnim aici un mare pericol pentru evoluţia Uniunii în anii ce vin; dacă politicile comune (ale UE) nu vor aduce beneficii palpabile, tendinţele de fragmentare se vor accentua în Uniune.
Citește pe Antena3.ro