Azi, de Sfantu' Ilie, energeticienii din toata tara celebreaza ziua breslei lor. Cuviincios ar fi din partea noastra sa le adresam ganduri sI urari de bine. In calitate de consumator casnic, insa, gandurile care ma anima in aceasta zi plina se semnificatii sunt negre sI foarte razboinice. Iata pentru ce:
Ca tot romanul din partea asta a tarii, bucurestean cu domiciliul in Drumul Taberei, sunt client al Enel Energie Muntenia SA. Aseara, venind de la slujba, am constatat ca n-am curent. Frigiderul dezghetat. Pe jos, fleasca. Parchetul, umflat. Vecinii aveau energie electrica. Eu, nu. Sigurantele intacte. Deci am o defectiune. Sun la "linia fierbinte' a furnizorului meu de electricitate: 0800.07.08.09. Ma conversez mai intai, inevitabil, cu robotul, apoi cu operatoarea de la "defectiuni'. Ii spun codul de client, verifica in computer sI ma linisteste: "nu, nu aveti nici o defectiune. Ati fost decuplat, pentru ca sunteti consumator rau platnic'. Poftiiim? Cum rau platnic, cand am facturile platite la zi? "Ne pare rau, dar asta nu tine de mine, rezolvati problema maine, la departamentul comercial, in timpul orelor de program 8-16'. Bine-bine, duduie, dar eu ce fac astazi, fara frigider si aer conditionat, stau la lumanare, ca strabunicul? "Ne pare rau, n-avem ce va face'.
Ii pare rau, da? Va dati seama ce bine mi-a parut mie. M-am instalat peste noapte la prieteni, frematand de nerabdare sa vina dimineata, sa le dau cu facturile platite-n cap cucoanelor de la "Comercial'. Caci ultimele doua facturi, pe mai sI iunie, cu numerele 1MF 5884276 sI 1MF 4785126, in suma de 41.45 lei 49.32 lei, le platisem pe data de 3 iulie, de la terminalul BRD cu ID: APT4008 din incinta Cora Lujerului. Sa-mi explice dumnealor unde s-a pierdut tranzactia bancara din urma cu trei saptamani.
Dis de dimineata, pus pe cearta dupa o noapte proasta, ma infiintez la sectia Enel de sector, de la Valea Ialomitei. Cativa pensionari matinali se chinuiau sa descifreze ceea ce ochiul meu vulturesc a citit de la departare. Citez din memorie: "Astazi, 20 iulie, punctul de lucru este inchis, pentru ca personalul celebreaza Ziua Energeticianului'. Bun, bun, dar pe mine cine ma cupleaza la loc sI mai ales, cui arat facturile sI chitantele care arata ca am daravelele platite la zi? Purced asadar spre sediul central din Bdul Ion Mihalache nr 41-43, stiti voi, sediul ala maaare sI modern ridicat din banii vostri sI ai mei. Sunt hotarat sa cer capul cuiva, al amploiatului care si-a batut joc de nervii sI de sanatatea mea. Doar in costul abonamentului pe care-l platim, sI eu sI tu, intra serviciile ce se vor a fi profesionale sI prompte. La sediul central, usile inchise. Inauntru, tipenie. Un paznic imi sesizeaza agitatia: "Veniti maine, nu e nimeni in cladire, se sarbatoreste Ziua Energeticianului'.
In noaptea asta voi cere iarasi azil unui prieten. Dar vine ziua de maine. Iar maine n-or sa ma multumeasca nici explicatiile, nici scuzele. Ii anunt de pe acum sa se pregateasca de proces. Si-i mai anunt pe cei de la Enel ca sunt suficient de multi judecatori care beneficiaza de aceleasi servicii ireprosabile carora le-am cazut victima, eu sI frigiderul meu. Pun pariu ca acestor judecatori n-or sa li se para deloc exagerate daunele pe care am de gand sa le cer de la Enel. Pana maine, cand ma intalnesc cu avocatul meu, reiterez amploiatilor Enel, care m-au facut sa nu mai am loc in casa, urarile din titlu: multa, multa, UE, tu-va rasa-n cur de hoti. Ne vedem la tribunal!
Pentru conformitate,
Valentin Zaschievici