După episodul Nokia presa internaţională vorbeşte despre intenţia pe care Daimler-Benz (Mercedes) o are de a plasa o nouă fabrică în Europa Centrală, două ţări fiind în discuţie – Polonia şi România.
După episodul Nokia presa internaţională vorbeşte despre intenţia pe care Daimler-Benz (Mercedes) o are de a plasa o nouă fabrică în Europa Centrală, două ţări fiind în discuţie – Polonia şi România. Aceasta este o ştire bună privind economia românească în condiţile în care mediul internaţional în deteriorare şi indicatori macroeconomic mai puţin buni creează trepidaţii. Deja Fitch a mutat către perspectiva negativă rating-ul ţării, drept fiind însă că similar s-a procedat şi cu alte ţări central-europene intrate în UE începând cu 2004. Dar anunţul de la Mercedes este un prilej pentru a sublinia ceva şi anume: în deceniul ce vine avem de lucrat foarte intens în România pentru a reduce decalajele faţă de media UE. Am putea ajunge de la cca 35% din această medie, în prezent, la peste 50% dacă am înregistra o creştere economică cu 3%-4% (în medie) superioară mediei din UE. În paginile acestui ziar adesea examinez aspecte macroeconomice autohtone, care însă pot oculta faptele de pe teren, din “tranşee”. Apariţia unor fabrici noi, în domenii industriale de vârf, importante, sunt genul de fapte ce schimbă geografia economică (industrială) a ţării. Am vizitat în lunile ultime ale lui 2007 o serie de oraşe din ţară şi ceea ce am văzut mi-a dovedit un lucru. În pofida poticnelilor şi greutăţilor, incoerenţelor, România a progresat mult în acest deceniu, chiar dacă mersul înainte al economiei pare să fie, uneori, haotic.Am văzut oraşe în care se construieşte mult pe platforme industriale, cu centre universitare cu o dotare logistică comparabilă cu ce vedem în ţări dezvoltate; am văzut schimbări notabile şi în zone rurale. Drept este că schimbarea este mai vizibilă în părţile occidentale ale României, ceea ce este ilustrat şi în venitul pe locuitor. Dar tot drept este că nu există arie letargică în ţară… peste tot se mişcă treburile, sub impulsul sectorului privat.
Mercedes ar dori să plaseze fabrica nouă, dacă vi fi aleasă România, tot la Cluj-Napoca (ca şi Nokia sau Ericsson). Ce se întâmplă la Cluj-Napoca în anii din urmă este excepţional. O platformă industrială în “explozie”, un aeroport modern în construcţie (şi Sibiul are un aeroport modern), un centru universitar care promovează excelenţa. Clujul are toate şansele să devină un atractor, un pol de garvitaţie pentru regiunea mare transilvăneană.
România are nevoie de câţiva atractori, poli de gravitaţie, care să lifteze economia ţării. Un alt pol ar fi cel pe axa Timişoara-Arad, care poate deveni o conurbaţie în deceniul următor, cu o foarte intensă activitate industrială şi de servicii. Nu mai vorbesc de aşezarea geografică excelentă, de legăturile cu Europa Centrală şi de Vest. Braşov îşi poate valorifica potenţialul turistic şi în domeniul high-tech. Şi Craiova poate fi un pol de dezvoltare major. Dacă şi preluarea uzinei auto de către Ford se va realiza, Bănia va avea motive în plus să mizeze pe sinergiile acestui oraş mare şi legăturile sale cu alte zone industriale din ţară. Constanţa este un pol de dezvoltare, care va căpăta un relief şi mai pronunţat pe măsură ce caracterul său de poartă maritimă a României integrate în UE va fi mai clar definit şi rute de transport al energiei vor utiliza infrastructura de la noi. În fine, Iaşi în tandem cu Bacău pot plusa decisiv în noua configurare economică a României postaderare. Bucureştiul, chiar dacă va deţine ponderea cea mai mare în activitatea economică a ţării, va avea o concurenţă puternică din partea acestor poli de dezvoltare.
Aşa cum olimpiadele mari mobilizează resurse extraordinare şi pot contribui mult la dezvoltarea infrastructurii unei ţări (vezi exemplul recent al Greciei), tot astfel putem imagina deceniul ce vine pentru România. Este ca şi cum am avea de organizat două olimpiade de vară, care ar implica programe naţionale de modernizare a infrastructurii, a economiei în general. Reuşita în aceste două “olimpiade” depinde de un bun parteneriat între sectorul public şi cel privat; de care depinde şi folosirea cât mai bună a fondurilor UE.