In ianuarie 2011, cand pretul benzinei urca la 5 lei litrul – de la 4 cu un an inainte –, premierul Boc ameninta companiile petroliere cu 'represalii' fiscale. In ianuarie 2012, cand litrul de benzina nu mai costa 5 lei, ci 5,4, primul-ministru tacea malc. Ce sa se fi intamplat? Guvernul si-a dat seama ca daca se ia de companiile petroliere si acestea chiar reduc pretul carburantilor, statul incaseaza mai putin din accize si TVA, si atunci e mai bine sa se scumpeasca benzina si motorina decat sa se ieftineasca?
E greu de spus. Poate ca Emil Boc – ocupat cu un alt fel de proteste – a pasat urmatorului premier misiunea de a plange pe umarul poporului. Dar asta cu precizarea ca noul sef al Guvernului, cand a vazut ca benzina si motorina ajung la 5,6-5,8 lei/litru la sfarsit de februarie – dinamica menita sa declanseze o reactie oficiala potrivit datinei de la Emil Boc – n-a calmat personal spiritele, ci a delegat politicos sarcina eternului si fascinantului consilier al premierilor pedelisti Andreea Paul Vass, care a mentionat ca pretul benzinei a crescut in Romania cu 4,2% de la inceputul anului pana in prezent, in timp ce media europeana a crescut cu 4,7%'.
Din cate se observa, puterea le transmite romanilor sa stea la locurilor lor, chiar daca in trei ani pretul benzinei s-a dublat. Cabinetului Ungureanu, precum Guvernul Boc, se va 'consola' si el cu incasarea accizelor si a TVA – ce reprezinta peste jumatate din pretul carburantului – dupa care va controla mai bine vamile, va impozita parloaga si-i va amenda meticulos pe soferii care au mai ramas cu bani de benzina.
Nu vreau sa se inteleaga insa ca as fi vreo clipa de acord cu pozitia lui Boc din 2011, ci doar imi exprim nedumerirea ca intr-un context similar el n-a reactionat la fel. Noroc ca lipsa sa de consecventa a fost compensata de aparitia vigilenta a Andreei Paul Vass, care le sugereaza soferilor romani ca n-au de ce sa reinceapa sa plateasca la pompa cu maruntis, deoarece 'avem al doilea cel mai mic pret al benzinei si al patrulea cel mai mic pret al motorinei din UE'.
Problema este insa ca Romania nu are doar preturi mici, ci si un numar redus de benzinarii: 2.000. Sunt suficiente pentru o concurenta reala?! In tara OMV, Austria – un stat cu o populatie jumatate cat a Romaniei si cu o suprafata de trei ori mai redusa – sunt 3.500. Iar motorina e doar cu 6% mai scumpa, in conditiile unor salarii de patru ori mai mari...
E limpede. Cand veniturile-s mici si numarul actorilor de pe piata e scazut, companiile administreaza saracia dupa regula 'putin si scump'. Invers decat in economiile de piata, unde oferta bogata e plasata potrivit principiului natural 'mai mult, la pret mai mic'. Iar daca singurele idei ale puterii pedeliste se reduc la 'amendarea' mediului economic cu taxe, controale si restrictii, rezultatul nu poate fi decat acela ca motorina si benzina se scumpesc continuu – in ultimii trei ani pretul benzinei a crescut mai rapid, in UE, doar in Grecia. Ceea ce face sa se poata vorbi de o scumpire a carburantilor direct proportionala cu inrautatirea mediului de afaceri, ce a 'aruncat' Romania zece pozitii mai jos in topul competitivitatii.
Asta nu opreste insa Cabinetul Ungureanu sa se pregateasca sa mai 'bombardeze' mediul cu niscaiva impozite si amenzi peste accizele si TVA de la carburanti, in incercarea de a strange bani cu care sa mareasca pensiile si salariile bugetarilor si de a trece astfel pragul electoral. Oare cum va reactiona benzina la noile lovituri date mediului de business? Se va scumpi mai repede decat in Grecia?!