În accepţiunea sa largă, Guvernul Ponta 2 va însemna nu numai Executivul de la Bucureşti, ci întreaga administraţie publică. Această maşinărie uriaşă va trebui instalată piesă cu piesă, într-un timp record iar angrenajul este obligatoriu să funcţioneze ca uns. Orice piesă defectă va gripa angrenajul şi va face guvernarea mai puţin eficientă sau chiar contraperformantă. În câteva zile vom avea un guvern. În cel mult o lună deconcentratele ar trebui să fie total depolitizate şi alcătuite exclusiv pe criterii de profesionalism, de corectiturine şi de seriozitate. Dacă nu se va întâmpla aşa, păcatul de care se va face vinovat Guvernul Ponta şi, implicit, USL va fi uriaş. Fără precedent. Şi va conduce nu numai la răsturnarea rapidă a scorului obţinut în alegeri, ci şi la pulverizarea, înainte de vreme, a alianţei. Din această perspectivă, pericolul este ca ceea ce n-a reuşit Traian Băsescu în toate acţiunile sale de rupere a USL să reuşească, în mod paradoxal, chiar Guvernul Ponta.
Avem un uriaş avantaj, care se poate transforma într-un uriaş handicap. Încrederea pe care ne-au acordat-o cetăţenii a fost aproape nelimitată. Dacă s-ar fi aplicat mecanismul votului uninominal pur, Parlamentul ar fi fost, exceptând alte naţionalităţi, exclusiv USL şi, probabil, chiar din acest motiv, alianţa ar fi trebuit să fie ruptă înainte chiar de a-şi arăta virtuţile într-o guvernare stabilă, din simplul motiv că, altfel, USL ar fi fost un fel de partid unic. Dar această încredere, fără precedent în istoria recentă, va trebui confirmată prin cea mai bună administraţie publică centrală şi locală din ultimii 23 de ani. Va fi Executivul în stare? Va fi Parlamentul în stare să ţină sub control Guvernul şi cea de-a treia putere a statului, Justiţia? Va fi în stare Justiţia să controleze, la rândul ei, în mod eficient şi nepartizan, Executivul şi Parlamentul? Va funcţiona din plin democraţia, în condiţiile date?
Primul răspuns la această întrebare va trebui să-l dea USL. Şi se întâmplă chiar acum. Sub ochii noştri. Este modul în care sunt desemnaţi membrii Executivului. Sunt aceştia cei mai buni dintre cei mai buni? Da sau nu? Vom vedea în numai câteva zile. Cel puţin în cazul acelor demnitari pe care îi cunoaştem, fiindcă i-am văzut la lucru. Făcând faţă cu bine unor provocări sau dând rateuri. În mod normal, în noul Executiv nu ar mai trebui să existe niciun ministru care a suferit vreun eşec în cea de-a doua parte a acestui an. La fel în ceea ce priveşte deconcentratele. Unde au fost schimbate doar vârfurile. Şi care au rămas împănate de persoane instalate în mod declarat politic de către PDL şi asumate tot politic de partidul prezidenţial.
Al doilea răspuns vine de la Parlament. Care va trebui să valideze sau să invalideze, dacă e cazul, Guvernul Ponta 2. Şi care are obligaţia, în primii doi ani, să dea naţiunii române nu o Constituţie revizuită ci, atenţie, o nouă Constituţie. Iar până atunci, în baza celei existente, să consolideze democraţia, să completeze legislaţia şi să restabilească echilibrul puterilor în stat, deformat de Traian Băsescu. Şi fiindcă am pronunţat acest nume, tot Parlamentul va trebui să ne scape de el.
Sursa: CorectNews