x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Îngerului păzitor nu-i place vorbăria

Îngerului păzitor nu-i place vorbăria

de Maria Timuc    |    22 Sep 2011   •   21:00

Rugaciunea catre ingerul pazitor spune, intre altele: 'Eu am maniat preacurata lumina ta si te-am izgonit de la mine prin toate lucrurile cele de rusine; cu minciunile, cu cleveti­rile, cu pizma, cu trufia, cu nepleca­rea, cu neiubirea de frati si cu ti­ne­rea de minte a raului, cu iubirea de ar­ginti, cu mania, cu desfranarea, cu scumpetea, cu mancarea cea fara de sat, cu betia, cu multa vorbire...'! Ob­servasem ca 'vorbirea multa' obo­ses­te si nu atat vorbirea mea, caci am mai degraba obiceiul multei taceri de­cat pe acela al multei vorbiri, cat in­talnirea ocazionala cu oameni care vorbesc neancetat.

In urma cu vreo 7-8 ani am fost la un botez, unde am ni­merit langa o doamna care avea pa­tima multei vorbiri. Toata dupa amiaza aceea am fost obligata s-o pri­vesc in ochi si s-o ascult cu atentie, caci de indata ce mi se misca privirea intr-o parte sau in alta, ea observa si-mi atragea atentia: 'Fii atenta la mine acum, sa vezi ce poveste'! La sfarsitul zilei aveam ochii rosii, lacrimi invo­l­un­tare imi curgeau usurel peste pleoape, ma simteam stoarsa de ener­gie si... ma gandeam cu nerabdare la cat de pretioasa-i o clipa de liniste. Cand am ajuns acasa am trait sentimentul ca am nimerit in Rai.

De atunci ocolesc cu discretie persoanele ca­re vorbesc neincetat, iar daca pare ca n-am scapare de ele intr-un loc in­draz­nesc sa plec inainte de a lacrima iarasi. Doamna cu pricina traia singura, dar nu pentru ca o lovise singu­ra­tatea avea exces de vorba, cat mai de­graba invers; sotul o parasise din pri­c­ina oboselii la care-l supunea prin vorbire continua. La vremea aceea nu observasem continutul rugaciunii catre ingerul pazitor si nu stiam ca vorbaria ii secatuieste sufletul celui ce vorbeste si ii alunga ingerul pazitor. Ceea ce am simtit intotdeauna in prezenta persoanelor care vorbesc mult este ceva ce rugaciunea nu precizeaza; vorbaria excesiva stoarce vitalitatea celui ce-o asculta. Poate ca de aceea persoanele care au patima vorbirii raman singure, dar aproape intotdeauna inconstiente de cauza problemei lor.

Sfantul Isaac Sirul spune ca 'nimic nu stinge atat de repede focul pe care l-a aprins Sfantul Duh in ini­ma omului decat discutia si indelunga vorbire, in afara cazului in care se face cu frati duhovnicesti si are ca si con­tinut cunoasterea lui Dumnezeu si apropierea noastra de el'. Asadar, vor­baria nu-i inofensiva; daca ea il in­departeaza pe om de Duhul Sfant si daca il alunga pe Ingerul pazitor, un biet om, o biata fiinta umana este cu atat mai mult prinsa in mrejele acestei dezolante energii 'indelung vorbi­toare' si expusa chinurilor.

Ma gandesc acum ca, poate, fara sa stie cum, fara sa inteleaga ce fac, fara sa aiba cu­noasterea faptului ca 'indelunga vorbire' e atat de pacatoasa incat e suficienta pentru a surpa lumina la­un­tri­ca si a intuneca lumina altora, unii oa­meni se lasa parasiti, abandonati, izo­lati de lume, alungati si respinsi. Fara indoiala, ei nu sunt constienti de pa­catul lor si, probabil, nu citesc ru­ga­ciunea ingerului pazitor, nici vietile sfintilor. Daca ar face-o, s-ar putea ri­dica, s-ar putea indrepta, poate chiar si-ar putea reface vietile si ar pu­tea reveni printre oameni, insotiti de lumina ingerului pazitor. Caci vor­baria omeneasca intuneca lumina su­fletului si, atunci cand doar mintea vor­beste neancetat, sufletul tace, iar fru­musetea interioara se intuneca. Un om parasit de ingerul sau intuneca lu­mea si o istoveste! Biblia spune ca 'Cel ce-si pazeste gura, sufletul si-l pa­zeste' (Proverbe).

Asadar, 'Ru­ga­ciunea catre ingerul pazitor' ar putea lecui patima vorbirii, impreuna cu in­telegerea faptului ca noi ne putem face rau si prin vorba multa. Cei ce vor­besc prea mult pot alege sa-si che­me ingerul inapoi exersand si 'ta­ce­rea voita', ascultarea si rabdarea. Poate ca aceia ce vorbesc indelung n-au stiut ca tacerea-i o virtute, tocmai pentru ca din ea tasnesc inspiratia, intuitia, dar si alte virtuti, precum iubirea de oameni. Vorbitorul nu iubeste oamenii, ci iubeste vorbele sale, isi ia energia din ele, pe cand cel tacut (care are si ganduri bune) isi ia energia din lumina sufletului si de aceea unul te oboseste, altul... te revi­goreaza. Unul are ingerul pazitor cu el, iar altul... l-a alungat. Sa-ti aduci ingerul inapoi inseamna sa vorbesti mai putin si sa asculti ce spune sufletul, nu ce spui tu cand esti departe de suflet.

×
Subiecte în articol: editorial