In Romania anului 2006 nu exista date cu privire la veniturile realizate de o persoana fizica, pe o perioada lunga de timp.
Averile persoanelor publice reprezinta dintotdeauna un subiect de dezbatere al societatii romanesti. Politicieni, jurnalisti si reprezentanti ai societatii civile avanseaza diverse proiecte pentru reglementarea averilor dobandite in ultimii 16 ani. La inceputul anului 2005, actualul primar general, Adriean Videanu, propunea o idee "generoasa" privind declararea si impozitarea averilor intregii populatii. Proiectul a fost criticat vehement de mass-media si de o parte a societatii civile si a esuat atunci cand initiatorul a abandonat functia guvernamentala in favoarea Primariei Bucurestiului. Prin vocea aceluiasi domn Videanu, Partidul Democrat isi continua "eforturile" de a pune pe masa dezbaterilor publice subiecte pe care le considera ca avand priza la public. De data aceasta, in calitate de presedinte executiv al PD, Adriean Videanu reia ideea impozitarii averilor nedeclarate sau ilicite, actuala propunere restrangand aria de aplicare strict la clasa politica. Daca, in prima faza, intreaga societate a respins acest proiect, de data aceasta, cand este vizata exclusiv zona politica, toata lumea va fi fericita sa spuna "nu suntem noi, sunt ei. Hai sa-i impozitam!". Ideea impozitarii averilor ilicite este imprumutata cu precadere din legislatia franceza, avand la baza impozitarea averilor ilicite. Teoretic, acest tip de impozit este acceptabil, dar nu asa cum este el descris in actualul proiect de lege. Propunerea avansata de Ministerul Justitiei contine mai multe elemente care nu pot fi nici macar justificate, daramite aplicate. In statele din Europa de Vest, un asemenea impozit a fost pus cu succes in practica, fiindca, de-a lungul timpului (imediat dupa razboi, la inceputul anilor â50), aici se consolidase un sistem de impunere globala, care a creat o baza de date foarte solida. In Romania anului 2006 nu exista insa date cu privire la veniturile realizate de o persoana fizica, pe o perioada lunga de timp. Incepand cu anul 2000, o data cu introducerea impozitului global, au existat si in Romania mai multe incercari de reglementare a legislatiei in domeniu. Prin intermediul fiselor fiscale depuse anual se crea o baza de date care poate fi consultata atunci cand vrei sa verifici daca veniturile declarate pot acoperi cheltuielile efectuate. Altfel spus, daca ti-au aparut in curte o masina si o casa, intr-un an Fiscul sau Procuratura se poate uita in baza de date pentru a vedea daca veniturile justifica asemenea cheltuieli. Cota unica de impozitare a desfiintat practic aceste fise de impozit global, astfel ca un asemenea instrument de verificare nu mai exista.Citește pe Antena3.ro