Cand moare o personalitate, televiziunile au de lucru si fac audienta cateva zile. Cu un mort de seama saptamanal, presa scrisa s-ar salva. Subiect mare e si vedeta care ucide sau schilodeste pietoni ori intra cu masina sa tip tanc pe contrasens si face un carnaj. Notorietatea ierarhizeaza mortii in panteonul ultim al gloriei de cateva zile, intr-un chip in care vietile acestora n-ar fi anuntat-o.
Un coleg, intrigat de tam-tamul mediei la trecerea dintre vii a unei cantarete cam expirata, a conchis: Bai, frate-miu, da’ asta nu-i moarta de pagina-ntai. E de Mica publicitate!
Publicitatea, in faza finala, afecteaza toate criteriile de valoare instituite de civilizatie cu multa responsabilitate si cu proba timpului. Fenomenul are si momente de abjectie in regim public. Daca un om cu bani sau cu faima in afaceri, in fotbal ori in show- bizz ucide din culpa un biciclist sau un batran ratacit in trafic, biciclistul si batranul devin simple detalii ale marelui subiect: crima omului celebru. E ca si cum crima vine de la sine cu un beneficiu de publicitate protectoare. La atata spectacol mediatic, e normal ca justitia sa nu-si faca treaba. In consecinta, vinovatii isi duc mai departe existenta, cu sentimentul ca cei trei ani cu suspendare primiti de regula pentru un omor triplu sunt o nedreptate. Altii au capatat, pentru aceeasi fapta, numai doi.
Sentimentul de vinovatie diminueaza in relatie cu efectele insotitoare ale notorietatii. Poporul, si el naucit de publicitatea in cauza mortii cu celebritatea, il priveste pe subiect cu un amestec de evlavie si frica. Daca n-ar fi ce e, gandeste omul de rand, nu s-ar povesti. Nu numai omul de rand e blocat in dreapta judecata a situatiei. Cine indrazneste o vorba, o redimensionare a evenimentului, nu critica si dezaprobatoare, ci de bun simt, risca oprobiul colectiv. Nu pentru ca n-ar avea dreptul si ar gresi in ce spune si gandeste, dar nu e momentul. Un mort cu aura de patrimoniu are, datorita publicitatii ori, mai bine zis, isteriei declansate in media, un statut temporar de moaste nationale. Din multimile de gura casca, perindate pe langa catafalc, doar ca sa aiba ce istorisi acasa sau la o bere, cei care vin din pietate reala sunt putini. Nu-ti e ingaduit sa suferi pierderea unui prieten in solitudine, trebuie s-o faci cu fanfara militara in preajma.
Respectul pentru defuncti se transforma in opusul lui, intr-o afacere pentru cei care gestioneaza zilele de funeralii. Lumea afacerilor cu moartea nu e niciodata subiect de pagina-ntai, pentru ca media are oroare de practicile macabre ale investitiilor. Daca am sti cat se castiga din investitia in moarte, am muri de uimire. Si poate de invidie.