x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale 115 ani de la nașterea lui Constantin Noica: de ce omenirea nu se coace niciodată?

115 ani de la nașterea lui Constantin Noica: de ce omenirea nu se coace niciodată?

de Ciprian Demeter    |    12 Iul 2024   •   09:07
115 ani de la nașterea lui Constantin Noica: de ce omenirea nu se coace niciodată?

„Dintre toate roadele pamântului, omul e singurul care nu se coace niciodată. Nu există maturitate; doar tinereţe. Pentru societate e un dezastru: de aici conflicte, catastrofe şi inadecvări de tot soiul: ideologii şi ştiinţe perfecte pentru oamenii necopţi. Pentru ins e o binecuvântare: ramâne ingenuu toată viaţa.” – Constantin Noica

Pe 12 iulie 2024 se împlinesc 115 ani de la nașterea lui Constantin Noica, un remarcabil filosof, poet, eseist, publicist și scriitor, cunoscut pentru contribuțiile sale la filosofia românească și europeană.  

Născut pe 12 iulie 1909, la Vitănești, Teleorman, Constantin Noica și-a dedicat viața studiului filosofiei, aducând contribuții semnificative în domeniul ontologiei, epistemologiei și filosofiei culturii, iar prin lucrările sale, a pus bazele unei școli de gândire care a influențat profund filosofia românească și a deschis noi perspective asupra modului în care gândirea poate modela realitatea.

Constantin Noica și-a început studiile liceale la Colegiul Național ”Spiru Haret” din București, unde a arătat un interes deosebit pentru literatură și filosofie. După terminarea liceului, a urmat cursurile Facultății de Litere și Filosofie din cadrul Universității din București, unde a avut ocazia să studieze sub îndrumarea unor personalități remarcabile, precum Nae Ionescu, cunoscut filosof și logician. În 1931, Noica a obținut licența în filosofie, iar teza sa de licență, intitulată „Problema lucrului în sine la Kant”, a arătat deja preocuparea sa pentru problemele fundamentale ale gândirii filosofice. După absolvirea facultății, Noica a obținut o bursă de studii în Franța și Germania, unde a avut ocazia să intre în contact cu mari gânditori europeni și să aprofundeze filosofia germană. În timpul șederii sale în străinătate, a studiat la Universitatea din Paris și la Universitatea din Freiburg, unde a fost influențat de gândirea lui Martin Heidegger.

Întors în România, Noica a continuat să scrie și să publice lucrări filosofice, devenind un membru activ al vieții culturale și intelectuale din țară, iar în anii '30 și '40, a colaborat cu diverse reviste și publicații, contribuind la formarea unei noi generații de gânditori români. După cel de-al Doilea Război Mondial, Noica a avut de înfruntat dificultăți mari din cauza regimului comunist, care nu vedea cu ochi buni activitatea sa filosofică și legăturile sale internaționale. În 1958, a fost arestat și condamnat la 25 de ani de muncă silnică pentru „uneltire împotriva ordinii sociale”, însă a fost eliberat după șase ani, în 1964, odată cu decretul de amnistie generală.

În anii '70, Noica a fondat „Școala de la Păltiniș”, un cerc de studiu informal unde tineri filosofi și intelectuali veneau să discute probleme filosofice și să se formeze sub îndrumarea sa. Printre discipolii săi cei mai cunoscuți se numără Gabriel Liiceanu și Andrei Pleșu, Școala de la Păltiniș devenind un simbol al rezistenței culturale și intelectuale împotriva regimului comunist.

Constantin Noica s-a stins pe 4 decembrie 1987, lăsând în urmă o moștenire filosofică și culturală de neprețuit, fiind considerat un reper al gândirii românești și europene.

Una dintre cele mai influente figuri ale filosofiei românești din secolul XX, Noica a fost un adept fervent al ideii că spiritul uman poate fi cultivat și elevat prin intermediul studiului filosofiei și științei. Opera sa, bogată și diversificată, explorează profunzimile gândirii umane, relația dintre individ și cunoaștere și modul în care educația filosofică poate transforma existența.

Noica a fost preocupat de problema ființei, căutând să înțeleagă esența existenței umane. În opera sa principală, „Devenirea întru ființă”, el explorează ideea că ființa nu este statică, ci un proces dinamic de devenire, o perspectivă ontologică ce sugerează că individul își poate cultiva spiritul printr-un proces continuu de auto-realizare și dezvoltare personală.

Pe lângă ontologie, Noica a fost interesat și de problema cunoașterii și a susținut că filosofia și știința sunt mijloace esențiale prin care omul poate accesa adevărul și poate înțelege realitatea. Pentru marele filosof, cunoașterea nu reprezintă doar o acumulare de informații, ci un proces transformator care implică o profundă reflecție asupra naturii și sensului existenței.

Filosoful credea că spiritul uman poate fi cultivat și elevat printr-o educație filosofică și științifică riguroasă, o viziune care presupune că studiul filosofiei și științei nu este doar un exercițiu intelectual, ci o practică vitală care poate transforma individul și societatea.

Pentru Constantin Noica, filosofia nu era doar o disciplină academică, ci un mod de viață și a promovat ideea că prin reflecție filosofică, omul poate ajunge la o înțelegere mai profundă a sinelui și a lumii, cultivând astfel virtutea și înțelepciunea. Filosofia, în viziunea sa, este un instrument prin care omul își poate modela caracterul și poate atinge o stare superioară de conștiință.

Deși filosoful nu a fost un om de știință în sensul strict al cuvântului, a recunoscut importanța științei în procesul de cunoaștere și a susținut că știința oferă mijloace obiective și riguroase de a înțelege lumea naturală, completând astfel perspectivele oferite de reflecția filosofică. În acest sens, știința și filosofia sunt complementare, fiecare contribuind la cultivarea spiritului uman într-un mod unic și esențial.

Educația filosofică, așa cum a fost promovată de Noica, are un impact profund asupra individului și societății. Prin studiul filosofiei, individul învață să gândească critic, să pună sub semnul întrebării presupunerile și să caute adevărul, așadar, această practică duce la dezvoltarea unei conștiințe mai profunde și la o mai mare capacitate de a naviga complexitatea existenței.

Una dintre contribuțiile majore ale educației filosofice este dezvoltarea gândirii critice, iar filosoful a subliniat importanța abilității de a analiza și evalua argumentele, de a distinge între adevăr și falsitate și de a formula judecăți bine fundamentate, subliniind faptul că gândirea critică este esențială nu doar pentru dezvoltarea intelectuală, ci și pentru participarea activă și responsabilă la viața publică.

Pe plan social, Noica a văzut în educația filosofică un mijloc de transformare a societății, pentru că o societate în care indivizii sunt educați în spiritul reflecției filosofice este mai puțin susceptibilă la manipulare și mai capabilă să își valorifice potențialul creativ și intellectual, astfel că filosofia, în această viziune, este un instrument de emancipare și de progres social.

Constantin Noica a crezut cu tărie în puterea transformatoare a filosofiei și științei, iar prin opera sa, a arătat că pentru dezvoltarea personală și socială este esențială cultivarea spiritului uman prin educație filosofică și științifică. Filosofia, ca mod de viață și instrument de cunoaștere, ne ajută să înțelegem mai profund ființa și să navigăm prin complexitatea existenței, în timp ce știința ne oferă mijloacele obiective pentru a explora și a înțelege lumea natural, așadar, prin combinarea acestor perspective, Noica a creat o viziune holistică asupra cunoașterii și a cultivării spiritului uman, care rămâne relevantă în contextul contemporan.

Constantin Noica a fost un om care a înțeles profund importanța educației filosofice pentru dezvoltarea individului și a societății. El credea că prin reflecție filosofică, omul poate atinge o înțelegere mai profundă a sinelui și a lumii, promovând astfel virtutea și înțelepciunea. ”În fața adevărului, filosoful este un soldat de elită, trimis să cucerească locuri în care ceilalți abia cutează să pășească”, spunea Noica, subliniind rolul curajos și pionier al filosofului în căutarea adevărului, iar prin ”Școala de la Păltiniș”, Noica a cultivat o generație de tineri gânditori, inspirându-i să exploreze complexitatea existenței și să își dezvolte spiritul critic și creativ.

Moștenirea lăsată de Constantin Noica rămâne relevantă și în prezent, iar contribuțiile sale filosofice continuă să influențeze gândirea contemporană, pentru că filosofia și știința, în viziunea sa, nu sunt doar domenii academice, ci instrumente esențiale pentru emanciparea și progresul uman, filosoful arătându-ne că, prin cultivarea spiritului uman și a gândirii critice, putem naviga mai bine prin complexitatea vieții și putem contribui activ la construirea unei societăți mai conștiente și mai responsabile.

Astăzi, la 115 ani de la nașterea sa, Constantin Noica rămâne încă unul dintre marile nume din filosofia românească și universală, demonstrând că adevărata cunoaștere este un proces continuu de auto-realizare și dezvoltare personală.

×
Subiecte în articol: constantin noica