|
Susan Sontag a sustinut, cu pasiune si generozitate, intelectualii disidenti din statele sovietizate. A fost prietena apropiata a lui Iosif Brodsky si a editat un volum de scrieri ale neuitatului prozator iugoslav Danilo Kis ("Homo poeticus"). Despre implicarea lui Susan Sontag in activitatea PEN Clubului va scrie, sper, Dorin Tudoran, care a cunoscut-o in anii â80 si a purtat fascinante discutii cu ea. Pana in ultima clipa, si-a pastrat interesul neabatut pentru creatiile artistice venite din Estul Europei. In urma cu cateva luni, intr-o emisiune-maraton despre carti de pe unul din canalele de televizune americane, isi marturisea admiratia pentru regizorul rus Aleksandr Sokurov, autorul filmului "Arca rusa". Unul din ultimele ei mari eseuri - gen in care Susan Sontag a excelat â a aparut in "Times Literary Supplement" in aprilie 2004, fiind consacrat lui Victor Serge, disidentul ex-comunist apropiat de Trotki, dar si de Panait Istrati, a carui opera o considera egala, din punct de vedere etic si estetic, cu creatiile lui Arthur Kostler si George Orwell. Era vorba de fapt de studiul introductiv scris de Susan Sontag pentru noua editie a romanului lui Serge, "Cazul tovarasului Tulaiev". Pe scurt, Susan Sontag a simbolizat ceea ce cunoscutul critic literar Lionel Trilling a numit candva "obligatia morala de a fi inteligent".
Sa mentionez, intre scrierile ei cele mai cunoscute, volumul de debut, din 1966, iconoclast si profund inovator ca perspectiva estetica, "Against Interpretation" (Impotriva interpretarii), in care erau incluse nu doar eseuri despre autorii ei favoriti (intre acestia E.M. Cioran), dar si eseul "Notes on Camp", publicat initial in "Partisan Review". Era conceptualizata o sensibilitate culturala care avea sa devina tot mai prezenta in deceniile urmatoare. Mai exact, era vorba de un stil artistic, dar si de viata, care combina dandysmul cu ironia, aforismul muscator si autoironic cu malancolia tragica a operelor italiene. In Camp se intalneau Wilde cu Verdi, inalta cultura cu produsele culturii de masa. Gustul Camp, scria ea, este un hedonism temerar si plin de haz. Aceasta sensibilitate trateaza seriosul cu frivolitate si exploreaza in chip serios frivolitatea.
Inspirata de opera lui Walter Benjamin, despre care a lasat randuri memorabile, Sontag a cultivat fragmentarul si disparatul, impotriva spiritului dominator al totalitatii sistemice. Asemeni lui Benjamin, a scris eseuri despre film si fotografie. A fost ea insasi model pentru un faimos portret fotografic de Annie Leibovitz, aparut in revista People, in 1992. A scris nu doar eseuri, ci si romane in stil clasic. Intelectuala dispusa sa laude candva Vietnamul de Nord (in volumul "Stiluri de vointa radicala"), a ajuns la o impacare tarzie cu America, tara pe care, in felul ei, cu severitate si neostentativ, a iubit-o. Asemeni Hannei Arendt, a scris eseuri despre fascism care au provocat furtuni polemice. Si-a transfigurat propria experienta a luptei cu cancerul intr-un tulburator text despre "Boala ca metafora".
Citește pe Antena3.ro