În România se vorbeşte frecvent de deficit de democraţie. Dar ştiţi când devine el foarte vizibil? Când voinţa poporului, manifestată prin aleşi, e deturnată de funcţionari. Bunăoară, parlamentarii dau o lege şi au tot dreptul legitim s-o facă, dar se vede că actul normativ, apărut în Monitorul Oficial, nu se aplică. De ce? Pentru că se aşteaptă instrucţiunile realizate de specialiştii ministerului de resort. Şi în multe cazuri aceştia din urmă interpretează legea cum consideră ei, făcând din ea un act nelegitim.
Aşadar, atunci când apar norme care schimbă intenţia Parlamentului şi o lege se aplică potrivit precizărilor birocraţilor se inf irmă voinţa populară care stă la baza democraţiei. Şi după cum ştiţi, spre deosebire de noi, care avem legi şi supralegi, există state cu sisteme cutumiare.
Acolo nu se interpretează nimic, fiindcă se ştie cum să se facă de zeci şi sute de ani. Cutumele sunt reguli foarte apropiate de natural, ceea ce evită hazardul moral şi selecţia adversă. Vă închipuiţi însă, văzând aceste sisteme libere, cât de discreţionar e condusă România? Cele mai multe legi considerate insuficient de clare şi care trebuie aplicate cu ajutorul unor norme sunt cele din domeniul fiscal, ceea ce face ca Ministerul Finanţelor Publice să fie stat în stat. Dar această instituţie are un nou ministru, care nu ne îndoim că va simplifica abordarea.