Deşi liberalii care au iniţiat modificarea codului rutier n-o recunosc, camerele video de la examenul auto sunt menite să introducă şoferii într-o atmosferă intelectuală, similară bacalaureatului. Da, dar dacă promotorii proiectului n-ar fi, de fapt, decât nişte miliţieni, travestiţi în liberali, şi-ar da seama că în locul unor măsuri care să provoace frica, mai bine ar face un mediu economic stimulativ. Şi atunci ar dispărea apetitul cheltuirii banilor fără noimă. Pentru că dacă ar fi suficient business de făcut, părinţilor nu le-ar mai da mâna să le plătească 5-6 amenzi odraslelor lor, ci ar vedea că-i mai ieftin să-i trimită în oraş cu taxiul.
În proiectul iniţial de act normativ amenda maximă era de 16.000 de lei, dar s-a redus la 9.600 în cea de-a doua propunere. Nu-i aşa că-i bine? Păi, asta reprezintă peste 2.000 de euro. Cât e un salariu bun în Occident - de cinci ori mai mare ca la noi! În aceste condiţii, dacă tot sunt stimulaţi pensionarii să se împrumute, copiii să economisească, poate că ar fi bine să apară un produs de creditare pentru amenzi. Iar băncile ar relansa astfel creditarea...
Şi totuşi, principala problemă este că mediul nu devine mai bun. Indisciplina din trafic - cum le place să spună factorilor de răspundere - e legată de lipsa de funcţionalitate a societăţii, cu cauze profunde în educaţie şi în sinecurile cultivate. Pentru că nimeni nu şi-a pus problema că important nu e să-i supraveghezi pe cei care vor să-şi ia carnet ca să nu poată da şpagă, ci să n-aibă cui să dea. Iar lipsa de educaţie e imprimată de familie, care îşi desfăşoară activitatea de business sfidând legea, nu de lipsa de învăţare. Ducând lucrurile la extrem, examenul auto trebuie să testeze, în special, deprinderi, nu cunoştinţe ca la BAC, de aceea nu e musai să ştii să citeşti şi să scrii ca să şofezi. Din acest motiv sunt şi semnele de circulaţie schematice, ca să nu li se interzică pietonilor analfabeţi să traverseze strada. Ştiu că am împins departe raţionamentul, însă fac asta pentru a sublinia că guvernarea prin amenzi nu rezolvă niciodată nimic. Acum se încearcă, practic, pentru că România e una dintre ţările cu cea mai mare infracţionalitate rutieră, nu să se administreze mai bine, ci să li se interzică şoferilor dreptul de a mai circula. Cu alte cuvinte, dacă amenda excede puterea de cumpărare a românului, i se ia omului carnetul când se observă că nu are cum s-o achite. Şi apoi, fireşte, că dacă nu-s maşini pe stradă, nu-i nici infracţionalitate.
Dar dacă totuşi rămân maşini pe stradă şi şoferii vor fi la fel de indisciplinaţi, şi după majorarea cuantumului amenzilor, înseamnă că, de fapt, li s-au indexat poliţiştilor veniturile că doar sunt şi ei băieţi cu bacalaureat, nu pot trăi aşa cu salarii de mizerie. Şi oamenii de afaceri care parcurg distanţe lungi, şi pe care-i încurcă lipsa autostrăzilor, vor realiza că mai bine îşi cumpără elicopter decât să tot plătească amenzi. Iar indivizii din middle class vor observa nu doar că nu pot fi educaţi prin amenzi, ci că redevin clasă săracă, invers decât ar trebui să-şi dorească nişte liberali.