In ciuda faptului ca intreaga suflare PDL isi proclama victoria prin neprezentare la referendum, eu am toate motivele sa ma indoiesc de acest lucru. Si sa afirm ca, din mai multe perspective, suspendatului ii va fi imposibil sa se transforme in altceva decat intr-un demis. Papucii din faimoasa Vila Dante nu vor mai fi utilizati de Traian Basescu. Iar acesta nu va mai ajunge la Cotroceni, decat cu ocazia predarii stafetei catre noul presedinte si, daca doreste, atunci cand va avea loc acolo Ziua Portilor Deschise pentru toti cetatenii. Exista, in acest moment, suficiente argumente pentru a sustine acest pariu politic.
Nu mai pun in discutie faptul ca, inghesuit in coltul ringului, Guvernul Ponta a admis sa cedeze unor presiuni politice UE. Si sa transforme Romania in singurul teritoriu national in care este experimentat un referendum cu prag de 51 la suta. Aberatia a fost batuta in cuie. Analiza mea merge, de aici, mai departe. Este evident ca, pentru Curtea Constitutionala, e obligatoriu ca, pentru a declara valid sau invalid referendumul de demitere al lui Traian Basescu, trebuie ca, in prealabil, sa raspunda unor intrebari. Prima, si cea mai importanta, este daca s-au prezentat sau nu la vot jumatate plus unu dintre alegatori. Daca va fi luata drept reper cifra furnizata de Ministerul de Interne, atunci raspunsul este negativ. Daca insa reperul va fi Institutul National de Statistica se va constata ca referendumul este valid. Adica s-au prezentat mai mult de jumatate plus unu dintre cetatenii cu drept de vot. In primul caz, cifra alegatorilor este mai mare, in cel de-al doilea mai mica. Ceea ce face diferenta legata de pragul de validare.
De unde apare diferenta? Ministerul de Interne nu ia in calcul, atunci cand elaboreaza listele electorale permanente, pe cei plecati din tara. In timp ce, la recensamant, cetatenii sunt chestionati si asupra acestui aspect. Conform normelor europene, daca un roman lipseste mai mult de 12 luni, el nu mai poate fi luat in calcul la alegerile din tara. El poate vota, in schimb, in statul in care s-a stabilit. Pana in 1990, intre statisticile MI si cele ale INS, nu au existat decat diferente insignifiante. Ulterior, ele au devenit din ce in ce mai mari.
Ei bine, conform datelor INS, numarul votantilor este de 16.527.971. Ceea ce inseamna ca, la referendum, prezenta a depasit 50 la suta plus unu. Ce va face Curtea Constitutionala? Va lua sau nu in calcul aceasta realitate? Eu cred ca ar trebui ca raspunsul sa fie afirmativ.
Atunci cand a impus, binecuvantata fiind de avocatii politici externi ai lui Traian Basescu, acest prag de jumatate plus unu dintre alegatori, Curtea Constitutionala a avut, desigur, in vedere ca cetatenii vor fi indemnati sa voteze. Nu sa nu voteze. Boicotul oficial si in forta, organizat de PDL si de insusi Traian Basescu, a viciat fara doar si poate referendumul. Acest boicot constituie o incalcare grosolana a spiritului referendumului. Va lua sau nu in calcul aceasta realitate Curtea Constitutionala? Ar trebui ca, si de aceasta data, raspunsul sa fie afirmativ. Mai ales daca luam in calcul si boicotul ordonat de conducatorul statului vecin.
Si, in fine, chiar si in situatia absurda in care CCR va invalida referendumul, aceasta institutie va trebui sa raspunda la intrebarea ce urmeaza. Nu cumva e necesar un referendum valid? Poate dupa alte reguli?
● Sursa: CorectNews