Esecul guvernului in functiune, inregistrat prin votarea unui text dur la adresa Romaniei in Parlamentul European, este cel al politichiei smecheresti de Dambovita care incearca sa inlocuiasca reformele autentice cu contractele de capturare a bunavointei politice (gen cumpararea de Airbus-uri sau atribuirea (...)
(...)politica a constructiei autostrazii Brasov - Bors), cu servicii personale (cum altfel decat dandu-se curs unor interventii externe de nivel inalt au fost facute adoptiile de copii?!) si chiar cu "carne de tun" (participari de trupe cvasicombatante sau chiar combatante in Irak sau Afganistan). Stratageme din care poti iesi castigator, dar poti sa si pierzi pentru ca ramai vulnerabil pe fond! Vulnerabilitate de care oricine se poate folosi pentru a-ti trage una peste ochi cand ti-e lumea mai draga, fara sa poti spune nici pas, chiar daca realizezi ca acela care a facut-o, nu din considerente de etica, ci din alte motive si din alte scopuri a facut-o. Caci, vai! nu cine stie ce inalte comandamente morale au ghidat incriminarile doamnei Nicholson sau ale domnului Oostlander la adresa Romaniei guvernate de domnul Nastase, ci mai degraba niste jocuri si interese ale unor forte politice din spatiul european (ca, de plida, niste meciuri ale domniilor lor cu premierul Berlusconi sau infruntari cu social-democratii in perspectiva alegerilor unui nou Parlament European).Marele rau pe care textul adoptat la Bruxelles il face romanilor este ca, nu numai practic in domeniul in speta, dar si metaforic in alte atatea domenii, copiii institutionalizati vor confisca agenda, in timp ce milioanele de copii neinstitutionalizati vor ramane la mila lui Dumnezeu! Ce insemna "reorientarea strategiei de preaderare" a Romaniei, formula cu care a fost inlocuita propunerea initiala de "suspendare a negocierilor in forma actuala"? Poate sa insemne orice. Si cand orice este posibil, poate sa fie si foarte rau. Chiar mai rau decat suspendarea negocierilor. Macar aceea era o formula clara. Se stia despre ce este vorba si ce trebuie facut! Asa insa, fiecare grup de presiune va putea avea propria abordare in ce priveste "reorientarea ". Aducerea si mai in fata a unor probleme precum justitia si coruptia - care si asa se situau in centrul atentiei - nu se poate face decat in defavoarea a altceva. Fie pe seama amanarii integrarii, fie pe seama neglijarii dosarelor economice. O amanare nu se afla insa pe agenda adevaratilor decindenti din Uniunea Europeana, care sunt guvernele. Iar o neglijare a dosarelor economice este exclusa. Comisia de la Bruxelles este totusi cainele de paza al Uniunii Europene in plan economic. Atentia acesteia pentru dosarele economice nu poate slabi.
Si, daca politic optiunea cu privire la integrarea Romaniei se va mentine totusi, atunci impactul "reorientarii" va fi o deposedare a Roma- niei de orice capacitate de a-si apara eventual interesele in negocierile privind capitolele sensibile, inainte de toate in domeniul agriculturii. Pusa la zid in legatura cu aspecte ale statului de drept - care sunt premise indispensabile ale integrarii - Romania nu va mai avea nas nici macar sa cracneasca acolo unde se simte sau chiar este indrituita. Cele mai mari pierderi vor fi inregistrate in domeniul agriculturii, adica tocmai acolo unde Romania trebuia sa poata fi in picioare la negocieri, si nu in genunchi, si unde avea nevoie de bunavointa, si nu de adversitate din partea celor cu care negocia.