x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Termopane, gresie şi broadband

Termopane, gresie şi broadband

de Lucian Mandruta    |    02 Iun 2007   •   00:00

Nu ştiu cum, dar dintr-o dată se intămplă din nou lucruri in lumea reală, fizică şi prăfuită a cablurilor. Da, chiar cablurile alea de atătea ori tăiate pentru c-am uitat să le plătim. Cablurile istorice de telefon, televizor şi orice altceva intre. Ele sunt acum scoase din cutii şi canale, date cu lac şi puse in reflectoare. Uitaţi de telefonia mobilă: adevărata bătălie pentru comunicaţii şi cote de piaţă se intoarce intr-o sufragerie de lăngă noi.

Să recapitulăm intăi tendinţele pănă la sfărşitul anului, aşa cum sunt deja evidente dacă te uiţi atent (nu la televizor…!).

Telefonia fixă devine nelimitată. Playerii mari, de la RomTelecom şi pănă la cabliştii care incearcă să-i ia din cota de piaţă, au deja oferte in care factorul timp nu mai e, ca altădată, generator de profit. Timpul nesfărşit de stat cu telefonul la ureche e doar nada către un pachet complex, in care cel mai important lucru, din punct de vedere business, e cota de piaţă. "Pe ei, pe mama lor!", strigă acum fiecare director de marketing. Şi "ei" nu sunt clienţii, ci competitorii.

Internetul broadband se duce in fiecare casă. Cred că tehnologiile mobile nu vor reuşi să ajungă să prindă din urmă prea curănd un modem wifi legat la o reţea de tip ADSL. Aşa că dacă vrei toate bunătăţile de pe net 2.0, adică video şi fişiere pe care le vom numi, delicat, "aplicaţii", trebuie "ţeavă". In acest moment, reţelele de cartier sunt cea mai lejeră soluţie, insă haiducia nu va mai ţine. Vor fi cumpărate sau inglobate sau pur şi simplu ucise de oferte noi, in ţiplă colorată şi mult marketing.

Content. Tot ce inseamnă cablu trebuie să se termine cu un sac mare şi gras de conţinut original. Tendinţa a generat deja site-uri precum MTV On Demand, propus de RomTelecom, sunt şi altele şi vor fi din ce in ce mai multe, pentru că aşa s-a decis in şedinţa de board in vreo cinci-şase companii deja - nu pentru că cere piaţa. Insă tot ea, piaţa, va hotări cine rămăne şi face bani şi cine va trebui inchis din lipsă de trafic.

Traficul va creşte, in special pe video şi reţele virtuale. Şi de fapt conţinutul nou de aici se va umfla. Incetul cu incetul, in lumea asta a entertainmentului de amatori vor intra şi numele deja cunoscute ale companiilor de producţie. Vor aduce cu ele ordine, scule profesionale, capabilitate de a crea vedete virtuale (salut, Zoso, fă-te bine, că te aşteaptă unii cu camera pe hol!). Cănd vor intra aici banii publicităţii, aşteptaţi-vă la multă disciplină, dragi creatori amatori. Aleluia, sculat la 12 pe la prănz!

Televiziunea IPTV mai aşteaptă insă, după părerea mea. Cablul digital e mai bun şi mai ieftin in momentul asta. DTH va creşte in detrimentul cablului analog, asta e cert. Dar in general, televiziunea definită de un canal pe care curg intr-o singură direcţie programele e deja istorie. Paradoxal, cu căt vom avea mai mare conducta, cu atăt ne vom obişnui să consumăm cu picătura.

Pentru consumatori, toate astea sunt veşti minunate. Avem de unde alege, iar cănd alegem un telefon, de exemplu, ne trezim in sac cu o mulţime de alte gadgeturi pentru care, deocamdată, vom plăti destul de puţin.

Şi dacă va inchipuiţi că sunt deja prea multe oferte, găndiţi-vă la un lucru: incă n-au intrat pe piaţa comunicaţiilor cei de la Electrica!

×
Subiecte în articol: editorial