Bacalaureatul de anul acesta a venit parca sa ne dea peste cap toate aparentele prioritati politice, sociale, economice. Ne-am mai linistit cu suspendarea si cu referendumul, cu posibilele alegeri anticipate si cu restul vestilor din acest domeniu, parca nu mai are atat de mare importanta tot ce ieri parea imposibil de ignorat, dezastrul de la Bacalaureat este atat de mare, incat ne-a lasat pe multi fara cuvinte. Mai sunt analisti care vor sa-si dea cu parerea, mai sunt moderatori de editie speciala care au toate datele si se pot pronunta, mai sunt ziaristi care au curajul sa iasa in fata, la televizor, pe fundal de breaking news, ca sa spuna ceva despre toata aceasta nebunie.
De ce s-a ajuns la niste procente ca de exit-poll pentru cei care NU au reusit sa promoveze aceasta sesiune de examene? Dambovita-62%, Hunedoare-66.5%, Olt-70%, Harghita-70%, Bucuresti-55%, Ilfov-85% si lista continua si confirma esecul. Unde gresim? Unde gresesc profesorii, unde gresesc elevii? Unde greseste ministerul, unde gresesc parintii? Nu se acorda destula atentie educatiei, ne-am obisnuit sa lasam sa treaca pe langa noi generatiile fara sa adaptam nici macar o parte din stilul de predare, din pretentii sau din continut la nevoile si interesele lor. Nu cred insa ca e nevoie sa se coboare nivelul formularii subiectelor la zona exprimarii hip-hop sau, mai mult decat atat, sa se apropie de aria manelista, asa cum mi s-a parut ca sugereaza un domn pe un post de stiri in ziua afisarii rezultatelor. Nu cred ca suntem o tara de prosti si superficiali, nu cred ca elevii de azi nu sunt capabili sa inteleaga, macar partial, universul lui Eminescu, indiferent de cum au fost scrise subiectele. Nu cred ca lumea s-a schimbat atat de tare cat sa nu mai fie valabile cele mai frumoase si importante parti de literatura pe care ni le-au lasat mostenire cei dinaintea noastra. Nu cred ca trebuie permis sa se ajunga la Bacalaureat ca sa se descopere ca exista copii care nu stiu limba romana, care au probleme la acordul dintre subiect si predicat, care nu pot face o compunere argumentativa coerenta. Trebuie pornit de jos, trebuie umblat la detalii, trebuie restructurata baza de pe care pornesc acesti elevi inca debusolati, inca nepregatiti pentru realitatile din jur.
Nu ar fi moral sa o tragem la raspundere pe actuala doamna ministru, care a primit cadou, aproape simultan, si un mandat si un dezastru. Nu e comunismul de vina si pentru aceste rezultate, asa cum s-a insinuat la aceleasi editii speciale. Suntem de vina noi, cu totii, pentru ca nu gasim calea de mijloc intre ce trebuie facut si ce ne place sa facem. Avem profesori tineri buni, sunt sigura de asta. Dar avem si profesori in varsta care au fost inlaturati de la catedre ca sa nu cumva sa aiba doua venituri, uitandu-se ca ei chiar erau pregatiti, ca stiau si gramatica, si matematica, si chimie si istorie. Si ca ar fi putut sa-i pregateasca pe altii sa le ia locul, la momentul potrivit. Nu avem, insa, manuale complete, nu avem subiecte adecvate si, in primul rand, nu ne intereseaza ce se intampla in educatie decat in perioada bacalaureatului, a testelor nationale si a campaniilor electorale. E pacat. Procentele de azi vor forma societatea de maine.