Daca nu esti taliban basist si iti pasa de tara ta, nu are cum sa nu te revolte raportul preliminar al Comisiei Europene privind Mecanismul de Cooperare si Verificare (MCV) in cazul Romaniei.
Este limpede ca absolut toate reclamatiile Monicai Macovei despre 'abuzurile' actualei Puteri la adresa Justitiei au fost insusite, pe nemestecate, de comisarul european pentru Justitie, Viviane Reding si ca toate clarificarile premierului Victor Ponta au fost ignorate.
Viviane Reding este argumentul viu in favoarea ideii ca se impune o modificare de substanta a Tratatului de Aderare. Comisarii europeni ar trebui sa fie tehnocrati, nu afiliati unor partide politice. Este limpede ca Viviane Reding nu poate face abstractie de simpatiile sale politice, de apartenenta sa la Partidul Popularilor Europeni si actioneaza strict in favoarea PDL, chiar daca acest lucru inseamna sa actioneze in defavoarea Romaniei.
Ar fi fost de asteptat mult mai mult de la un fost jurnalist si doctor al Universitatii Sorbona. Jenant.
Presedintele interimar al Romaniei are o reactie corecta: in raportul preliminar 'apar niste teme si decizii care exced nu numai MCV, dar si atributiile CE'; 'raportul este extins cu consideratii si cu puncte de vedere sau chiar masuri de natura strict politica', spune Crin Antonescu.
Dincolo de acestea, raportul este tehnic incorect - si asta demonstreaza ce spuneam mai sus, ca reclamatiile Monicai Macovei au fost insusite fara o analiza riguroasa de Viviane Reding.
Sa dau un exemplu elocvent. Guvernului Romaniei i se cere sa adopte 'imediat' si sa publice o ordonanta de urgenta care sa anuleze Ordonanta de Urgenta nr. 41/2012 privind modificarea Legii de organizare a referendumului pentru demiterea presedintelui Romaniei.
Ordonanta de Urgenta 41/2012 nu a fost invalidata de Curtea Constitutionala. Ea nici nu este in dezacord cu decizia Curtii Constitutionale referitoare la Legea de organizare a referendumului.
Trebuie repetat, fiindca este extrem de important: Magistratii Curtii Constitutionale au decis ca, intre varianta unui referendum pentru demiterea presedintelui la care sa voteze favorabil demiterii cel putin jumatate plus unu din numarul electorilor si cea in care sa participe la vot cel putin jumatate plus unu din numarul electorilor, ultima este constitutionala.
Inca nu stim cum va fi considerata a treia varianta, cea din OUG 41/2012, care ar permite demiterea presedintelui prin vointa majoritatii electorilor ce se prezinta la vot, indiferent de numarul total al acestora.
Dupa ce Antonescu a promulgat Legea referendumului in varianta Curtii Constitutionale, problema a parut transata. Dar, in cazul in care parlamentarii USL vor impune eliminarea cvorumului prin Legea de aprobare a OUG 41/2012 (sper ca nu o vor face), vom vedea si un verdict final al Curtii Constitutionale. Chiar daca, avand in vedere simpatiile politice ale membrilor Curtii, pare improbabil sa fie acceptata eliminarea cvorumului, este posibil ca magistratii Curtii Constitutionale sa considere amendamentul constitutional, fiind in acord cu recomandarile Comisiei Europene pentru Democratie prin Drept (Comisia de la Venetia). Si atunci, ce va avea de spus doamna Reding?
Este usor de inteles de ce democrat liberalii insista atat de mult pentru un referendum cu cvorum larg de participare (50% plus unu). Se agata de aceasta ultima sansa de supravietuire politica, ca niste hiene hamesite de speranta ca regele-leu sa fie rapus. Insa este vointa democrat liberalilor litera de lege pentru Viviane Reding, pentru Comisia Europeana? Din pacate, se pare ca da.
Chiar este de mirare ca raportul nu merge mai departe, cerand anularea suspendarii presedintelui Traian Basescu si a referendumului de demitere a acestuia. Nu ma indoiesc ca s-a cerut inclusiv asa ceva la Bruxelles si ca o asemenea masura a fost analizata serios. Poate asta era speranta Elenei Udrea, cand spunea ca liderii USL vor avea o mare surpriza legata de acest referendum.
Din fericire, cota de nepopularitate a regimului Basescu este atat de mare, incat nici liderii europeni nu isi permit sa o ignore. O raliere atat de fatisa unui regim intr-atat de detestat, i-ar fi impins pe romani, brusc, spre antieuropenism.
Ca atare, multe se vor schimba, dupa 29 iulie 2012. In bine sau rau – depinde doar de prezenta la vot.