x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun BAROMETRU DE CONSUMATOR

BAROMETRU DE CONSUMATOR

02 Dec 2004   •   00:00

Autorul randurilor de mai jos este un cititor. Indemnat de curaj, domnul Todea a simtit nevoia de a ne impartasi cateva randuri legate de experienta pe care a avut-o atunci cand a incercat sa intre in lumea publicitatii, dar si dupa aceea.

Incantat pana peste cap de scenariile sale de spoturi publicitare, domnul Todea le-a inregistrat la notariat, crezand ca astfel va avea copywrite (drepturi de autor) pe ele. Le-a prezentat apoi mai multor agentii de publicitate, printre care si McCann. Coincidenta sau nu, o idee de-a domnului Todea se regaseste intr-un spot McCann pentru cafeaua Brasero (conceptul pornea de la indemnul adresat celui din fata ta la semafor care demareaza cu intarziere de a-si bea cafeaua de dimineata). Analiza pe care a facut-o cititorul nostru fenomenului publicitar, din care am extras mai jos cateva pasaje, ne demonstreaza ca intuitia consumatorului este cel mai fidel barometru al reclamei. Chiar daca nu are studii de specialitate, acesta nu poate fi pacalit cu usurinta cu care cred multi dintre publicitarii nostri.

DIN VIATA. "Publicitatea e deja o industrie, dar in cazul spoturilor tv exista mai multe probleme. In primul rand, reclama ar putea avea succes mai mare prin simplitate, prin inspirarea din cotidian. Daca se adauga si putin umor, reteta e beton. Poanta unei reclame bune se poate adapta unui anumit moment din viata noastra, starnind rasul. Astfel, reclama e in noi, iar cand observam produsul, ne indreptam catre el. Mi-amintesc de o fotografie care a fost preluata si de presa noastra, fotografie care infatisa un soldat american cu o tigara in coltul buzelor. Omul a devenit celebru peste noapte, ca si prototip al soldatului american pe front, dar nimeni nu l-a intrebat ce tigari fumeaza. Putea fi o excelenta reclama. Cumparatorii care se consulta cu vanzatorii, iata o alta veriga deloc de neglijat, mai ales cu aceste inlesniri tip rate. Un alt tip de reclame, dar care lipseste cu desavarsire la noi sunt acele «spoturi cu temporizare» sau cu efect intarziat: revelatia sensului flateaza iq-ul, astfel subiectul ramane in memorie. Daca un personaj cunoscut, cu un anumit tip de comportament, iese brusc din tiparul in care s-a aflat, observam dorinta celorlalti de a cerceta cauza de a si-o insusi, de a imita. De exemplu, intr-un grup, un tip care nu iesise cu nimic in evidenta incepe deodata sa foloseasca o frazeologie elevata, uimindu-i pe toti. Intrebat fiind cum de vorbeste «atat de radicaliteste», el afirma ca i se trage de la integrame. A doua zi, toti dezlegau integrame. S-au vandut in plus 20 de reviste. "

DESPRE CREATIVI. "Multi dintre ei sunt bidimensionali - adica n-au adancime. Asta e o chestie care se formeaza prin multa lectura care solicita si dezvolta imaginatia, fantezia. Mai sunt si suficienti, adica obtin anumite contracte si evolueaza mediocru. Aici chiar ca nu-i inteleg pe beneficiari.

Altii, bazati pe un statut amalgamat cu fel de fel de diplome sau premii, au pretentia ca sunt formatori de opinie, pun etichete, inducand in eroare beneficiarul si implicit cumparatorul. Mesajul lor este stufos, inteligibil doar pentru ei." (Todea Valentin Claudiu)

×
Subiecte în articol: sufletul comertului