x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

BUGETE MAI MICI PENTRU PUBLICITATE/2009 plin de provocări şi în comunicare

0
Autor: Eliza Dumitrescu 13 Dec 2008 - 00:00
BUGETE MAI MICI PENTRU PUBLICITATE/2009 plin de provocări şi în comunicare


Tânăra şi dinamica industrie a comunicării începe să resimtă şi ea şocurile recesiunii economice. Bugetele companiilor sunt încă în lucru, dar surse din piaţă afirmă că sunt reduceri substanţiale în privinţa cheltuielilor cu publicitatea.

Alex Bădilă, Managing Director al agenţiei Publicis, observă că scăderea sectorului comunicării, deşi importantă, nu e încă spectaculoasă, pentru că şi la noi s-a mers înainte “cu benzina care mai era prin rezervoare”. Cezar Batog, General Manager al Optimedia, agenţia de media din cadrul Grupului Publicis România, ne-a spus că a discutat “cu clienţii  mari ai agenţiei şi, deocamdată, aceştia nu au schimbat nimic din strategia lor referitoare la comunicare. Dar trebuie să avem în vedere că nu s-au definitivat bugetele pentru 2009. Însă, în general, dacă luăm lunile octombrie, noiembrie, vom vedea că sunt zeci de milioane lipsă, din cele rulate de comunicare”.

ADVERTISERI AFECTAŢI
“Au scăzut bugetele pe segmentul bancar, auto, imobiliar şi chiar şi pe FMCG. La clienţii noştri încă nu s-a resimţit, dar cred că se va resimţi la absolut toţi clienţii. Cei mari, cu 5 milioane, 6 milioane buget pentru publicitate au de unde tăia. Nu cred că vor mai avea acces la comunicare clienţii relativ mici. Client mic însemnând un client care are sub 300.000 buget de comunicare, pentru piaţa de tv. Pe piaţă se vorbeşte de concedieri, deşi  în media se va renunţa mai puţin la oameni”, ne-a declarat Batog. 

Alex Bădilă consideră că “probabil 2009 va fi primul an din istoria foarte tânără a publicităţii româneşti în care într-adevăr vor fi reduceri de personal. Până acum a fost o creştere a agenţiilor, care reflecta ritmul de creştere a businessului clienţilor. Dar 2009 va fi un an de reaşezare, într-un fel binevenit. Va pune probabil capăt cursei nebuneşti a oamenilor de la o agenţie la alta, a creşterii exagerate a salariilor în domeniu. Vor avea de câştigat cei care comunică mai bine, în defavoarea celor care reduc motoarele şi se lasă descoperiţi”.

TREND MEDIA
Care vor fi canalele de media preferate de cei care vor mai investi în publicitate? Bădilă apreciază că televizorul va fi în continuare “principalul mod de petrecere a timpului liber în România”. Şi Cezar Batog are mare încredere în tv ca spaţiu media în ceea ce priveşte publicul român. “Internetul va creşte, dar eu ca om de media nu am mare încredere în el pentru piaţa din România. Îmi sfătuiesc clienţii să cheltuiască acolo unde merită şi atât cât se merită.” Bădilă apreciază că “Internetul e ok ca mediu pentru segmentul auto, de exemplu, sau în cadrul unui mix de comunicare, dar tv-ul îşi va păstra partea leului din toate bugetele. Noi credem că acesta va fi trendul din punctul de vedere al pieţei. Pentru că advertiserii se vor axa pe lucruri care pot fi măsurate. Problema cu mediile neconvenţionale e cuantificarea investiţiei. Iar anul 2009 va fi unul care va sta sub semnul eficientizării şi deci al cuantificării foarte clare”. Şi printul va fi printre favoriţi, dar şi pe acest segment de media va avea loc o selecţie. Cezar Batog apreciază că va avea loc “o stagnare şi chiar o descreştere mai drastică decât cea înregistrată de câţiva ani”. Bădilă crede că “se vor filtra multe titluri care trăiesc din imitaţie sau din ştiri de senzaţie şi din scandaluri ori sprijinite de diverse interese”. 

PERSPECTIVE
Pentru anul viitor, Bădilă speră la un nivel cel puţin similar cu cel din acest an: “Din punctul nostru de vedere, ca agenţie şi ca grup (Publicis Grup), sperăm ca anul viitor să fim măcar la nivelul la care ne aflăm acum. 2008 a fost un an excepţional, a fost cel mai important an din istoria grupului. Am realizat o cifră de afaceri de aproximativ 45 de milioane de euro”. Pentru anul viitor, Optimedia îşi conturează o strategie care va da mare atenţie detaliilor şi speră într-o cifră de afaceri la fel de bună precum cea din 2008, când a realizat 30 de milioane de euro, conform lui Cezar Batog.

 

2activepr despre criză

“Deocamdată, la 2activePR toate campaniile anunţate se desfăşoară conform strategiilor de comunicare aprobate şi nici un proiect nu a fost amânat sau eliminat. Pentru începutul anului 2009 suntem în pregătiri cu trei campanii de amploare. «Afară» se pare că se va apela intens la ceea ce se numeşte «reframing», asta însemnând că mesajul campaniilor va fi adaptat pentru situaţia de criză. Astfel se va pune accent pe economia care se poate realiza folosind produsul X şi mai puţin pe beneficiile oferite de marcă. E posibil ca firmele să-şi drămuiască resursele sau să încerce să încorporeze mai multe mesaje într-un eveniment, ceea ce nu e de dorit. Din câte am observat, costurile de spaţiu media nu au scăzut – e posibil să se acorde clienţilor discounturi mai mari decât în trecut. Folosirea cu succes a unui tip neconvenţional de media e binevenită oricând. Estimez că în continuare publicitatea online va câştiga teren, ca şi serviciile de PR. La 2activePR se fac angajări, eu sper ca această criză să ducă la o mai mare responsabilizare a angajaţilor din industria comunicării” – Corina Bârlădeanu, general manager la Agenţia 2ActivePR.

Citeşte mai multe despre:   sufletul comertului,   comunicare,   media

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Doi români au fost condamnați în Franța pentru că au cules prea multe ciuperci

Doi români au fost condamnați în Franța pentru că au cules prea multe ciuperci
Doi români din Franța au fost condamnați în Franţa la câte 500 de euro amendă pentru o infracţiune inedită. Au cules ilegal 266 de kilograme de ciuperci într-o pădure din estul țării....

Un poștaș japonez a păstrat acasă 24.000 de scrisori. Livrarea lor i s-a părut un calvar

Un poștaș japonez a păstrat acasă 24.000 de scrisori. Livrarea lor i s-a părut un calvar
Un lucrător poştal din Japonia, căruia meseria sa i s-a părut un calvar, a fost nevoit să explice poliţiştilor de ce nu a livrat 24.000 de trimiteri poştale, unele dintre acestea expediate în urmă cu câţiva...

În Florida cad iguane din copaci din cauza temperaturilor scăzute

În Florida cad iguane din copaci din cauza temperaturilor scăzute
Serviciul Naţional de Meteorologie (NWS) din Statele Unite a atenţionat populaţia din Florida cu privire la posibile căderi de iguane, pe fondul pătrunderii unei mase de aer rece în statul american, relatează...

O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini

O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini
O pisică din Marea Britanie a suferit răni grave însă a reuşit să supravieţuiască după ce a parcurs peste 60 de kilometri blocată sub capota unei maşini, relatează duminică Press Association. Pisica...

Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum

Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum
O companie din Dubai a prezentat o sticlă de parfum încrustată cu peste 3.500 de diamante şi care deţine trei titluri mondiale omologate de Guinness World Record, relatează UPI. Guinness a confirmat că sticla...

Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic

Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic
Jumătate de milion de elevi de la şcolile secundare din nord-estul Mexicului au stabilit vineri un nou record mondial de lectură colectivă, citind simultan un pasaj din cartea 'México Insurgente', a ziaristului...

Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea

Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea
Iubirea și loialitatea animalelor de companie este una cu adevărat specială, iar acestea merită să primească aceleași lucruri din partea noastră. Dacă vrei să înțelegi gesturilor prin care animalul tău...

10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui

10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui
O femeie in Scoţia a făcut publică o listă făcută de bunicul ei, care conţine 10 reguli pe care un pretendent trebuie să le respecte pentru a putea fi iubitul nepoatei lui, notează Daily Mail. Amie...

Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore

Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore
Un tânăr în vârstă de 18 ani, din Belfast, a devenit milionar, pentru câteva ore, după ce a găsit 8.9 milioane de lire în contul său bancar, notează indy100. Dane Gillespie a primit 8.9 milioane de lire...

Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă

Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă
Un drum scurt până la toaletă a avut consecinţe grave pentru un tânăr de 18 ani care făcea jogging într-o localitate din centrul Germaniei, relatează agenţia DPA citând un anunţ al...

Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi

Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi
Nivelul de fericire al oamenilor care obişnuiesc să ofere se menţine constant, sau scade într-un ritm mult mai lent, spre deosebire de situaţia în care ei ar fi beneficiarii darurilor respective, conform concluziil...

Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite

Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite
Copiii fac mii de lire pe săptămână într-o rețea mondială de hacking construită în jurul jocului Fortnite. Conform BBC, vârstele lor sunt și de 14 ani. 20 de hackeri au spus că fură conturi online...

Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump

Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump
 Un amfibien orb, care obișnuiește să își îngroape capul cu nisip, a fost numit după Donald Trump, ca răspuns la comentariile sale privind schimbările climatice, scrie...

Un nou record mondial: 126 de ore de dans

Un nou record mondial: 126 de ore de dans
O adolescentă de 17 ani din Nepal a dansat timp de 126 de ore consecutiv pentru a intra în Cartea Recordurilor Guinness la categoria ''cel mai lung maraton de dans susţinut de o singură persoană'', informează...

Amazon, acuzat că a „ruinat Crăciunul”

Amazon, acuzat că a „ruinat Crăciunul”
Amazon a fost ținta criticilor în această perioadă apropiată de sărbători, clienții afirmând că gigantul „ruinează” ziua cea mare a copiilor, notează Daily Mail. Gigantul a...
Serviciul de email marketing furnizat de