x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Bunul simt face casa buna cu strategia

Bunul simt face casa buna cu strategia

20 Aug 2004   •   00:00

Pe cat de discreta pe atat de competenta, Manuela Necula e astazi unul dintre liderii Red Cell/141. Despre experientele dobandite ca publicitar in lumea araba sau cele de jurat la New York, intr-un interviu inedit cu un veteran al industriei.

CLAUDIA CURICI

  • Jurnalul National: Care sunt cele mai valoroase lucruri dobandite din experienta D’Arcy?

    Manuela Necula: Eu am invatat atata marketing cat se putea la scoala pe-atunci. Publicitate am invatat la D’Arcy. Am fost parte din echipa care a tinut agentia in top 3 de-a lungul ultimilor 9 ani. Am dobandit enorm, dar cel mai important aspect au fost oamenii langa care am lucrat: colegi si clienti. Azi mi-e aproape imposibil sa intru in vreuna dintre agentiile din Romania si sa nu gasesc intr-o functie de conducere un fost coleg. Asta spune mult despre valoarea celor alaturi de care am muncit. Am mai invatat sa trec bariera lui "nu se poate". N-am reusit intotdeauna, dar am inteles ca merita sa faci efortul sa-ti depasesti limitele. (...) Inainte sa plece in Australia, Liviu David (unul dintre cei mai valorosi creativi romani) mi-a oferit schita unuia dintre primele proiecte la care am lucrat ca juniori la D’Arcy. Era caricatura unui pui pe care ar fi trebuit s-o prezentam spre aprobare clientului Burger Ranch. Pana la urma am renuntat - la o privire mai atenta, desenul lui nu era altceva decat un autoportret.

  • Putini stiu ca ai fost publicitar intr-o lume orientala - Dubai - o lume cu alte reguli, alte valori, alta cultura. Care sunt plusurile experientei dobandite acolo?

    Motivatia a fost de natura profesionala, nu geografica. Intamplator, in Dubai se afla mentorul meu din reteaua D’Arcy. Am lucrat pentru P&G, General Motors, Mars, Lancome. Mi s-a intarit convingerea ca, in industria noastra, daca nu-ti cunosti profund consumatorul, nu poti realiza nimic valoros. E aplicabil oriunde, acesta ar trebui sa fie punctul de plecare pentru orice campanie. Am invatat acolo ca profesionalismul nu inseamna altceva decat credeam cand am plecat si ca scuze de tipul "nu mi-a venit nici o idee" nu tin. Multumita unei coplesitoare bunastari, majoritatea localnicilor nu lucrau sau, daca o faceau, in nici un caz nu-i tenta industria de publicitate. Astfel ca, desi lucram pentru Orient, am facut parte dintr-o echipa formata din americani, englezi, libanezi, sud-africani, indieni. Am vazut cat de bine pot functiona lucrurile intre oameni care au aceleasi valori, indiferent de nationalitate.

  • Ai fost membru in juriul Effie de la New York. Ce a insemnat experienta jurizarii unui festival american?

    Confirmarea faptului ca valoarea absoluta e usor de recunoscut. Altele? Particularitatile pietei de acolo sunt impresionante, s-a ajuns la un extraordinar grad de segmentare in interiorul oricarei categorii.

  • Manuela, esti surprinzator de discreta si de modesta in raport cu experienta profesionala de invidiat, dar mai ales cu moda orgoliilor in industrie. Faci o figura distincta de restul si-n termeni de competenta, si-n termeni de atitudine. Cum ai reusit sa pastrezi echilibrul intr-o industrie in care ierarhiile valorice sunt ca nisipurile miscatoare?

    Multumesc. Ma bucur ca asa ma vedeti. Cred ca noi, publicitarii romani, ne luam mult prea mult in serios. Lumea nu se invarteste in jurul nostru, oricat de mult ne-ar placea sa credem asta. Lucram intr-un domeniu foarte frumos, care ne ofera sansa sa fim in contact cu industrii dintre cele mai diverse, sa evoluam permanent, dar asta nu justifica aroganta si importanta pe care unii dintre noi ne-o dam. Mai sunt si altii din industrie care-si pastreaza legatura cu realitatea si, culmea, cativa dintre ei sunt chiar dintre cei mai buni. E foarte important sa iesim de sub clopotul sub care multi dintre noi traiesc si sa luam contact mai des cu oamenii, cu viata de dincolo de peretii agentiilor noastre si a forumurilor industiei.

  • Care sunt valorile in care crezi ca profesionist?

    Valorile profesionale? Nu sunt foarte diferite de valorile in care cred ca om. Cu cateva nuante, desigur. Nu poti sa faci meseria asta bine fara pasiune, fara competenta pe care ti-o dau atat instruirea continua, cat si experienta, fara curaj, fara perseverenta, fara sa-ti placa. E crucial sa-ti pastrezi spiritul tanar si mintea deschisa, oricat de greu ar parea uneori.

  • Cum a evoluat Red Cell (altadata Bates) odata cu venirea ta in agentie?

    Nu stiu daca nu e putin cam devreme sa vorbim despre evolutie. Schimbarea se simte, dar procesul e in plina desfasurare. E un caz interesant transformarea Bates in Red Cell/141. Nu e doar un rebranding. Are loc un mix intre doua culturi organizationale destul de diferite, cea existenta si cea din care vin eu. E un suflu nou in agentie si un fel nou de-a vedea si face lucrurile, pastrand tot ce era valoros aici. Am castigat clienti noi (nu putini - n. Red), am dezvoltat business-ul cu cei existenti, am exportat competente. Au fost posibile prin efortul echipei, care trece si ea printr-un proces de redefinire: incercam sa balansam competentele existente cu cele care ne lipseau, multumita oamenilor noi. Asa ca avem azi un mix extrem de interesant de expertiza strategica, locala si internationala, de marketing si creatie.

    DIFERENTA

    "Always se publiciteaza si in Dubai. Cea care recomanda absorbantele nu este insa o tanara, ci soacra insasi. Sau prototipul ei"

    GREU

    "In mod normal, nu te gandesti ca publicitatea poate fi o meserie periculoasa. Dar cand ai de filmat o zi intreaga in desert, iti schimbi complet parerea"

    CONFIRMARE

    "Ce a insemnat experienta jurizarii unui festival american? Confirmarea faptului ca valoarea absoluta e usor de recunoscut" - Manuela Necula, Deputy Managing Director

    COMPETENTE

    Dincolo de functie - Manuela Necula, Deputy Managing Director:

  • 1990 - Training de Marketing la B.I.P. Common World Advertising Agency in Bruxelles - Belgia
  • 1990 - Training de Marketing la Banca Soci...t... Nationale de Cr...dit et Industrie, Bruxelles
  • 1994 - Training de Management la Ambasada Frantei din Bucuresti - Sectiunea Comerciala
  • 1994 - Curs de "Basic Management" la sediul central PepsiCo Inc. pentru Europa Centrala si de Est, Varsovia - Polonia
  • 1998 - Training de Gandire Strategica in Publicitatea Telecomunicatiilor si Internet - Al treilea Summit Anual - Londra
  • 1999 - Management si curs de Gandire Strategica la sediul DMB&B pentru Europa Centrala, Orientul Mijlociu, Africa si India, in Dubai
  • 2004 - Membru al juriului festivalului de publicitate EFFIE Awards, in New York, organizat de New York American Marketing Association
  • ×
    Subiecte în articol: sufletul comertului