x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Campanii - Ce mai pui in reclame?

Campanii - Ce mai pui in reclame?

de Alex Anghel    |    Alina Nasta    |    03 Noi 2006   •   00:00
Campanii - Ce mai pui in reclame?

Traim vremuri din ce in ce mai explicite, gasim solutii la tot pasul pentru orice, la orice. Ni se dau sfaturi practice despre cum sa folosim un produs sau altul. Ni se fac recomandari incepand de la cum sa ne comportam in societate, cum sa ne imbracam pana la cum sa gatim. Nu-i nimic rau in a primi povete, insa unele dintre ele sunt menite sa ne insulte inteligenta.

Chiar daca criza gripei aviare a fost de mult depasita, atat producatorii, cat si distribuitorii trag, in continuare, ponoasele nebuniei aviare.

In ultima vreme suntem asaltati de tot felul de campanii de informare si persuadare privind consumul de produse avicole. Intrebarea fireasca ar fi urmatoarea: de ce a trebuit sa treaca atat de mult timp pana sa se faca acest tip de comunicare? Si daca se face, de ce tocmai acum?

ZBOARA, PUIULE! Mesajul acestor campanii este unul unitar si destul de concis: consumul de pui nu face rau sanatatii. Conteaza insa maniera in care este transmis. Poate va mai amintiti de campania facuta de Gavrila&Asociatii pentru Transavia - Zboara. Un copil intr-un hipermarket alege un pui, ii desface ambalajul, iese cu el in strada si incearca sa-l faca sa-si ia zborul. In cazul de fata mesajul este unul destul de direct, reusind sa-si atinga scopul, si anume acela de a te face sa intelegi ca ai in fata ta un produs proaspat, nealterat.

PUNCTE SLABE. Nu acelasi lucru se intampla si in cazul spoturilor Circul si Strada, realizate de GMP. Campania este sustinuta de Uniunea Crescatorilor de Pasari din Romania. In spotul Strada, un bucatar-sef impinge de zor un carucior plin cu preparate din pui, avand misiunea de a convinge trecatorii ca nu e nimic rau in a consuma produse din pui. Cum ii convinge? Le da cu puiul in cap la propriu. Ce vina are puiul, ce vina are personajul din spot? Ce vina avem noi?

Nu era suficient ca UCPR trecea printr-o criza de imagine vizibila? Era nevoie de un portavoce care sa strige disperarea? Pe langa faptul ca orice consumator se simte jignit de modalitatea in care este "determinat" sa consume pui, aceste spoturi transmit starea de neputinta a agentiei de publicitate la nivel de creatie si a UCPR-ului la nivel de inspiratie.

PUNCTE TARI. Campania web (www.fengpui.ro) a fost realizata de Webstyler, iar partea de media (strategie, planning si buying) a fost asigurata de Spoon Media. Site-ul a fost nominalizat la categoria site-uri interactive in cadrul competitiei Web Promo a Festivalului Internetics 2006. Un site destul de haios pentru o problema atat de serioasa.

PRINT. In ceea ce priveste campania de print, ambele executii sunt singurele elemente bine construite. O primejdie potentiala reiese din context: dresorul e pregatit sa-si asume un "risc" chiar daca e antrenat pentru asta, fiindca puiul nu este un animal inspaimantator si nu are cum sa-ti provoace rau. Cel de-al doilea print merge pe aceeasi idee de exagerare. De data aceasta insa, animalul "fioros", in speta puiul, este tinut intr-o cusca. Ideea de siguranta este accentuata de un copil care incearca sa hraneasca puiul gatit aflat in cusca. Iulian Fecioru - copywriter Gavrila&Asociatii, cel care a creat spotul Zboara - Transavia, a acceptat sa ne impartaseasca mai multe informatii referitoare la realizarea campaniei. Ce succes a avut aceasta campanie si cat de eficienti au fost atunci cand au ales un copil care sa le promoveze produsele ramane de vazut.

Jurnalul National: Ce ati vrut sa transmiteti prin acest spot - Zborul?
Iulian Fecioru: Asa cum se poate vedea, surprinzator, chiar in spotul in cauza, puii de la Transavia sunt atat de proaspeti, incat par vii. Acesta este mesajul principal al campaniei, ceea ce am si avut de comunicat.

Nu credeti ca intentia copilului de a-l ajuta pe pui sa-si ia zborul este usor fortata?
In publicitate nu operam cu termeni din sfera compromisului, nu exista "usor fortat", "cat pe-aci" sau "aproape de", pentru ca aceasta ar insemna ca reclama nu e destul de convingatoare. Povestea copilului care elibereaza un pui din captivitate este o conventie de advertising, poate sa-ti placa sau nu, asa cum unii se pot intreba de ce in interiorul unui automat de Coca-Cola exista o intreaga lume de pitici si monstruleti care lucreaza ca sticla sa ajunga in cea mai buna forma in mainile consumatorului.

Vizibilitate

Au devenit romanii reticienti vizavi de consumul de pui in urma crizei aviare?
La inceput, au existat cateva temeri induse bombastic de o presa avida de apocalipse, insa oamenii si-au dat seama ca o carne provenita de la un producator certificat ca Transavia nu implica nici un risc.

Nu am mai asistat pana acum la o comunicare atat de insistenta la produsele avicole, trec marii producatori printr-o criza de imagine?
Orice companie, la un anumit nivel al dezvoltarii sale, simte nevoia de a investi strategic in publicitate. Acesta e si cazul Transavia, care a ajuns la acea maturitate ce presupune o investitie serioasa in comunicare, fara nici o legatura cu gripa aviara.

Credeti ca abordarea creativa a spotului Zborul va determina consumatorul sa cumpere produsele Transavia?
Orice reclama, dincolo de creativitatea ei, aduce in primul rand notorietatea produsului, mai ales daca e prima actiune de publicitate din istoria firmei. Dincolo de aceasta, cert e ca vanzarile Transavia au crescut considerabil in urma campaniei.

In afara de prospetime, beneficiul prezentat in spot, cu ce se diferentiaza Transavia fata de ceilalti producatori de produse avicole din Romania?
Daca nu ne referim la comunicare, Transavia inseamna acum singura companie producatoare de carne de pui din Romania care detine ultimele tehnologii in domeniu, produsele avand astfel o garantie mult mai mare a calitatii.
De semnalat in cazul UCPR, precum si in cel al campaniei Transavia este folosirea aceleiasi metode publicitare: "Consecinta extrema". O tehnica des intalnita in publicitatea autohtona. Cat de eficienta este aceasta metoda ramane de vazut. Insa nu putem trage decat urmatoarea concluzie: in cazuri extreme e nevoie de "consecinta extrema".
×
Subiecte în articol: sufletul comertului transavia