Bill Avery si Rachad El Jisr, adica un american si un italian, au construit, in mai putin de 10 ani, cu materialul clientului roman, un grup de presa prosper si dinamic.
|
PERSEVERENT. Rachad El Jisr, directorul grupului BMG, vine cu planuri noi |
EFERVESCENTA. BMG reuseste sa cultive comunitatea de business |
Jurnalul National: Ce v-a determinat sa alegeti Romania?
Rachad El Jisr: Nu pot spune ca am ales Romania. In 1994 eram inca student la Paris in ultimul an la Regie de Film, cand un prieten de-al meu mi-a spus ca merge in Romania pentru o saptamana cu afaceri legate de importul de lemn si m-a intrebat daca vreau sa merg cu el. Amuzant e ca prietenul meu s- a intors dupa o saptamana, in timp ce eu am mai stat 3! Am fost fascinat de Romania. Parea tara tuturor posibilitatilor, una dintre ultimele frontiere unde lucruri, idei si proiecte puteau fi construite din nimic.Am fost literalmente sedus. Odata intors in Paris, am terminat facultatea si am elaborat 4 planuri de afaceri diferite: un lant de restaurante italienesti, un lant de minimarket-uri, distributie de filme europene si un newsletter in engleza care sa informeze comunitatea de oamenii de afaceri straini care opereaza in Romania.. In timpul anului 1995 am reusit sa pierd apropape toti banii, dar in acelasi timp, impreuna cu partenerul meu Bill Avery, am infiintat o revista de business in engleza, numita, In Review. La inceput a fost mai mult ca un hobby, dar pe masura ce piata raspundea pozitiv, s-a transformat intr-o afacere. Acum avem 6 publicatii, carora li se va mai adauga una la sfarsitul lunii aprilie.
Romanii sunt foarte reticenti la ideea de asociere, pentru ca nu pot vedea avantajele complementaritatii unui partener/asociat. In ce circumstante l-ati cunoscut pe Bill Avery? Cum v-ati impartit atributiile?
L-am cunoscut pe Bill Avery la o aniversare a unor prieteni comuni.. Aveam o pasiune comuna pentru jurnalism, comunicare si media, si astfel aventura nostra a inceput. Chiar si astazi impartim managementul grupului BMG. Diferentele existente intre noi din punct de vedere al formarii si al personalitatii consolideaza forta companiei noastre. In special acum cand ne extindem, faptul ca suntem doi face business-ul sa mearga mai usor.
Cum v-ati adaptat culturii romanesti, in general, si culturii de business de aici, in particular, sau lipsei acesteia?
Este asa un cliseu sa spui ca Romania este un mix de cultura latina si balcanica si ca acest lucru se reflecta in business-ul romanesc. Adevarul e ca nu exista o singura Romanie. Cand am lansat revista Biz acum 5 ani, am vrut sa aratam ca in lumea business-ului romanesc lucrurile se schimba si nimeni nu vorbeste despre asta. Un numar crescand de oameni creeaza valori fara sa recurga la cliseul negativ si la metodele "relatii, coruptie si smecheri". Avem credinta ca daca vorbim despre acesti oameni, se vor inspira si altii si isi vor urma calea. Intr-un fel sau altul, sunt toti perceputi ca modele de urmat. Pentru familii, prieteni, colegi sau parteneri ei proiecteaza imaginea succesului. Ei au aratat ca daca crezi in ideile tale, daca ai curajul sa le aplici si daca perseverezi si muncesti din greu, poti sa te diferentiezi. Pentru mine, acestia sunt oamenii care reprezinta comunitatea oamenilor de afaceri din Romania. Sunt lideri pe terenul lor, si fara indoiala, sunt toti oameni de success activi, care impart pasiunea pentru business.
Cum arată buletinul de vot la primul tur de la alegerile prezidențiale 2024
Nu le poti avea pe toate
Citește pe Antena3.ro
Cum vi se pare mediul de afaceri din Romania?
Mediul de afaceri s-a schimbat mult in ultimii 10 ani, intr-un mod pozitiv. Mai e mult loc de imbunatatiri, ca de exemplu doborarea birocratiei si coruptiei, un regulament al afacerilor mai transparent si mai prietenos. Dar nu le poti avea pe toate! Adica vreau sa spun ca nu poti avea in acelasi timp o piata plina de oportunitati si putina competitie si un mediu de afaceri normal si prietenos. Daca asa ar fi stat lucrurile, toate multinationalele ar fi venit in tara in cateva saptamani si ar fi taiat orice oportunitate de a se stabili micilor intreprinzatori straini sau romani.
Care sunt circumstantele care v-au format ca vizionar ce a sesizat importanta investitiei in Internet?
Daca as fi fost un vizionar, as fi investit in proprietati, nu in Internet. Sunt parte din generatia care a fost martora la "revolutia Internetului". Am creat Imedia, compania de comunicare online care detine, printe altele, site-urile eva.ro, bumerang.ro, bizcity.ro, cinemagia.ro in 2000 si a inceput sa faca profit abia in 2003. Cred c-am fost putin inaintea timpului meu, de vreme ce abia acum doi ani publicitatea online a inceput sa fie luata in serios. Dar, in acelasi timp, faptul c-am inceput asa devreme ne-a permis oportunitatea sa detinem 25% din piata bugetelor de advertising online. Ma astept ca anul acesta sa-mi confirme supozitiile privind o spectaculoasa crestere a aceluiasi domeniu.
Nu risti, nu castigi
Aveti 8 titluri si nu va opriti aici. Nu e riscant sa va extindeti atat de mult?
"Cine nu risca nu castiga", nu? Serios vorbind, este un moment bun pentru grupul nostru. Atat activitatea editoriala cat si evenimentele pe care le organizam sunt profitabile. De asemenea, am luat o decizie strategica de a creste afacerea si de a ne construi cota de piata in publicarea de reviste inainte de intrarea Romaniei in UE. Pana in 2007 vrem sa avem 16 reviste in portofoliu.