x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cercetarea de marketing, o poliţă de asigurare

0
Autor: Eliza Dumitrescu 30 Apr 2009 - 00:00

Anul acesta lumea afacerilor a fost caracterizată tot mai mult de preocuparea pentru anticiparea eficienţei oricărei investiţii. Pentru cei care vor să lanseze produse noi sau să anticipeze paşii pe care trebuie să îi facă mai departe cu promovarea produselor existente, cercetarea de piaţă este un instrument aproape obligatoriu într-o piaţă în care multe repere au căzut unul câte unul.

Bogdan Florea, General Manager al Brennan Research&Consultants consideră că cercetarea de marketing este o adevărată poliţă de asigurare pentru companii deşi, în România, planificarea strategică a business-ului, în cadrul căreia cercetarea de marketing ocupă un loc important, nu este încă o practică uzuală.


JN: Ce anume te-a inspirat când ai ales să devii antreprenor până atunci având totuşi un statut bine definit, cel de broker?

Bogdan Florea: Inspiraţia mi-a venit privind şi gândindu-mă la perspectivele asupra vieţii. Mi-am dorit foarte mult să am propriul meu business poziţie din care să pot lua singur decizii. După mai mulţi ani de arbitrajist al unei bănci, am hotărât că e momentul să încep ceva pe cont propriu fiindcă realizam că pot câştiga mai mult fiind independent. Se întâmpla în jurul vârstei de douăzeci şi cinci de ani

 

JN: Care ar fi marile merite ale industriei de cercetare de piaţă la noi în România?
BF: În raport cu ce se întâmplă în alte ţări în industria de cercetare de marketing, sunt de părere că aceasta nu are nici un merit... Cercetarea de marketing privită din perspectiva clientului însă, este ca o poliţă de asigurare care indică faptul că orice decizie de marketing pe care o iei, o vei lua în cunoştinţă de cauză, iar scopul cercetării de piaţă este să fie decision support pentru orice lansare, fie că vorbim de lansarea unei oferte comerciale, fie că este vorba de lansarea unui mesaj publicitar, sau de testare a unui produs nou. Tot din cercetarea de marketing aflăm şi ce calităţi ar trebui să îndeplinească produsul nou lansat pentru a avea succes pe piaţă.

Dar, chiar dacă faci cercetare de marketing iar rezultatele nu sunt interpretate corect şi nu sunt aplicate cum trebuie de omul centralizează tot, apar riscuri pe care, în continuare, clientul final şi le asumă.

 

JN : Cine face munca cea mai grea într-o agenţie de cercetare?
BF: Aceasta o reprezintă partea operaţională, de colectare de date, de realizare de interviuri, de managment şi de conducere a reţelei de operatori. Este munca cea mai grea dar care nu are neapărat valoare adăugată. Scopul este să asigure că metoda este aplicată corect, în termen, în cazul studiilor calificative, că este respectat dead-line-ul, că procesul de colectare a datelor/informaţiilor se realizează complet şi că respondenţii sunt selectaţi şi recrutaţi conform cerinţelor studiului.

În schimb, munca despre care se poate spune că are valoare adaugată este munca analiştilor care concep şi dezvoltă metodologia studiilor şi asigură şi interpretarea rezultatelor, mai exact aceia care editează şi prezintă rapoartele de cercetare.

 

JN: Cum poţi urmări succesul unei cercetări de piaţă bine făcute şi corect executate?
BF: Agenţia nu îşi pune problema că nu poate ori nu este în stare să creeze o metodă de cercetare corectă care să conţină un chestionar sau un ghid de discuţie corect şi bine făcut, nu îşi pune problema că nu poate ori nu este în stare să analizeze rezultate cercetării pe care tocmai a efectuat-o şi să livreze un raport profesionist făcut.

Singura necunoscută majoră este cea cu operatorii (de teren), şi anume: că aceştia nu completează, poate, chestionarul cu cine trebuie, în contextul în care trebuie, că nu au răbdare să pună toate întrebările, că nu se asigură că respondentul a înţeles sensul întrebărilor ş.a.m.d.

Sau, în cazul studiilor calitative, ne-am putea gândi că operatorul nu respectă criteriile de recrutare iar atunci tebuie să repeţi ce începusei deja să faci. Dar poţi să urmăreşti şi să controlezi acest aspect prin a-ţi face o infrastructură de control. Cu alte cuvinte, nu există chestionar fără număr de telefon al respondentului, care va fi sunat şi verificat prin sondaj dacă a participat la acel chestionar, dacă acesta a fost completat integral, cât a durat interviul ş.a.m.d.

De cealaltă parte, clientul poate verifica dacă are succes prin faptul că are rezultate în strategia de marketing aplicând acel feedback pe care îl oferă raportul de cercetare realizat de agenţia specializată.


JN: Ne puteţi relata istoria unei cercetări făcute pentru o agenţie sau campanie publicitară?
BF: După ce primim brieful, noi propunem o metodă de cercetare pe care clientul o aprobă luând în calcul, evident, bugetul aferent acestei fiecărei propuneri de cercetare. Uneori, spre exemplu, agenţiile de publicitate fac cercetare înainte de a participa la un pitch (licitaţie n.r.) pentru a se asigura că acea campanie gândită de ei, transmite cui şi cum trebuie mesajul pe care clientul îl are de comunicat. Prin aceasta se mai asigură de încă ceva important: că poziţionarea este ok.


JN: Care sunt cele mai noi metode de cercetare şi ce părere aveţi despre utilizarea în cadrul unei cercetări a unor instrumente de măsurare electronică a reacţiei consumatorilor?
BF: Printre metodele calitative mai noi ca şi trend, se află, de exemplu, metoda de etnografic research - metodă care studiază modul de utilizare al produselor şi serviciilor în mediul lor de consum. În privinţa cercetărilor cantitative, probabil că online-ul se va dezvolta foarte mult în viitor.

În ceea ce priveşte neuromarketingul, el este într-o fază incipientă la noi în ţară şi este, deocamdată, o metodă foarte scumpă. Măsurarea electronică a reacţiilor respondenţilor la diverşi stimuli are limitările ei şi de aceea trebuie să fie calibrate foarte bine. Aşadar, e foarte puţin probabil ca o agenţie de cercetare să investească în astfel de echipamente, mai ales dacă ştie că nu poate asigura un volum de activitate suficient de mare penntru a putea susţine acest tip de cercetare.

Nu cred că este acum momentul oportun pentru a lansa pe piaţă astfel de servicii. Singura modalitate utlilizată chiar şi de noi, cu mijloace electronice, este metoda testării spoturilor tv - "perception analysis". Cu o istorie destul de îndelungată în spate, dar şi ea cu limitările ei. Aceasta este, până la urmă, o metodă foarte puţin cerută în piaţă, de accea noi nici acum nu ne-am recuperat investiţia în aceste echipamente.

Citeşte mai multe despre:   marketing,   sufletul comertului,   cercetare

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Doi români au fost condamnați în Franța pentru că au cules prea multe ciuperci

Doi români au fost condamnați în Franța pentru că au cules prea multe ciuperci
Doi români din Franța au fost condamnați în Franţa la câte 500 de euro amendă pentru o infracţiune inedită. Au cules ilegal 266 de kilograme de ciuperci într-o pădure din estul țării....

Un poștaș japonez a păstrat acasă 24.000 de scrisori. Livrarea lor i s-a părut un calvar

Un poștaș japonez a păstrat acasă 24.000 de scrisori. Livrarea lor i s-a părut un calvar
Un lucrător poştal din Japonia, căruia meseria sa i s-a părut un calvar, a fost nevoit să explice poliţiştilor de ce nu a livrat 24.000 de trimiteri poştale, unele dintre acestea expediate în urmă cu câţiva...

În Florida cad iguane din copaci din cauza temperaturilor scăzute

În Florida cad iguane din copaci din cauza temperaturilor scăzute
Serviciul Naţional de Meteorologie (NWS) din Statele Unite a atenţionat populaţia din Florida cu privire la posibile căderi de iguane, pe fondul pătrunderii unei mase de aer rece în statul american, relatează...

O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini

O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini
O pisică din Marea Britanie a suferit răni grave însă a reuşit să supravieţuiască după ce a parcurs peste 60 de kilometri blocată sub capota unei maşini, relatează duminică Press Association. Pisica...

Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum

Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum
O companie din Dubai a prezentat o sticlă de parfum încrustată cu peste 3.500 de diamante şi care deţine trei titluri mondiale omologate de Guinness World Record, relatează UPI. Guinness a confirmat că sticla...

Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic

Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic
Jumătate de milion de elevi de la şcolile secundare din nord-estul Mexicului au stabilit vineri un nou record mondial de lectură colectivă, citind simultan un pasaj din cartea 'México Insurgente', a ziaristului...

Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea

Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea
Iubirea și loialitatea animalelor de companie este una cu adevărat specială, iar acestea merită să primească aceleași lucruri din partea noastră. Dacă vrei să înțelegi gesturilor prin care animalul tău...

10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui

10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui
O femeie in Scoţia a făcut publică o listă făcută de bunicul ei, care conţine 10 reguli pe care un pretendent trebuie să le respecte pentru a putea fi iubitul nepoatei lui, notează Daily Mail. Amie...

Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore

Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore
Un tânăr în vârstă de 18 ani, din Belfast, a devenit milionar, pentru câteva ore, după ce a găsit 8.9 milioane de lire în contul său bancar, notează indy100. Dane Gillespie a primit 8.9 milioane de lire...

Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă

Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă
Un drum scurt până la toaletă a avut consecinţe grave pentru un tânăr de 18 ani care făcea jogging într-o localitate din centrul Germaniei, relatează agenţia DPA citând un anunţ al...

Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi

Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi
Nivelul de fericire al oamenilor care obişnuiesc să ofere se menţine constant, sau scade într-un ritm mult mai lent, spre deosebire de situaţia în care ei ar fi beneficiarii darurilor respective, conform concluziil...

Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite

Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite
Copiii fac mii de lire pe săptămână într-o rețea mondială de hacking construită în jurul jocului Fortnite. Conform BBC, vârstele lor sunt și de 14 ani. 20 de hackeri au spus că fură conturi online...

Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump

Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump
 Un amfibien orb, care obișnuiește să își îngroape capul cu nisip, a fost numit după Donald Trump, ca răspuns la comentariile sale privind schimbările climatice, scrie...

Un nou record mondial: 126 de ore de dans

Un nou record mondial: 126 de ore de dans
O adolescentă de 17 ani din Nepal a dansat timp de 126 de ore consecutiv pentru a intra în Cartea Recordurilor Guinness la categoria ''cel mai lung maraton de dans susţinut de o singură persoană'', informează...

Amazon, acuzat că a „ruinat Crăciunul”

Amazon, acuzat că a „ruinat Crăciunul”
Amazon a fost ținta criticilor în această perioadă apropiată de sărbători, clienții afirmând că gigantul „ruinează” ziua cea mare a copiilor, notează Daily Mail. Gigantul a...
Serviciul de email marketing furnizat de