Din studiile ce ne dezvaluie care sunt segmentele in care se cheltuieste cel mai mult in publicitate aflam si ca pe ultimele locuri se afla cartile. Aflam, de asemenea, din studii, ca in tarile din UE se citeste de cinci ori mai mult ca in Romania.
CLAUDIA CURICI
Si de ce s-ar cheltui bani pe promovarea cartilor atat timp cat edituri dubioase inca isi mai castiga painea din banii obtinuti pe carti bagate pe gat elevilor in schimbul unor note bune (cu complicitatea unor profesori care au si ei de castigat din asta). Cu ce imagine iese ideea de carte din acest targ de mahala? Copiii privesc cititul ca pe o obligatie, cartea isi pierde din semnificatie, din valoare.
SE POATE. Poate fi cartea obiectul unei campanii profesioniste de marketing? Si, avand in vedere ca acesta este scopul final al oricarei actiuni de marketing, poate ea sa fie o afacere profitabila? Ultima - si am putea spune una dintre putinele campanii - care s-a facut unei carti la noi a fost promovarea cartii Harry Potter. Rezultatul? Desi scumpa pentru buzunarele romanilor si, colac peste pupaza, si in destul de multe volume, cartea care face deliciul tuturor varstelor a avut succes si pe piata romaneasca.
INITIATIVE. La noi, singura legatura dintre publicitate si lectura cartilor sunt cateva campanii initiate de companii multinationale, institutii ale statului sau fundatii care au intuit capitalul de simpatie si incredere pe care il poate furniza o campanie ce incearca sa reinvie gustul pentru lectura. "Prin carti mai aproape de copii" (fundatia umanista Dan Voiculescu si Oriflame), "Magia cartilor" (Coca-Cola, MEC, Concept Foundation) "Carti pentru scoli" (SC Jonson Wax, MEC) "Citeste o carte, te asteapta ceva senzational" (Lowe, Ministerul Culturii, partenerii media) - sunt cele mai recente proiecte de acest fel. "Cartile pierd competitia pentru timpul nostru liber pentru ca e mai usor sa te uiti la tv, e mai spectaculos si mai informativ sa citesti ziare. Campania isi propune sa ajunga la cat mai multi dintre cei care aveau obiceiul sa citeasca si care, in ritmul alert al vietii de zi cu zi, si-au adunat teanc cartile pe noptiera", declara Hortensia Nastase, Lowe.
OPINIE. "Aceste campanii sunt binevenite in principiu, dar nu cred ca isi pot atinge scopul in adevaratul sens al cuvantului. Cred ca gustul pentru lectura este si va ramane, din nefericire, specific unei elite. Totul depinde de educatia data de parinti. In scoli se citeste din obligatie, cei mai multi dintre adulti nu citesc, iar incercarea de a transforma un roman ca "Lolita" de Nabukov intr-un produs publicitar nu ma face mai optimista. Si in aceste campanii senzationalul, componenta sonora spectaculoasa - primeaza. La toate acestea se adauga, fara indoiala, pretul cartilor, care le transforma in produse de lux", declara Ioana Triculescu, filolog. Cu alte cuvinte, aceste initiative sunt necesare, dar nu suficiente.
Citește pe Antena3.ro