x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Daca n-ar fi, nu s-ar mai povesti

Daca n-ar fi, nu s-ar mai povesti

de Alex Anghel    |    02 Dec 2005   •   00:00
Daca n-ar fi, nu s-ar mai povesti

DaKino, "Festivalul celor care nu se multumesc cu Hollywood", are anul acesta o identitate mai colorata, mai aluziva la ADN-ul nostru balcanic si mai curajoasa ca niciodata.

DaKino, "Festivalul celor care nu se multumesc cu Hollywood", are anul acesta o identitate mai colorata, mai aluziva la ADN-ul nostru balcanic si mai curajoasa ca niciodata. Comunicarea unuia dintre cele mai populare festivaluri de scurtmetraj din Romania, DaKino poarta semnatura Lowe.

Campania regizata de Lowe pleaca de la un concept foarte simplu: Ce-ar fi "daca". Daca James Cameron ar fi regizat "Idiotii". Daca Peter Jackson ar fi regizat "Vremea tiganilor". Daca fratii Wachowski ar fi regizat "Pisica alba - pisica neagra". Daca Paul Verhoeven ar fi regizat "Totul despre mama mea". Intr-un fel, o reinterpretare/ reluare a logicii din faimoasele printuri care recomandau o instanta culturala din Est. "Batranul si marea", "Jane Eyre", "Crima si pedeapsa" sunt carti faimoase ale caror coperti contrazic continutul clasic printr-un tratament comercial. Batranul e bine bronzat si tine doua prospaturi de talie, Jane Eyre - o dura in piele, blindata de puscoace si cartea lui Dostoievski are o coperta cu doua sperante din Bronx. Cam in acelasi registru, adaptat la local, e gandita si actuala campanie a DaKino. Daca ar fi existat o astfel de lume, box-office-ul ar fi stabilit cine ia Oscaruri, producatorii de popcorn ar fi fost mult mai bogati si multiplexurile ar fi stapanit lumea. Conceptul "Daca...", pe cat este de simplu, pe atat este de savuros.

SPOT. Daca Kusturica ar fi regizat Matrix

SPOT DE MARE ANGAJAMENT. Spotul tv incepe cu un prim-plan pe celebrele numere verzi din Matrix. Cadrul se largeste. Numerele reprezinta decorul unei perdele de muste. Aceste numere sunt date la o parte de un personaj pestrit, purtatorul unui medalion urias din aur pe care scrie MATRIX, si fericitul posesor al unui dinte de aur pe care nu se sfieste sa-l afiseze, exact ca in videoclipurile hip-hop de pe MTV. Ironia e sugerata tocmai de aceasta trecere. Cand personajul da la o parte draperia, suntem toti proiectati in alta lume, depasim un prag, reusim sa descifram codul. Gestul facut cu o asa usurinta il transforma pe acesta intr-un personaj si mai interesant. Decorul este curtea unei case populate de necuvantatoare, cu multe rufe intinse la uscat. Puncul culminat al spotului este atins atunci cand suna telefonul si personajul, teoretic, trebuie sa se intoarca inapoi in lumea din care a venit. Diferenta este ca personajul principal nu se deplaseaza catre un telefon fix, asa cum se intampla in film, ci scoate din buzunar un mobil, ati ghicit, tot auriu. Apoi se face prim-plan pe medalionul Matrix, si textul ne lumineaza: Matrix daca l-ar fi regizat Kusturica. Muzica spotului este una lautareasca, in stilul lui Bregovici. Ma intreb, daca s-ar fi intrat mai in detaliu, cine ar fi interpretat rolul oracolului?

PRINTURILE. Ca sa ramanem in acelasi registru balcanic, vom analiza printul pentru "Lord Of The Rings" care, daca ar fi fost in viziunea aceluiasi Kusturica, ar fi aratat in felul urmator: patru puradei rromi al caror reprezentant, cel din prim-plan, eroul, tine in mana cateva ghiuluri si inele intr-o postura triumfatoare. Printul s-ar putea traduce ironic - Lordul ghiulurilor. Ironia este tocmai sugerata prin diferenta dintre eroii reali, pe care ti-i imaginezi instantaneu, o data ce vezi scris "Lord Of The Rings" si pustii care orice ar face resprira acelasi aer balcanic.

A doua executie: daca Almodovar ar fi regizat "Basic instinct", rolul frumoasei Sharon Stone ar fi fost jucat de un transsexual, personaj care apare obsesiv in filmele regizorului mai sus mentionat. Considerata cea mai sexy scena filmata in istoria cinematografiei, devine in cazul de fata, si nu-ti trebuie multa imaginatie, una horror.

SPOTUL RADIO. Pentru ca era nevoie si de un spot radio astfel incat sa fie o campanie completa, cei de la Lowe au modificat un pic mai mult melodia interpretata de Celine Dion, transformand-o complet. Modificarea a avut loc si la nivelul versurilor, voi incerca astfel sa va redau cuvintele asa cum le-am perceput ascultand spotul radio: Kate si Leo s-au imbarcat/ La clasa intai ea s-a urcat/ Ca se tinea c-un bogat/ El la subsol s-a cazat/ Ca era pictor sarac/ Kate pe Leo l-a intalnit/ Si lulea s-a indragostit/ Titanicu’ s-a izbit/ De un ghetar si s-a oprit/ Iar Leo s-a prapadit. Melodia este interpretata pe ritmuri lautaresti.

IN ROLURILE PRINCIPALE. Echipa care a creat aceasta campanie: DaKino - Geo Procopie (producator general) si Leea Catincescu (director de competitie); Lowe - Mihai Coliban (Creative Director), Otilia Mihalcea (Art), Andreea Chirica (Copy), Irina Stanciulescu (Audio Video Production), Hortensia Nastase (Communication) si Oana Radu (Client Service). Campania nu ar fi fost posibila fara Sebastian Tudor (Reload Film) si Ionut Staicu (fotograf).

CONCLUZII. La nivel de idee, campania este una reusita, cu mentiunea ca analogia intre filmele de lung metraj regizate la Hollywood si DaKino se vrea a fi o conventie. Fara sa picam in patima CNA-ului sau a limitarilor de prost-gust, nu putem sa nu observam ca persoanele selectate sunt unele la limita polemicilor referitoare la subiectele privind discriminarile. Analizata la nivel conceptual, campania se deosebeste de celalalte facute pana acum si aduce un plus de curaj si, de ce nu, de forta creativa.

DESPRE DAKINO
Festivalul DaKino este primul festival international de film organizat in Romania dupa decembrie 1989. Istoria lui a inceput in 1991, ca o manifestare menita sa promoveze scurtmetrajele studentesti autohtone. Treptat, el a capatat o tot mai mare deschidere internationala, ramanand insa fidel genului scurt, care, de-a lungul istoriei filmului, s-a dovedit a fi de nenumarate ori, de la Alain Resnais la Roman Polanski si de la Andrei Tarkovski la Milos Forman, scanteia declansatoare a unor mari cariere regizorale. Experienta ultimilor ani cu prestigioasele premii (Cannes, Berlin, Venice, Locarno si altele) dobandite de tinerii regizori romani face din DaKino o rampa de lansare.
×
Subiecte în articol: sufletul comertului dakino regizat