Cand vorbim despre pantofi ne gandim la Bata. De ce? Fiindca parintele acestei marci a inteles cel mai bine ce inseamna publicitatea. Asadar, Tomas Bata, un vizionar, a ramas si astazi in mintea oamenilor ca "Regele Pantofilor". Mai multe despre "Lumea Bata", intr-un interviu cu Rodica Paturan, managing director Evoline Impex SRL, francizor exclusiv Bata in Romania.
Jurnalul National: Putini stiu ca "Henry Ford" al industriei de pantofi este un ceh, pe numele sau Tomas Bata. Credeti ca succesul acestei marci se explica prin preocuparea acestui mare om de afaceri pentru fenomenul publicitar?
Rodica Paturan: Tomas Bata e un creator de istorie si de brand, un om al timpului sau si un vizionar. A avut curajul si indrazneala de a sfida timpul si de a adopta solutii creative si foarte noi, care au avut rolul sa ii creasca faima, dimensiunea si profitabilitatea companiei. Bata nu s-a sfiit sa incerce tot ce era nou pentru a-si realiza visul: de a crea o afacere de succes, o afacere durabila. Succesul marcii Bata este construit din mai multe componente: munca, efort, rigurozitate, disciplina, creativitate, dar si mult marketing, publicitate si PR.
Postere
Compania Bata a produs in anul 1923 peste un milion de postere pentru a promova aceasta marca de pantofi. Care erau caracteristicile acestor postere? Care a fost mesajul, sloganul care a facut celebra aceasta marca?
Bata ca si companie a apelat si a luat in calcul efectul si impactul pe care le are publicitatea in cresterea unui business, mizand mereu pe print. Producerea a peste un milion de postere publicitare in anul 1932 dovedeste acest crez. Ele aveau rolul de a semnala produsele Bata, de a demonstra ca la Bata creativitatea are un rol covarsitor.
Un băiat de 18 ani riscă 20 de ani de închisoare după o vacanță cu familia în Dubai. De ce este acuzat
SIMPLU. Atat de comozi, incat nu i-ai mai da jos niciodata |
INOVATORI. Si pestii se pot bucura de noile modele de pantofi Bata |
Citește pe Antena3.ro
Cine era autorul acestor postere? Tomas Bata se implica in procesul de creatie?
Printurile si reclamele publicitare marca Bata erau produse de o echipa a companiei in cadrul propriei tipografii sau in cadrul studioului sau de film. Intreaga creatie trebuia sa primeasca OK-ul marelui boss, Tomas Bata.
Cu ocazia implinirii a 130 de ani de la nasterea fondatorului ei, compania Bata a organizat o expozitie in care au fost prezentate materiale publicitare originale "Made in Bata World". Care a fost scopul expozitiei in termeni de marketing?
Organizarea expozitiei publicitare Bata marcheaza 130 de ani de la nasterea lui Tomas Bata. Praga, orasul Bata prin excelenta, il aniverseaza pe unul dintre cei mai pasionati intreprinzatori ai lumii. Expozitia Bata este o istorie vie a brandului, dar si a evolutiei pantofilor.
Si in Romania
Romanii au acces la aceasta marca de pantofi?
Da. Incepand cu toamna lui 2003, Bata a intrat si pe piata din Romania prin sistemul de franciza. Si in acest domeniu Bata a fost o companie revolutionara, fiind printre primele care au implementat acest sistem de dezvoltare: Franciza. In Romania sunt patru magazine, urmand ca in septembrie sa fie deschis cel de al cincilea in Constanta. Toate magazinele din Romania respecta aceleasi standarde ca orice magazin Bata din orice capitala europeana.
Cine sunt cumparatorii fideli ai acestei marci? Care este tara care achizitioneaza cele mai multe produse Bata?
Este greu de precizat care este tara cu cel mai mare succes, avand in vedere ca acopera America de Sud, de Nord, Asia, Europa, chiar si Africa. Totusi piata din Italia este cel mai bine acoperita de brandul Bata.
Care sunt valorile marcii Bata?
Valorile marcii Bata vin in principal din traditia de peste 100 de ani a acestei afaceri. Traditia a adus o data cu ea si celelalte beneficii: design, calitate, materiale, forme, tehnologii de fabricatie.
Tomas Bata spunea: "Fa-ti publicitate si vei fi mare". Sa fie acesta motivul pentru care Tomas Bata este supranumit "Regele pantofilor"?
Tomas Bata a simtit mai bine decat oricine ce presupune un business de succes in domeniul pantofilor si a actionat ca atare. S-a folosit de publicitate si de calitatea produselor sale si iata-l inscaunat "Regele pantofilor".
Putem vorbi despre Tomas Bata ca fiind unul dintre pionierii marketingului?
Tomas Bata nu e doar un pionier la capitolul incaltaminte, el este un vizionar. In marketing, publicitate, inovatie.
A dobandit Bata statutul de superbrand?
Nu stim daca putem afirma ca brandul Bata este un superbrand, dar ce putem spune cu siguranta este ca Bata este brandul mondial nr. 1 in incaltaminte. Nici un alt brand de incaltaminte nu vinde 365 de milioane de perechi de pantofi de strada pe an si nici un alt brand nu are o vechime de 110 ani.
Credeti ca PR-ul este o metoda mai eficienta decat publicitatea traditionala?
PR-ul este o metoda de promovare. Te ajuta sa comunici mai exact cu clientii tai, sa le transmiti informatii specifice, dar promovarea care creste cel mai eficient recunoasterea brandului este publicitatea clasica.
Credeti ca PR-ul este cheia succesului in viitorul apropiat?
PR va juca un rol din ce in ce mai insemnat in politicile de marketing. Este o ramura a evolutiei marketingului, ce are ca scop o mai buna apropiere de consumator, o mai buna cunoastere a ceea ce el isi doreste.
Cum credeti ca va arata marca Bata peste zece ani?
Bata cucereste noi teritorii, in pietele in care este deja prezent isi creste numarul de magazine, isi modifica suprafata magazinelor. Si-a extins gama de produse comercializate prin introducerea gecilor si a hainelor din piele, genti, accesorii de curatare si intretinere a incaltamintei si a produselor din piele. Bata va evolua si va duce mai departe principiile fondatorului sau, Tomas Bata: "Retail is detail".
MIZA"Bata a mizat mereu pe print. Producerea a peste un milion de postere publicitare in anul 1932 dovedeste acest crez. Mesajul campaniei din 1932 se subscria intregii gandiri Bata: «Clientul nostru, stapanul nostru», precum si «Retail is detail»." - Rodica Paturan, Managing Director Evoline Impex SRL
IN LUME
|
|