Marile companii organizeaza din ce in ce mai des con-
cursuri de fotografie adresate atat fotografilor profesionoisti, cat si celor amatori. Care este scopul? In general, fotografiile pot constitui o baza fotografica solida si, cel mai important, pot constitui premisele unor viitoare campanii de print.
Arta fotografica si fotografii profesionisti cocheteaza din ce in ce mai mult cu zona publicitatii. De ce? Pentru ca satisfactia materiala este mult mai mare, iar publicitatea este un domeniu extraordinar de atractiv. Si nu de putine ori fotograful surclaseaza un art director si un copywriter fara mari eforturi. Multe fotografii realizate in aceste concursuri pot deveni printuri ce pot castiga premii la orice festival de publicitate din lume.
PROVOCARE. Sa fie ochiul unui artist mai antrenat decat cel al unui publicitar? Sa fie acest domeniu mai aproape de astfel de artisti decat fata de publicitari? Greu de spus. Cert este ca operele lor sunt mai valoroase decat multe lucrari publicitare din industria de la noi. Oricum ar fi, aceste demersuri sunt binevenite si trebuie repetate, pentru ca antrenamentul fotografiei naste publicitate de cea mai buna calitate.
Iata cum au vazut cei trei castigatori ai concursului Coca-Cola light provocarea: "Provocarea a fost prestigiul brandului, sa reusesc sa realizez o lucrare care sa reprezinte valorile brandului, vitalitate, spontaneitate, senzualitate... si lucrarea sa fie in final pe masura brandului, plina de forta si eleganta," a declarat Doru Amariucai, castigator al categoriei Urban.
|
REVELATIE. Cosmin Gogu, marele castigator al concursului Coca-Cola light, transpune intr-o forma angelica valorile marcii |
Cosmin Gogu, castigator al marelui premiu, a conchis: "Provocarea? Sa transpun un brand din
comercial in arta. Am privit de la inceput acest
proiect ca pe un proiect artistic, si nu unul publicitar. Am primit o tema - un brief, dar am avut si libertate totala in abordarea lui si in alegerea echipei cu care am lucrat, asa ca mi-am putut imprima stilul personal asupra lucrarilor. Puteti vedea aceste lucrari ca o replica la campania de advertising - cum vad artistii fotografi brandul Coca-Cola light. Sunt extrem de deschis acestor initiative, de altfel am mai participat la un concurs de acest gen organizat de Audi."
Ionut Staicu, castigator la categoria Retro, ne-a marturisit: "In primul rand, concursul Coca-Cola light mi-a oferit ocazia sa imi exprim propria viziune asupra marcii Coca-Cola light si sa redau ce inseamna pentru mine acest brand. Provocarea a constat in a armoniza viziunea mea cu spiritul si personalitatea acestei bauturi."
SIMBIOZA. Intrebati cum se impaca in opinia lor publicitatea cu fotografia, cei doi au insistat pe forta expresiva a fotografiei, dar si pe aspectul financiar: "Fotografia si publicitatea se impaca foarte bine, atat din punct de vedere artistic, cat si financiar. Artistic vorbind, provocarea e cu atat mai mare atunci cand trebuie sa dai viata unui anume concept. Pe de alta parte, orice fotograf isi doreste sa atinga recunoasterea in domeniul advertisingului, pentru ca aici se invart cele mai mari bugete care ne permit si noua, fotografilor, sa beneficiem de productii mult mai mari, comparativ cu un pictorial pentru o revista glossy", a declarat Doru Amariucai.
Mult mai concis a fost Ionut Staicu: "Fotografia si publicitatea sunt legate intre ele inextricabil, fotografia fiind o modalitate foarte puternica, vizuala, de exprimare."
|
PASIUNE. Ionut Staicu, castigator al categoriei retro Coca-Cola light, creeaza o legatura emotionala intre marca si consumator |
DE LA CAZ LA CAZ. Desi a trebuit sa tina cont de valorile marcii in realizarea fotografiilor, Cosmin Gogu nu a simtit acest lucru ca pe o incorsetare, el declarand: "Am privit regulamentul ca pe un brief, cu repere si obiective stricte. Dar, atat timp cat mi s-a permis sa creez, sa-mi imprim stilul meu, sa-mi pun in aplicare orice idee si sa lucrez cu echipa cu care vreau eu, nu am simtit deloc aceste cerinte ale brandului ca pe o incorsetare. Dimpotriva, mi s-a dat libertate si am reusit sa «imortalizez» valorile Coca-Cola light incorporate in conceptul meu".
Nu acelasi lucru a simtit insa Ionut Staicu, care ne-a marturisit: "Da, am simtit ca pe o incorsetare faptul ca a trebuit sa tin cont de valorile marcii Coca-Cola light, intrucat directia era deja prestabilita. De aceea nu am respectat intru totul conceptul".
Este important de precizat ca atat Cosmin Gogu, cat si Ionut Staicu au colaborat cu majoritatea agentiilor de publicitate de pe piata romaneasca, de la McCann, Graffiti BBDO, Focus Publicis pana la Lowe Lintas si Ogilvy.
|
GLAMOUR. Audi este un moft, dar si un viciu in viziunea lui Marius Baragan |
AUDI ART PHOTO ACADEMY. Un concurs asemanator organizat de compania Audi a adunat spuma fotografilor profesionisti. Acest concurs a avut ca scop transformarea valorilor marcii Audi in arta.
Desi scopul nu este acela de a transforma aceste lucrari in printuri publicitare, ci doar acela de a fi expuse in showroom-urile Audi din toata tara, forta lor si apropierea de lucrarile publicitare este izbitoare. Posibilitatea ca ele sa se transforme in printuri este insa foarte mare. Calitatea lor le recomanda pentru renumitele festivaluri de publicitate.
Iata ce ne-a declarat Nina Bratfalean, PR Manager, Porsche Romania referitor la scopul acestui concurs: "Am vrut sa demonstram puterea unei marci de masini de a se transforma in arta. Marca Audi este mult mai mult decat un nume premium, cu tehnologii ultraperformante; posesorul unui Audi primeste mult mai mult de la masina sa, in termeni de legatura emotionala si de reprezentare a personalitatii. Ceea ce iubeste un posesor de Audi la masina sa sunt valorile intrinsece, cele putin cunoscute de publicul larg. De aceea, concursul de fotografie pe tema celor patru cercuri, numit de noi "Audi Art Photo Academy", a avut ca scop apropierea publicului de marca prin alt fel de comunicare, prin alti ochi: aceia ai unui artist."
SPUMA. Acest concurs a fost adresat celor mai buni cinci fotografi ai momentului, iar invitatiile au fost facute nominal. Asadar, Audi a mers la sigur. Acest concurs nu a fost deschis publicului larg sau fotografilor amatori ori specializati in alte domenii. Si, cum era de asteptat, in urma acestui concurs au rezultat cinci seturi de fotografii exceptionale.
I
ntrebata daca aceste fotografii vor lua drumul printului, Nina Bratfalen a raspuns: "Nu avem in plan campanii sau printuri publicitare in acest moment cu nici una dintre fotografii. Valoarea lor este atat de mare pentru marca Audi, incat doar simpla lor prezentare in showroom-urile Audi din intreaga tara si articolele in presa de care au beneficiat ne-au adus un castig de imagine substantial".
|
STIL. Cosmin Bumbut pune accent pe cea mai importanta valoare a marcii, clasa |
COMPETITIE. Iata ce a insemnat concursul lansat de echipa Audi pentru unul dintre cei mai talentati fotografi ai momentului, Alex Galmeanu: "Cred ca a insemnat in primul rand o oportunitate, cred ca este prima competitie de acest gen. Sa-i aduni pe cei mai buni fotografi de pe piata si sa ii pui sa concureze pe o idee comuna este foarte interesant, este de nerefuzat, este un challenge perfect pentru mine". Cat despre cum se impaca arta fotografica cu publicitatea si cum a simtit el competitia, cat de mult l-au ajutat cele patru cercuri care trebuia obligatoriu sa se regaseasca in fotografie, acesta ne-a declarat: "Si publicitatea este o arta. Sunt tentat sa spun ca fotografia de arta nu are legatura cu fotografia publicitara, dar am suficiente exemple care demonstreaza contrariul. La Audi, lucrurile au fost total diferite, nu stiu daca este vorba de publicitate acolo, nu s-a pus niciodata problema publicitatii. Nu a trebuit sa tin cont de nimic, nu am avut nici un fel de constrangere, nimeni nu mi-a pus in vedere sa tin cont de valorile marcii. Cei de la Audi au fost admirabili, au lasat fotografii sa fie liberi, sa se exprime cum vor, singura conditie a fost ca, undeva in cadru, cercurile Audi sa fie prezente".
AUDI ARATA A ARTA
|
"Vara aceasta, o data cu concursul de fotografie pe tema celor patru cercuri Audi, am avut una dintre cele mai frumoase surprize din cariera noastra. Marca de care ne ocupam a demonstrat un magnetism extraordinar si o capacitate de a fi exprimata in nenumarate feluri. Dovada au constituit-o cele cinci seturi de fotografii. Fiecare dintre fotografii invitati sa participe la concurs - Cosmin Bumbut, Cosmin Gogu, Marius Baragan, Alex Galmeanu, Ionut Staicu - a acordat atentie maxima marcii Audi si posibilitatilor ei de exprimare, si-au dedicat timp pentru a o intelege si au reusit sa creeze in final adevarate fotografii de arta. Mesajul marcii a fost transmis intr-o complexitate de cotexte: lifestyle, personaje umane pasionate de Audi, peisaje futuriste, emotii puternice. Prima noastra initiativa de acest fel s-a dovedit
a fi foarte inspirata. Am avut parteneri talentati intr-adevar, ne-a marturisit Nina Bratfalen, PR Manager Porsche Romania.
|