Peşedintele Traian Băsescu şi primul-ministru Călin Popescu-Tăriceanu participă, vineri, la Craiova, la ceremonia de semnare a actelor privind transferul drepturilor de proprietate ale Automobile Craiova către Compania Ford.
Peşedintele Traian Băsescu şi primul-ministru Călin Popescu-Tăriceanu participă, vineri, la Craiova, la ceremonia de semnare a actelor privind transferul drepturilor de proprietate ale Automobile Craiova către Compania Ford.
OFICIAL. Miercuri, compania Ford a transferat în contul AVAS suma de 57
milioane de euro pentru pachetul de 72,4% din acţiunile deţinute de Autoritatea
pentru Valorificarea Activelor Statului la Automobile Craiova. Adunarea
generală a acţionarilor Automobile Craiova se va întruni pe 15 aprilie şi va
confirma intrarea în acţionariat a producătorului american de automobile Ford
Motor Company, care a cumpărat de la statul român în septembrie anul trecut
pachetul majoritar de acţiuni. Printre acţionarii importanţi ai companiei se
mai numără SIF Oltenia (SIF5), care controlează 22,06% din acţiunile Automobile
Craiova. Predarea fabricii de autoturisme are loc după ce preşedintele Traian
Băsescu a semnat, în 17 februarie, decretul pentru promulgarea Legii de
privatizare a Societăţii Comerciale Automobile-Craiova, act adoptat, la
începutul lunii, în plenul Camerei Deputaţilor.
TĂRĂGĂNĂRI. Preluarea propriu-zisă a societăţii craiovene de către Ford Europe
a întârziat aproape un an, după ce Comisia Europeană a deschis, în toamna
anului trecut, o investigaţie cu privire la această privatizare. La sfârşitul
lunii februarie, Comisia Europeană a solicitat României să recupereze suma de
27 de milioane de euro, reprezentând ajutor ilegal în cazul privatizării
companiei Automobile Craiova. Potrivit deciziei Comisiei, s-a constatat că
România a impus o serie de condiţii referitoare la vânzare care aveau drept
obiectiv asigurarea unui anumit nivel de producţie şi ocupare a forţei de
muncă, acceptând în schimb un preţ de vânzare mai mic. Realizarea unui nivel
mai ridicat de producţie şi de ocupare a forţei de muncă pentru Automobile
Craiova prin vânzarea condiţionată şi, dimpotrivă, obţinerea unor venituri mai
mici de către statul român reprezintă ajutor de stat. Pentru a evita ca
întreprinderile să beneficieze de avantaje neloiale faţă de concurenţi, nu se
pot acorda ajutoare decât în condiţii stricte.
Potrivit Comisiei Europene, în cazul privatizării Automobile Craiova nu
se aplică niciuna dintre condiţiile respective şi, prin urmare, ajutorul este
incompatibil cu piaţa comună. În acest context, Comisia Europeană a arătat că
ajutoarele de stat acordate la privatizarea societăţii craiovene sunt
incompatibile cu acquis-ul comunitar şi trebuie recuperate.
EXPORT MASIV. Divizia din Europa a companiei Ford a salutat decizia Comisiei
Europene şi faptul că se permite continuarea procedurilor necesare pentru cumpărarea
uzinei de la Craiova. Americanii de la Ford s-au angajat să dubleze numărul
angajaţilor de la Craiova, de la 3.900 în prezent la 7.000 - 9.000 de persoane
şi să investească un miliard de euro în România până în 2011. Oficialii Ford au
anunţat că 90% dintre maşinile produse la uzina de la Craiova vor fi exportate.
Automobile Craiova are un capital social de circa 12,5 milioane de euro. Statul
român deţine, în mod indirect, controlul asupra Automobile Daewoo Craiova, prin
intermediul Automobile Craiova, la care este acţionar majoritar. La sfârşitul
lunii august 2006, statul român a cumpărat pachetul de 51% din acţiunile
Automobile Daewoo Craiova deţinut de compania coreeană Daewoo Motor Co, pentru
60 de milioane de dolari.