x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Frankenstein la Bucuresti

Frankenstein la Bucuresti

27 Ian 2005   •   00:00

REPORTAJ
Frankenstein, Fantomas, Mike Tyson si Mozart sunt prezenti in foaierul Teatrului National. Nu in carne si oase, ci in... ceara si plastic.
MARIANA VULPE

Expozitia cuprinde 29 de figurine de ceara animate. Printre VIP-urile care ne viziteaza se afla personaje sau nume cunoscute ca Frankenstein, Fantomas, Mike Tyson, Mozart, Lermontov, Puskin, Beethoven, Madame Tussaud, dar si vampiri sau personaje respingatoare cu diferite anomalii (omul-libelula, omul cu opt degete etc.).

Muzeul "Sankt-Petersburg", situat pe al II-lea loc in lume dupa celebrul "Madame Tussaud" din Londra, in arta figurilor de ceara, se gaseste pentru a patra oara in Romania.

EXPOZITII. Intamplator, in acest moment la noi in tara exista doua expozitii in paralel. Una deschisa pana la 30 februarie la Teatrul National Bucuresti si fara o tematica anume, si o alta care circula prin tara, ajungand intr-un tarziu si la Bucuresti. Aceasta expozitie, necunoscuta inca bucurestenilor, are ca tematica "istoria torturii si pedepselor". Ca personalitati istorice ne "delectam" cu Ivan cel Groaznic, Napoleon, Adolf Hitler, iar ca scene istorice: "Rastignirea sclavului", "Inchizitia", "Ghilotina", "Teapa", "Maciuca".

Dorind totusi sa aduca ceva nou in aceasta arta veche de atata timp, specialistii din Sankt-Petersburg s-au gandit sa "anime" putin exponatele in marime naturala. Ei au recurs la un mecanism care le permite personajelor sa faca miscari naive pentru inceput. Cu timpul, ei spera ca miscarile sa fie din ce in ce mai ample, ajungand chiar sa clipeasca.

BUCATARIE. O figura de ceara se confectioneaza cam in doua luni. Atunci cand e vorba de o scena, ea poate dura si doi ani. Costul unui exponat se ridica la 2.000 de euro, asta incluzand materialele, hainele si munca. Cea mai grea munca ii revine sculptorului. Se lucreaza cu ajutorul cofragului in care se toarna ceara de albine la temperatura de 50-60 de grade Celsius. Aceasta ceara este in combinatie cu alte cateva ingrediente (secrete) care permit rezistenta fara deformari la temperaturi cuprinse intre - 40 si +40 grade Celsius. Alti specialisti implicati in realizarea unui exponat sunt: istorici, formatori, implantatori de par, coafori, chimisti, cosmeticeni, croitori si altii.

FINETE. O operatie foarte complexa este implantarea parului, care este natural, colectat de la populatie. Ea se face fir cu fir, cu un ac fierbinte, folosindu-se peste 40.000 de fire pentru o figura. Ochii si dintii sunt proteze naturale de cea mai buna calitate, pentru a rezista in timp.

Daca un exponat se degradeaza din diferite motive, el are o dublura (partea din ceara) la muzeul din Rusia. La fiecare expozitie ele sunt oarecum retusate, iar dupa un tur prin lume revin in depozit pentru o scurta "revizie".

RECORDURI. In colectia de 1.300 de piese a Muzeului Sankt-Petersburg exista si piese de o valoare deosebita, realizate in intregime din ceara. Una dintre acestea este si lucrarea "Rastignirea sclavului".

Cea mai valoroasa piesa a scolii rusesti de figuri de ceara este lucrarea care-l infatiseaza pe Petru I, in marime naturala. Ea se pastreaza la Muzeul "Ermitaj", fiind realizata in 1725, dupa masca mortuara a marelui reformator al Rusiei.

ISTORIA MUZEULUI
Primul muzeu al figurilor de ceara a fost deschis in 1770, la Paris, de Filip Kurtis. In activitatea sa, Kurtis a atras-o si pe nepoata lui, Maria Tussaud. Ea va primi ca mostenire acest muzeu in 1794. In 1835 se stabileste la Londra, unde vestitul Muzeu "Madame Tussaud" se afla si astazi.

Ideea unui muzeu al figurilor de ceara in Rusia i-a apartinut lui Petru I. El l-a angajat pe sculptorul italian Carlo Bartolomeo Rastrelli, care a pus bazele scolii de figuri de ceara. Dupa o intrerupere lunga, traditia a fost reluata in 1988.
×
Subiecte în articol: ceară