x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Ghost - Fantomele publicitare

Ghost - Fantomele publicitare

de Eliza Dumitrescu    |    20 Mar 2008   •   00:00
Ghost - Fantomele publicitare

Industria publicităţii, domeniu cu miză financiară impresionantă, nu este întotdeauna un domeniu al fair-play-ului. Fenomenul ghost, care se referă la înscrierea la festivaluri cu miză mai mare sau mai mică a unor reclame ce nu au rulat niciodată, nu vizează exclusiv un spot tv sau un print.

Industria publicităţii, domeniu cu miză financiară impresionantă, nu este întotdeauna un domeniu al fair-play-ului. Fenomenul ghost, care se referă la înscrierea la festivaluri cu miză mai mare sau mai mică a unor reclame ce nu au rulat niciodată, nu vizează exclusiv un spot tv sau un print.

 

 

Există, din păcate, agenţii care trăiesc exclusiv din campanii ce le sunt servite pe tavă de persoane cu background politic “solid”. Campanii pe care le fac foarte prost, pe bani foarte mulţi. Victor Dobre, directorul executiv al IAA România (International Advertising Association), e la curent cu existenţa acestor “agenţii clientelare care apar pe conturi publice. Ele concurează la licitaţii de unele singure.

 

Aranjamente. Dintr-un motiv simplu: pentru că nu se mai bagă alte agenţii civilizate. Şi asta pentru că tot ce însemna în perioada 2000-2004 cont public şi la care agenţiile de bună-credinţă încă participau s-a dovedit a fi un aranjament. Există acum mentalitatea că tot ce vine de la autoritatea guvernamentală sau de la autorităţi publice este “şpăguibil, aranjabil” cu clienţi “de casă”. “Aşadar, în acest moment, zona licitaţiilor iniţiate de ministere sau de instituţii guvernamentale este lovită de un soi de tabu.” Victor Dobre şi-a manifestat deschiderea spre o relaţie fair cu autorităţile, dar începutul dialogului încă se lasă aşteptat: “În ceea ce priveşte IAA, noi am fost întotdeauna deschişi şi am afirmat cu orice ocazie că putem fi interfaţa dintre autorităţi şi lumea publicităţii, garantul că acel cont nu se pretează la «şpagă», că va fi câştigat pe merit. Din păcate, prea puţine sunt structurile guvernamentale care ne-au ascultat sau care au venit la noi, dar e pozitiv că există astfel de structuri şi pot să spun acest lucru despre Agenţia Română de Investiţii Străine care au venit printre primii la noi. Cu ei avem un protocol de colaborare în sensul ăsta şi am făcut cu ei un proiect de comunicare a facilităţilor pe care România le oferă pentru investitorii străini. Oamenii nu ştiau cum să-l abordeze de teamă să nu se trezească iar într-un scandal fie de mită, fie de incompetenţă a agenţiei. Dar cu un singur astfel de proiect nu se face primăvară”.

 

 

Cum sunt aceste campanii, pentru care agenţiile-ghost au apetenţă?

“De regulă în zona asta se înscriu campaniile pentru diverse ministere, pentru brandul turistic, pentru promovarea mai ştiu cărei iniţiative sociale. Ele apar pe site-urile ministerelor, participă oricine numai agenţiile mari nu, şi sunt câştigate şi făcute aşa cum sunt făcute. După care apare câte un scandal prin presă: ba că agenţia nu există sau există, dar are doi oameni şi a câştigat conturi de un milion jumătate de euro, dar că nu a făcut nimic, ba cardurile poştale ale ASG-ului au costat nu ştiu cât”, precizează Victor Dobre.

 

Agentie fantoma. Acest profil spectral se suprapune foarte bine fizionomiei unei agenţii care se dă ca fiind când din Ploieşti, când din Bucureşti. Este vorba de Ars Advertising, ani în şir vedetă a scandalurilor de presă pe zona campaniilor pe bani publici. Agenţia a făcut aproape exclusiv campanii furnizate guvernamental. Dacă vreţi să o găsiţi nu va fi prea uşor. Pe infocompanies.com, adresa de web indicată este www.ars.ro, care duce la un site aflat under construction de la începutul anului. Site-ul dă o adresă din Bucureşti cu un telefon la care nu răspunde nimeni. Şi e firesc, pentru că Registrul Comerţului ne spune că acestă Ars Advertising Grup cu sediu în Bucureşti este radiată în urma falimentului. Şi lucrurile se complică. Pentru că tot din ReCom aflăm că Ars Advertising, agenţia, ar avea totuşi sediul în Ploieşti. Doar că reporterii Jurnalului nu au găsit-o în clădirea cu adresa indicată, strada terminându-se la numărul 56, cu un număr prea devreme adică. Sunând la numărul de telefon aferent, am aflat că numărul nu este alocat.

eliza.dumitrescu@jurnalul.ro

 

 

 

Leo Burnett

 

 

“Nu cred că există «agenţii fantomă». Există agenţii care îşi merită clienţii şi clienţii care îşi merită agenţiile! Din ambele perspective, pozitivă sau negativă. Leo Burnett nu a participat şi nu îşi  propune în viitor să participe la licitaţii pentru campanii publice. Cât depre cum se fac sau cum trebuie să se facă licitaţiile publice, sunt sigur că IAA şi UAPR (Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România) se vor implica pentru a defini un mod transparent şi obiectiv de a lansa şi evalua licitaţiile pentru campanii

publice. La fel de sigur sunt şi de faptul că Guvernul este deschis să ceară ajutorul IAA şi UAPR pentru a defini un proces clar”, Ştefan Iordache, COO al Leo Burnett Group.

×
Subiecte în articol: sufletul comertului