x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Imaginea SUA, promovată de industria de divertisment

Imaginea SUA, promovată de industria de divertisment

de Ovidiu Ciutescu    |    01 Dec 2008   •   00:00

Imaginea Statelor Unite a fost promovată pe plan internaţional prin intermediul media, după ce, imediat după atentatele din 2001, reprezentanţi ai principalelor studiouri americane s-au întâlnit, la Casa Albă, cu fostul consilier al lui Bush, Karl Rove, informează New York Times.



În cadrul reuniunii de la Casa Albă, Karl Rove a cerut industriei americane de divertisment să se implice în îmbunătăţirea imaginii Statelor Unite în străinătate. Una dintre ideile aflate în centrul acestei strategii era să se furnizeze filme şi show-uri TV americane audienţelor din alte ţări, în special din cele musulmane, pentru a crea publicului o impresie mai bună despre America. În urma discuţiilor din 2001, au existat puţine rezultate tangibile, cum ar fi mai multe opţiuni de susţinere a războiului împotriva terorismului prin intermediul anunţurilor sociale şi pachete de DVD-uri gratuite trimise militarilor americani din teatrele de operaţiuni, arată Mediafax.

Din 2001 până acum, companiile media au obţinut tot ce au vrut, chiar dacă administraţia de la Casa Albă nu şi-a atins obiectivele. Astfel, în ultimii opt ani, cultura pop americană, deja populară, a înflorit în jurul lumii, în timp ce opiniile publicului referitoare la Statele Unite s-au îmbunătăţit. Serialul de televiziune "CSI" este actualmente mai popular în Franţa decât în Statele Unite, în timp de filmele lansate de studiourile de la Hollywood vând mai multe bilete în străinătate decât pe teritoriul american. În plus, un remake rusesc al serialului american "Married With Children / Familia Bundy" a fost atât de popular încât Sony, producătorul show-ului, a angajat din nou echipa de scenarişti originală pentru a realiza noi episoade pentru serialul din Rusia. Cultura pop americană s-a răspândit chiar şi în lumea musulmană.

Până acum, popularitatea culturală nu s-a tradus prin noi prieteni pentru Statele Unite. Cele mai recente statistici ale Pew Global Attitudes Project, date publicităţii în iunie, arată că imaginea Statelor Unite continuă să fie negativă în 24 de ţări dintre cele în care a fost realizat studiul. Profesorul Joseph Nye, care a elaborat formula "soft power" în 1989 pentru a desemna alte metode decât cele militare prin care Statele Unite influenţează lumea, a precizat că "lucrul extrem de interesant în ceea ce priveşte ultimii opt ani este că sondajele arată un declin al atracţiei exercitate de Statele Unite". "Atunci când pui întrebări, constaţi că, în continuare, cultura şi valorile americane rămân atractive. Şi asta reprezintă exact opusul a ceea ce a spus preşedintele (George W. Bush - n.r.) şi anume că ne urăsc pentru cine suntem şi pentru lucrurile în care credem", a spus el. Jeffrey Schlesinger, director în cadrul Warner Brothers, a dat o explicaţie simplă pentru popularitatea divertismentului american. "Batman este Batman, indiferent dacă la Casa Albă este George W. Bush sau altcineva", a spus el, citat de Mediafax.

Batman rămâne Batman şi cu Barack Obama la Casa Albă. Problema imaginii Statelor Unite în afara ţării a fost o platformă de campanie pentru preşedintele ales al Statelor Unite, care a declarat, într-un discurs susţinut în aprilie, că timpurile actuale "nu sunt cele mai bune pentru reputaţia internaţională a Statelor Unite". Având în vedere că mandatul lui George W. Bush s-a încheiat, analiştii se întreabă care vor fi efectele de lungă durată a administraţiei acestuia asupra reputaţiei ţării. Steven Kull, director de programe în cadrul International Policy Attitudes la Universitatea Maryland, a declarat că, înainte de alegeri, datele sugerau o îmbunătăţire a imaginii Statelor Unite în străinătate, după o decadă de declin. Kull a declarat că a fost surprins să afle că preşedintele ales se bucură de o reputaţie atât de bună în exteriorul ţării, în condiţiile în care 46% dintre respondenţii unui sondaj realizat în 22 de ţări străine şi-au exprimat convingerea că relaţiile dintre Statele Unite şi restul lumii se vor îmbunătăţi în perioada în care Barack Obama se va afla la Casa Albă.

Bryce Zabel, producător de televiziune şi fost preşedinte al Academy of Television Arts and Sciences, unul dintre cei prezenţi la reuniunea de la Casa Albă din 2001, a argumentat că Statele Unite trebuie să se perceapă pe sine însăşi ca brand de consum. "Produsele precum Coca-Cola dispun, la nivel internaţional, de strategii de branding mult mai eficiente decât strategia de branding a Statelor Unite. Industria divertismentului şi comunicării de la Hollywood are expertiza tehnologică şi creativă necesară pentru a îmbunătăţi relaţiile dintre ţara noastră şi restul lumii", a scris el, într-un memo care a circulat la Hollywood. Hilary Rosen, fostă preşedinte a Recording Industry Association of America, care a luat şi ea parte la reuniunea cu Karl Rove, consideră că Rove şi oficialii de la Casa Albă aşteptau din partea industriei hollywoodiene acelaşi sprijin după atentatele din 11 septembrie 2001 ca şi după al doilea război mondial. "Vroiau ca industriile muzicii, filmului şi televiziunii să genereze propagandă. Şi Rove exercita presiuni intense asupra noastră în acest sens", a spus ea.

Hollywood-ul a avut însă de câştigat, în ultimii ani, de pe urma creşterii nivelului de trai la nivel global, care a generat mai multe venituri pentru producătorii americani de entertainment. Astfel, potrivit European Audiovisual Observatory, numărul de ore de programe produse în Statele Unite transmis în reţelele europene în 2006 a fost de peste 266.000, comparativ cu 2000, când fuseseră transmise 214.000 de ore de programe. Cultura americană a câştigat teren şi în Orientul Mijlociu, unde populaţia are, potrivit sondajelor, o opinie negativă vizavi de Statele Unite. Astfel, Viacom a lansat MTV Arabia toamna trecută şi a introdus Nickelodeon Arabia prin satelit în iulie.

×