CIUDATENII
Iesiti din
casa, asa-i? Si cu ce mergeti? Cu tramvaiul 34, cu autobuzul nu-mai-stiu care sau cu⦠vehiculul personal, "marfa de marfa" in alta ordine de idei? Ma rog, cum-necum, Cartea Recordurilor de la Editura Rao s-a aratat interesata de aspect si iata ce-a descoperit.
MIRUNA MIHALCEA
|
Broscuta de la VW, pe locul II in topul vanzarilor |
Firmele astea producatoare de masini si-au perfectionat atat de bine tehnicile, c-au ajuns sa scoata pe banda nu automobile, ci vedete. Sau, mai mult, unii le-ar numi chiar bijuterii. Obiecte de colectie sau obiecte nepretuite sau pur si simplu "iubite". Nu degeaba comparatia cu nevasta: "Masina si nevasta nu
se-mprumuta!"
VITEZA. Cele mai rapide masini. In contextul asta, cea mai mare viteza atinsa de o masina vreodata este de 1.016. kilometri pe ora, pe o distanta de un kilometru!! Minunatia se numeste Blue Flame, o masina cu motor - racheta, condusa de Gary Gabelich la Salt Flats
Bonneville, SUA, in 1970. Motorul a fost alimentat cu gaz natural lichid/peroxid de hidrogen, care putea dezvolta o propulsie de pana la 10.000 de kilograme. In ce priveste masinile de serie, recordul a fost atins de un automobil McLaren F1 pilotat de Andy Wallace. Viteza, 386,7 kilometri pe ora. La acceleratie "instant" insa recordul este adjudecat de un Ford RS 200 Evolution, care a ajuns de la 0 la 96 de kilometri pe ora in doar 3,07 secunde. Record avem si pe drumurile publice. 334,3 kilometri pe ora, realizat de Charles "Chuck" Shafer si Gary Bockman pe o portiune de 145 de kilometri a autostrazii 318 din Nevada.
DIMENSIUNI. Smart, produs de Daimler Benz Germania este cel mai mic automobil cu patru roti aflat in productie la ora actuala. Lungimea, 2,5 metri. Cel mai mic automobil omologat a fost Peel 50. Avea 134 centimetri lungime, 99 latime si 134 inaltime, adica mai mic decat o masinuta de carting. La polul opus se afla Jay Ohrberg cu proiectul lui de limuzina cu 26 de roti, cu lungime de 30,5 metri, dotata cu piscina, trambulina si un pat dublu cu apa. Automobilul poate fi condus ca vehicul rigid, dar este flexibil la mijloc pentru a putea lua curbe stranse. Scopul: filme si expozitii.
CEL MAI CEL. In primul rand, cel mai valoros. E vorba de un Bugatti Type 41 Royale Sports Coupe, proiectat de Kellner si vandut de Nicholas Harley Corporatiei Meitec din Japonia pentru suma de 15 milioane de dolari. Apoi, cel mai mare motor de automobil. Sunt 3 astfel de exemplare, cu motoare de peste 13.5 litri - un Pierce Arrow 6-66 Raceabout, un Peerles 6-60 si un Fageol. Cu toate astea, cel mai raspandit automobil de serie ramane Toyota Corolla, care a atins cifra de 24.986.607 exemplare in decembrie 2000. Urmeaza, la mica distanta, "broscuta" VW, cu 21 de milioane. Si, in sfarsit, cei interesati sa afle ca cel mai economic automobil a fost cel pilotat la Shell Eco Marathon de echipa Microjoule. Consumul inregistrat a fost de 0,02762 litri pe 100 de kilometri. Asta daca nu vor unul dintre cele mai puternice automobile produse in serie, respectiv McLaren F1, care poate dezvolta o putere record de 467 kW..
PRODUCATOR. General Motors este cel mai mare producator. Clar! A vandut in 2000 aproape 9 milioane de vehicule si a inregistrat o cifra de afaceri de 184.632 miliarde de dolari, cu un profit de 4.452 miliarde. Corporatia produce 17 tipuri de marci, printre care Buick, Cadillac, Chevrolet, Isuzu si Saab.
O lume nebuna, nebuna, nebuna...
Nu de putine ori, oamenii reactioneaza neobisnuit in cazul unor situatii iesite din comun. Faptele lor, departe de a constitui modele de comportament, ar trebui, mai degraba, evitate.
RADU POPA
ELANI VANATI CU⦠CIMPOIUL . Un suedez spera sa devina campion mondial la vanatoarea de elani, mai ales ca "arma" folosita de el este⦠un cimpoi. Gosta Johansson a declarat ca el crede ca sunetele scoase de un cimpoi sunt identice cu cele scoase de elanii-masculi in perioada imperecherii. Scandinavul este de parere ca instrumentul amintit ii poate face pe elani sa creada ca isi pot parasi ascunzatorile din padurile nordice in conditii de deplina siguranta. Johansson nu stie, deocamdata, motivul pentru care sunetul are un efect mai puternic in cazul masculilor.
ISI ALAPTEAZA⦠CATELUL. O americanca isi alapteaza la san catelul, un mascul din rasa "Staffordshire Bull Terrier", in varsa de doua saptamani. Ea isi motiveaza gestul spunand ca doreste ca patrupedul sa o apere pe fetita sa, cand vor creste impreuna. Kura "Kat" Tumsanako a declarat ca a inceput sa ii dea cainelui "lapte matern" dupa ce copilul sau a inceput sa il refuze. Nedorind sa piarda laptele pe care il secreta din abundenta, ea a inceput sa hraneasca puiul de caine. In prezent, patrupedul a ajuns la doua "mese" pe zi, iar stapana sa a spus ca il va "intarca" atunci cand va implini sase saptamani. Fetita ei prefera, in prezent, laptele din biberon.
INCHISOARE PENTRU BUNICI. Autoritatile germane intentioneaza sa construiasca prima inchisoare europeana destinata, in exclusivitate, detinutilor in varsta. Proiectul, in valoare de 8 milioane de lire sterline, a fost initiat intr-o perioada in care infractorii "de varsta a treia" se aflau in centrul atentiei. Trei spargatori "veterani", in varsta de 63, 72 si, respectiv, 74 de ani, au fost arestati recent, dupa o "cariera" de peste 30 de ani. Din 1995, numarul infractorilor mai batrani de 60 de ani ce au avut probleme cu legea germana a crescut cu 28%. Numai in landul Saxonia Superioara, in perioada mentionata, s-au inregistrat 8000 de cazuri ale unor infractori trecuti de 60 de ani. Inchisoarea poseda facilitati adecvate pentru condamnatii in varsta. "Locatarii" puscariei vor beneficia de sisteme speciale pentru deplasarea cu bastoane sau cu scaune cu rotile. Celulele vor fi dotate cu difuzoare destinate detinutilor cu deficiente de auz. Va exista o sala de tratament si sedinte de psihoterapie. Paturile si peretii bailor vor fi dotate cu manere iar asistentele medicale vor sta permanent pentru a-i spala pe detinuti, a le da medicamentele si a-i ingriji in timpul unor eventuale crize.