Cred că reclamele la medicamente dăunează grav sănătăţii. Dacă apar manifestări neplăcute, adresaţi-vă medicului sau farmacistului. Cam cât de neplăcute ar putea fi manifestările datorate administrării după ureche a unui medicament? Toxiinfecţie, şoc anafilactic, agravarea bolii, septicemie, comă, deces? Şi de ce nu ne-am adresa medicului înainte de a lua hapul recomandat de pauza publicitară?
Copywriterii, oricât de deştepţi ar fi ei şi oricât de frumos ar ambala un produs, nu ştiu nici măcar unde e localizată splina... Cred că reclamele la medicamente sunt nocive, pentru că scopul lor e doar creşterea profitului industriei farmaceutice, şi nu însănătoşirea pacientului consumator de publicitate. Efectele adverse sunt însă şi mai periculoase atunci când reclamele se bat cap în cap şi creează confuzie.
Conform OMS, ne aflăm în plină pandemie de gripă porcină. Campanie de marketing a aceloraşi companii farmaceutice producătoare (şi) de antivirale sau cumplită realitate soldată cu decese (confirmate dintr-o singură sursă, oficială), aceasta e o dilemă la care numai specialiştii dotaţi cu conştiinţă pot răspunde.
Nu operăm cu necunoscute. Avem o certitudine: în luna mai a anului trecut, CNA a decis, la cererea Ministerului Sănătăţii, difuzarea pe posturile radio şi tv a unor spoturi informative despre noua gripă: "dacă aveţi febră, tuse, secreţii nazale apoase, alterarea stării generale, prezentaţi-vă la medicul de familie!" şi "vaccinarea împotriva gripei A/H1N1 este cea mai sigură metodă de prevenire, previne formele severe de boală şi reduce riscul de deces!".
De când a venit frigul, în paralel cu recomandările oficiale sunt difuzate, în aceeaşi pauză publicitară, reclame la medicamente care "combat simptomele răcelii şi gripei". Realizate într-o manieră facilă, poveşti de familie, uşor amuzante, optimiste, cu final fericit, toate reclamele transmit acelaşi mesaj: tuşeşti, ai febră, te doare capul sau îţi curge nasul? Nu intra în panică, consumă-ne şi o să-ţi treacă!
Cu două minute mai devreme (adică înainte de reclama la şampon, de cea la cafea şi de spotul la mâncarea pentru pisici), o voce gravă îţi poruncea ca, pentru fix aceleaşi simptome, să te prezinţi de urgenţă la medic. Cine minte? În cine să crezi şi cum să te tratezi?
"Theraflu" te ajută să scapi de răceală şi gripă, zice reclama. Gripă sezonieră, aviară, porcină, spaniolă? Nu zice reclama. Te asigură în schimb că, dintr-o fantomă care strănută şi umblă prin casă cu pătura pe umeri (ceea ce indică un stadiu avansat al bolii), vei deveni iar "plin de viaţă". Pentru că medicamentul te ajută să scapi de "febră, dureri de cap, congestie nazală", adică exact de acele manifestări ale bolii pentru care spotul Ministerului Sănătăţii te trimitea la medic.
Reclamele "Nurofen pentru răceală şi gripă" sunt şi mai expeditive: nu rata momentele importante din cauza unor muci. Nu pierde timpul, înghite praful. Ca să fii prezent la spectacolul fetiţei tale sau la seriviciu, pentru o şedinţă importantă. Vizita la medic e necesară doar dacă apar "manifestări neplăcute". Dacă te doare gâtul, ia faringoseptul prescris de girafa cântăcioasă, iar dacă tuşeşti atât de tare încât nu mai poţi nici măcar să sufli în lumânări, înghite "Mucosin". Sau "Mucosolvan", în cazul în care ai o senzaţie de pâine prăjită în gât.
În reclame, nimeni nu merge la medic. Nici măcar atunci când manifestările bolii indică o epidemie la scară redusă, ca în reclama la Bioflu. Într-o încăpere plină de virusaţi care tuşesc în loc să vorbească intră nu Streinu Cercel, cu un lot de vaccinuri, aşa cum ne-am aşteapta, ci o secretară care strănută peste fructe. Educativ. Cât de mare e capacitatea noastră de a crede în ceea ce ni se spune? Cât de selectivi mai suntem cu informaţiile pe care le primim? În opinia celor care ne injectează subconştientul cu reclame la medicamente nu suntem decât o adunătură de mucoşi.
Data viitoare vorbim despre pensionarea pe caz de boală a Zânei Măseluţă.