x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun ONG - O nouă metodologie de admitere în liceu

ONG - O nouă metodologie de admitere în liceu

16 Ian 2008   •   00:00

14:45 • Agenţia de Evaluare şi Asigurare a Calităţii în Educaţie (AEACE) şi Asociaţia pentru educaţie şi cercetare EDU CER solicită anularea actualei metodologii privind admiterea la liceu şi stabilirea unui grup de unităţi şcolare, la nivel de oraş, la care să se susţină examen de admitere.


Agenţia de Evaluare şi Asigurare a Calităţii în Educaţie (AEACE) şi Asociaţia pentru educaţie şi cercetare EDU CER solicită anularea actualei metodologii privind admiterea la liceu şi stabilirea unui grup de unităţi şcolare, la nivel de oraş, la care să se susţină examen de admitere.

AEACE şi EDU CER consideră că luarea exclusivă în calcul a tezelor unice, drept criteriu de intrare la liceu, a adus în impas admiterea şi propun renunţarea la media tezelor unice, precum şi la repartizarea computerizată la nivel naţional.

"Daţi-mi voie să compar această situaţie în care ne aflăm cu sovietizarea învăţământului din anii '50 şi cu promovabilitatea de 100 la sută a cultului personalităţii şi formarea omului nou, impusă de Ceauşescu în anii '70-'80, dar aceste decizii, care au adus grave consecinţe generaţiilor de elevi, au fost luate din exterior, au fost decizii politice. Acum lovitura vine din interior, dată chiar de ministrul aflat în funcţie", a declarat, miercuri, într-o conferinţă de presă, preşedintele AEACE, Gheorghe Rădulescu.

În opinia sa, ministrul Cristian Adomniţei ar trebui să-şi dea demisia pentru că, deşi rezultatele simulării "arătau foarte clar că nu se putea aplica o asemenea idee", el a decis să o pună în practică.

În plus, AEACE şi EDU CER susţin că materia propusă pentru tezele unice la clasele a VII-a şi a VIII-a era din anii de studiu anteriori, însă cei care au lucrat la elaborarea subiectelor nu au avut curajul să-i semnaleze ministrului acest fapt.

"În perioada septembrie 2007 şi până în prima zi a tezei unice, în minister, cei care alcătuiau subiectele s-au văzut puşi în faţa unei situaţii delicate pe care n-au avut curaj să i-o spună ministrului. Materia din clasele  a VII-a şi a VIII-a, ce urma să fie propusă pentru tezele unice la română, matematică, geografie şi istorie nu putea fi aceeaşi pentru elevi, deoarece sunt manuale alternative şi au parcursuri diferite. Ca atare, în disperare de cauză, au întocmit o programă specială minimală dar nu din materia clasei respective, ci din cunoştinţele anterioare şi aşa se explică faptul că unele subiecte au fost facile", a mai declarat Rădulescu.

AEACE şi EDU CER au prezentat, miercuri, şi o serie de principii pe baza cărora ar trebui elaborată noua metodologie de admitere în liceu, unul dintre ele referindu-se la folosirea a trei criterii, respectiv admiterea pe bază de examen  cu subiecte la nivel naţional, admitere pe baza criteriilor de departajare stabilite de Consiliul de Administraţie al fiecărei unităţi şcolare (departajare pe medii gimnaziale, generale şi pe discipline) şi admitere pe bază de dosar.

De asemenea, noua metodologie ar trebui să prevadă şi stabilirea, de către inspectoratele şcolare judeţene, a unui grup de unităţi şcolare, la nivel de oraş sau municipiu, la care să se dea examenul de admitere. Potrivit planului propus de AEACE şi EDU CER, la unităţile din aceste grupuri de unităţi şcolare, examenul de admitere se va desfăşura cu respectarea unor prevederi, precum faptul că din comisiile de examen, supraveghetorii sau evaluatorii nu pot aparţine unităţilor şcolare aflate în examen, iar elevii pot opta, în ordinea preferinţelor, pentru toate liceele sau filierele din grup, din oraşul în care doresc să urmeze studiile.

"Ierarhia finală este unică pentru liceele din grup aflate într-un oraş sau municipiu, respectându-se principiul «media bate opţiunea», astfel elevii care au susţinut admiterea putând accede la oricare dintre liceele din grupul stabilit la nivel de oraş, funcţie de media obţinută şi ordinea opţiunilor", a explicat preşedintele EDU CER, Ştefan Vlaston.

O altă noutate, propusă de AEACE şi EDU CER se referă la susţinerea unei singure probe, respectiv matematica pentru profilul real şi filiera tehnologică, şi limba şi literatura română pentru profilul uman şi liceele vocaţionale, iar elevii care nu s-au înscris la sesiune de examene sau n-au fost admişi, se vor putea înscrie la liceele la care au mai rămas locuri.

De altfel, Ştefan Vlaston a precizat că în acest moment gradul de cuprindere în clasa a IX-a este de 120 - 130 la sută, numărul populaţiei claselor a VIII-a fiind la jumătate faţă de anul 2000, adică 14.000 de elevi, comparativ cu 28.000.

Avantajele acestui plan constau, potrivit lui Gheorghe Rădulescu, în restabilirea corectă a pregătirii elevilor, aplicarea unui important element de descentralizare, parcurgerea graficului de organizare şi departajare pe medii în doar două săptămâni şi eliminarea repartizării computerizate. De asemenea, o astfel de metodologie ar asigura, în opinia iniţiatorilor, o mai mare obiectivitate, precum şi costuri mai mici decât în cazul tezelor unice.
  • Mediafax

×
Subiecte în articol: magazin admitere aeace